Bu çalışma Türkiye’nin de aralarında bulunduğu 42 dış ticaret ortağı ülke için 1994:M1-2016:M9 aylık verilerini kullanarak “Mutlak Satınalma Gücü Paritesi-Mutlak SGP Hipotezi” nin geçerliliğini test etmeyi amaçlamaktadır. SGP hipotezi, belli bir mal ve hizmet sepetinin, aynı para birimi cinsinden fiyatının tüm ülkelerde eşit olması gerektiğini iddia etmektedir. Çalışmada, Türkiye ve Türkiye’nin dış ticaret ortakları için SGP hipotezi, birinci nesil panel birim kök testleri, ikinci nesil panel birim kök testleri ve yapısal kırılmaları dikkate alan birim kök testiyle araştırılmıştır. Elde edilen bulgu, incelenen ülkelerden 41 ülke için SGP hipotezinin geçerli olduğudur.
Satınalma Gücü Paritesi Reel Döviz Kuru Panel Birim Kök Testleri Yatay Kesit Bağımlılığı Yapısal Kırılma
This study aims to investigate validity of “Absolute Purchasing Power
Parity-Absolute PPP” for 42 foreign trade partner countries including
Turkey using monthly data 1994:M1-2016:M9. The PPP state that the price
of a fixed basket o f goods a nd services must be equal in all countries in the
same currency. In this paper the PPP hypothesis has been investigated by
first generation panel unit root tests, second generation panel unit root tests
and panel unit root test with structural breaks for Turkish and Turkish
foreign trade partners. The finding is that the PPP hypothesis is valid for the
41 countries.
Purchasing Power Parity Real Exchange Rate Panel Unit Root Tests Cross Section Dependence Structural Shift
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2018 |
Submission Date | September 7, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 11 Issue: 2 |
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Content on this site is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------