Çalışma, klasik bale sanatının izleyiciler üzerindeki etkisi üzerinde gerçekçi
saptamalar yapmak için bale temsilini izleyenlerin düşüncelerini
değerlendirmek üzere yapılan betimsel bir araştırmadır. Çalışmada
izleyicilerin düşünceleri, Uludağ ve Mersin Üniversitesi Devlet
Konservatuvarı öğrencilerinin görev aldığı, Bursa ve Mersin’de sahnelenen
(Çaykovski) “Fındıkkıran” bale temsilini izledikten hemen sonra uygulanan
anket ile alınmıştır. Her iki şehirde toplam 1392 izleyici çalışmaya katılmış,
Türkiye’deki evrensel sanat müziği ve opera-bale etkinliklerinin yeterliliği ile
izlenen bale temsiline ilişkin duygu ve düşüncelerini belirtmişlerdir. Bale
temsili büyük beğeni kazanırken, Türkiye’de evrensel sanat müziği ve onun
önemli parçaları olan opera-bale etkinliklerinin yetersizliğine dikkat çekilmiş,
ilgililerin bu alandaki sanat eserlerinin topluma ulaşması konusunda daha
etkili tedbirler alması önerilmiştir.
The work is a descriptive research prepared to evaluate the thoughts of the
audience having seen the ballet performance in order to determine the effects
of classical ballet on the audience realistically. The views of the audience have
been taken by a questionnaire applied on the audience of the ballet
performance of “The Nutcracker” prepared by Uludag and Mersin
University State Conservatories and staged in Bursa and Mersin after they
had just watched it. 1392 people attended the questionnaire and mentioned
their views and feelings about the ballet having been watched as well as the
adequacy of the universal art music and opera ballet facilities in Turkey. The
ballet performance has been approved a lot and facilities of universal art
music and opera and ballet which are important elements of it, have been
mentioned as inadequate. Furthermore it has been suggested that the decision
makers should take more efficient precautions to make those works of art
available fort the public.
Classical Ballet Ballet Audiences Ballet Performance Effects of Ballet The Nutcracker Ballet
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Submission Date | March 3, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 10 Issue: 1 |
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Content on this site is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------