The International Labor Organization (ILO) defines the minimum wage as the lowest wage that must be paid for the work done and can not be reduced by collective or individual employment contracts. On the other hand, the analyses made by mainstream economics on the economic effects of minimum wage increases generally emphasize the undesirable consequences that these increases will cause in the general level of prices and unemployment rate. However, the economic effects of the minimum wage change can be called controversial issues without consensus in the economic literature. In this context, the possible effects of the change in the minimum wage on consumption have yet to be discussed in depth. This study investigates the causality relationship between minimum wage and the Consumer Confidence Index. In this sense, the Toda Yamamoto and Hatemi-J asymmetric causality tests have been used in practice. The study's main finding is that there is no statistically significant causal relationship between the real minimum wage and the consumer confidence index. However, a statistically significant causal relationship exists between the minimum wage in dollar terms and the consumer confidence index.
Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO) asgari ücreti, yapılan işler için ödenmesi gereken ve toplu veya bireysel iş akitleri ile azaltılamayan, verilebilecek en düşük ücret olarak tanımlamaktadır. Öte yandan genel olarak ana akım iktisadın asgari ücret artışlarının ekonomik etkileri üzerine yaptığı analizler, bu artışların fiyatlar genel düzeyi ve işsizlik oranında ortaya çıkaracağı istenmeyen türden sonuçlara vurgu yapar. Ancak asgari ücret değişiminin yol açtığı ve hem ilk planda hem de bağlantılı olarak ortaya çıkabilecek ekonomik etkiler, aslında iktisat literatüründe üzerinde uzlaşı sağlanamamış tartışmalı konular olarak adlandırılabilir. Bu bağlamda asgari ücretteki değişimin tüketim üzerinde ortaya çıkarabileceği olası etkiler de derinlemesine ele alınmamıştır. Bu çalışma Asgari Ücret ve Tüketici Güven Endeksi arasındaki nedensellik ilişkisini araştırmayı hedeflemektedir. Bu anlamda hem Toda Yamamoto nedensellik testi hem de saklı ya da asimetrik nedensellik adı da verilen ve değişkenlerin pozitif ve negatif bileşenleri arasındaki ilişkiyi de analiz edebilen Hatemi-J asimetrik nedensellik testi uygulamada kullanılmıştır. Çalışmanın ana bulgusu reel asgari ücret ile tüketici güven endeksi arasında istatistiksel anlamda anlamlı bir nedensel ilişki olmadığı ancak dolar bazında asgari ücret ile tüketici güven endeksi arasında istatistiksel anlamda anlamlı bir nedensel ilişki olduğu yönündedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Labor Economics |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 25, 2024 |
Publication Date | December 25, 2024 |
Submission Date | July 16, 2024 |
Acceptance Date | August 8, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 17 Issue: 3 |
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Content on this site is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------