In this study aimed to determine the attitudes of the university students family, gender roles and violence towards the women. The population of the research covers the students of Niğde University and it has been constructed via current enrollment lists received from the Office of the Vice President for Student Affairs in December, 2014. The lists include the current number of students at faculties, vocational schools, institutes, and conservatory. Based on the numbers of boys and girls at each faculty, department and class, and assuming each class as a stratum, a stratified sampling has been constructed. 10 % of the total number of students in each layer selected by random sampling method and a questionnaire has been applied to this group. The findings show that the students ascribe a considerable amount of value to the family institution. Their attitudes towards marriage, on the contrary, are not equally positive. It has been observed that especially boys on gender roles, gender approach that they have discriminatory attitudes Sexist patriarchal society The students have asserted various reasons towards the reasons of violence against women but the prominent ones described as follows: lack of education, traditions, social values, prejudices of men, and economic problems.
Keywords: Family, Marriage, Gender Roles, Violence Against Women, Youth
Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin aile, cinsiyet rolleri ve kadına yönelik şiddete ilişkin tutumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Niğde Üniversitesi Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı’ndan Fakülte, Yüksekokul, Meslek Yüksek Okulu, Enstitü ve Konservatuarlara ait güncel öğrenci sayıları alınmıştır. Tüm birimlere ait Fakülte, Bölüm ve Sınıf bazlı kız ve erkek öğrenci sayıları alınarak bu evren üzerinden ve her sınıf bir tabaka kabul edilerek, tabakalı örneklem alma yoluna gidilmiştir. Her tabakadaki toplam öğrenci sayısının %10’u tesadüfi örneklem belirleme yöntemiyle seçilerek bu öğrencilere anket formları uygulanmıştır. Bulguların değerlendirilmesi sonucunda öğrencilerin aile kurumuna oldukça yüksek bir değer atfederlerken, evliliğe ilişkin tutumlarının aynı derecede olumlu olmadığı gözlenmiştir. Cinsiyet rolleri konusunda özellikle erkek öğrencilerin ataerkil toplumsal cinsiyetçi yaklaşımın etkisinde kalarak cinsiyet ayrımcı tutumlara sahip oldukları gözlenmiştir. Kadına şiddetin nedenleri konusunda çok farklı nedenler ileri sürmekle birlikte; eğitimsizlik, gelenekler ve toplumun değer yargıları, erkeklerin kadınlara yönelik önyargıları ve ekonomik sorunlar kadına yönelik şiddetin en önde gelen nedenleri olarak belirtilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 3, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.