Research Article
BibTex RIS Cite

Examination of studies conducted in the field of education in Türkiye during the pandemic

Year 2023, , 341 - 354, 31.12.2023
https://doi.org/10.24289/ijsser.1369306

Abstract

The purpose of this study is to conduct a descriptive analysis of postgraduate theses and research articles regarding distance education during the Covid-19 pandemic in Turkey. For this purpose, 175 postgraduate theses and 143 articles published in Turkey between 2020-2023 were examined. The document analysis method from qualitative research was used in the study. According to the research results, the number of studies increased in 2021 and 2022. The most research was conducted in 2022 in the field of educational sciences. Research on applied courses such as physical education, music, art, and computers is limited. Articles and theses are at special education, preschool, primary school, secondary school, high school, associate, undergraduate and graduate levels. In most studies, samples were taken from more than one level. Various sampling methods were used in the research. In most studies, samples were taken from more than one level and various sampling methods were used. In qualitative research, easily accessible case sampling has been widely preferred.

References

  • Ağır, F. (2007). Özel okullarda ve devlet okullarında çalışan ilköğretim öğretmenlerinin uzaktan eğitime karşı tutumlarının belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Aisha, N. & Ratra, A. (2022). Online education amid covıd-19 pandemic and its pportunities, challenges and psychological impacts among students and teachers: a systematic review. Asian Association of Open Universities Journal, 17 (3), 242-260.
  • Akyurek, R. (2020). The views of lecturers about distance music education process in the pandemıc period, International Journal of Education Technology And Scientific Researches. 5, (13), 1790-1833.
  • Alsuwaida, N. (2022). Online courses in art and design during the coronavirus (covıd-19) pandemic: Teaching Reflections From a First-Time Online Instructor. SAGE Open, 12 (1). https://doi.org/10.1177/21582440221079827
  • Altıparmak, M., Kurt, İ.D. & Kapıdere, M. (2011). E-Öğrenme ve uzaktan eğitimde açık kaynak kodlu öğrenme yönetim sistemleri. İn Akgül, M, Derman, E., Özgit, A., Çağlayan, U., Ertürkler, M., Karakaplan, M. (Eds.) Akademik Bilişim’11 - XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri. İnönü Üniversitesi, Malatya, (ss. 343-351).
  • Arıcı Doğan, D. & Pamuk, İ. (2022). Uzaktan eğitim sürecinde ergenlerin çevrimiçi oyunlara yönelik deneyimleri: Fenomenolojik bir araştırma. International Journal of Social Sciences and Education Research, 8 (1), 71-86. https://doi.org/10.24289/ijsser.1032025
  • Avcı, F. (2023). Türkiye’de pandemi sürecinde uzaktan eğitimi konu alan bilimsel araştırmaların değerlendirilmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 13 (1), 401-430. https://doi.org/10.24315/tred.1035636.
  • Balaman, F. & Hanbay Tiryaki, S. (2021). Corona virüs (covid-19) nedeniyle mecburi yürütülen uzaktan eğitim hakkında öğretmen görüşleri. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10 (1), 52-84. https://doi.org/10.15869/itobiad.769798.
  • Balcı, A. (2022). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler. Kısmen Genişletilmiş 16. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Balım, A. G., Altay, E. & Öztaş, B. (2022). Covıd-19 sürecinde uzaktan eğitime yönelik öğretmenler üzerine yapılan çalışmaların incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (62), 503-526. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1030050.
  • Beckmann, T & Ehmke, T. (2023). Remote internships: the experiences of pre-service teachers during the covıd-19 pandemic, Cogent Education, 10 (2), https://doi.org/10.1080/2331186X.2023.2260679
  • Bilgin, E. (2022). Pandemi sürecinde Türkiye'deki uzaktan eğitim üzerine yapılan araştırmaların incelemesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Bismala, L. & Manurung, Y. H. (2021). Student satisfaction in E-learning along the covıd-19 pandemic with importance performance analysis. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE). 10, (3), 753-759. http://dx.doi.org/10.11591/ijere.v10i3.21467
  • Braun, V. & Clarke, V. (2013). Successful qualitative research: A practical guide for beginners. Sage
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak K., E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. (Genişletilmiş 12. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Castelli F.R, & Sarvary M.A. (2021). Why students do not turn on their video cameras during online classes and an equitable and inclusive plan to encourage them to do so. Ecology and Evolution, 11, 3565–3576. https://doi.org/10.1002/ece3.7123.
  • Cretu, D. M & Ho Y-S. (2023). The Impact of covıd-19 on educational research: A bibliometric analysis. Sustainability, 15 (6), 5219. https://doi.org/10.3390/su15065219
  • Çakır, H., Taban, G. & Taşer, M. (2023). Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitim planlaması ve yönetim yaklaşımları. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12 (1), 107-122. https://doi.org/10.33206/mjss.1093160.
  • Çoban, S. (2012). Uzaktan ve teknoloji destekli eğitimin gelişimi. İn Akgül, M, Çağlayan, U., Derman, E., Özgit, A., Baranseli, E., Özdemir, Ş. (Eds.) 12. Türkiye’de internet konferansı bildiriler kitabı. Anadolu Üniversitesi İletişim Fakültesi, Eskişehir, (ss. 63-69).
  • D'Agostino E.M., Urtel, M., Webster, C.A., McMullen, J. & Culp, B. (2021). Virtual physical education during covıd-19: exploring future directions for equitable online learning tools. Front Sports Act Living. 26 (3), 716566. https://doi.org/10.3389/fspor.2021.716566.
  • Demir, F. & Özdaş, F. (2020). Covid-19 sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 273-292. https://doi.org/10.37669/milliegitim.775620
  • Gessler, Alagöz, H. (2022). “Ready to learn online? lessons from the covıd-19 pandemic in Turkey”. Central and Eastern European EDem and EGov Days 341, 371-83. https://doi.org/10.24989/ocg.v341.27
  • Guppy, N., Verpoorten, D., Boud, D., Lin, L., Tai, J. & Bartolic, S. (2022). The Post-covıd-19 future of digital learning in higher education: views from educators, students, and other professionals in six countries. British Journal of Educational Technology, 53, 1750-1765. https://doi.org/10.1111/bjet.13212
  • Gülbahar, Y. (2012). E-Öğrenme ortamlarında katılımcıların hazır bulunuşluk ve memnuniyet düzeylerinin ölçülmesi için ölçek geliştirme çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 45 (2), 119- 137.
  • Güney Demirdöken, G. (2022). Türkiye’de covıd-19 salgını döneminde ortaya konan uzaktan eğitim çalışmalarının değerlendirilmesi: bir meta-sentez çalışması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Hızal, A. (1983). Eğitimde teknolojiden yararlanmak, eğitim teknolojisi midir?. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 16 (1), 277-286. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000926
  • Hrastinski, S. (2008). The potential of synchronous communication to enhance participation in online discussions: A case study of two e-learning courses. Information ve Management, 45, 7, 499-506. https://doi.org/10.1016/j.im.2008.07.005
  • Işık, A. H., Karacı, A., Özkaraca, O. & Biroğul, S. (2010). Web tabanlı eşzamanlı (senkron) uzaktan eğitim sistemlerinin karşılaştırmalı analizi. İn Akgül, M, Derman, E., Çağlayan, U., Özgit, A., Yılmaz, T. (Eds.) 12. XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri. ss. (361-368).
  • Kandıran, E., Gümüş, B. & Özer, M.A. (2022). Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitimin twitter yansımalarının duygu analizi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 8 (3), 228-242. https://doi.org/10.24289/ijsser.1102248
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. 1. baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • König, J., Jäger-Biela, D. J., & Glutsch, N. (2020). Adapting to online teaching during covıd-19 school closure: Teacher education and teacher competence effects among early career teachers in Germany. European Journal of Teacher Education, 43 (4), 608-622. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1809650
  • Kurnaz, A., Kaynar, H., Şentürk Barışık, C. & Doğrukök, B. (2020). Öğretmenlerin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 293-322. https://doi.org/10.37669/milliegitim.787959
  • Küçük Avcı, Ş., Topal, M. & İstanbullu, A. (2022). The effects of the covıd-19 pandemic on distance education in higher education: a bibliometric analysis study. Croatıan Journal of Educatıon. 24, 457-488. https://doi.org/10.15516/cje.v24i2.4534
  • Memişoğlu, S. P. & Gülmez, F.M. (2023). Okul müdürlerinin uzaktan eğitim döneminde gerçekleştirdiği denetim faaliyetlerine ilişkin karşılaşılan sorunlar ve sürece ilişkin öneriler. International Journal of Social Sciences and Education Research, 9 (2), 127-143. https://doi.org/10.24289/ijsser.1269665
  • Mercier, K., Centeio, E., Garn, A., Erwin, H., Marttinen, R. & Foley, J. (2021). Physical education teachers’ experiences with remote ınstruction during the ınitial phase of the covıd-19 pandemic. Journal of Teaching in Physical Education. 2021, 40, (2), 337–342.
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma: desen ve uygulama için bir rehber. Gözden geçirilmiş yeni basım. Ankara: Nobel Akademik yayıncılık.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (2016). Nitel veri analizi. 2. baskı. (Sadegül Akbaba Altun, Ali Ersoy Ed.), Ankara: Pegem Akademi.
  • Moore, M. G., & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning. Wadsworth, Belmont, CA
  • Neuman, W. L. (2012). Toplumsal araştırma yöntemleri: nitel ve nicel yaklaşımlar I-II. Sedef Özge (Çev). İstanbul: Yayınodası Yayınları.
  • Olcay, A. & Döş, B. (2016). Turizm eğitimi alan öğrencilerin internete dayalı uzaktan eğitim yöntemine yönelik görüşlerinin belirlenmesi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7, 727-750.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development-OECD. (2020, 10 November). The territorial impact of Covid-19: Managing the crisis across levels of government. https://www.oecd.org/coronavirus/policy-responses/the-territorial-impact-of-covid-19-managing-the-crisis-across-levels-of-government-d3e314e1/.
  • Özkanlı, Ü. (2020). Art education during pandemic process. Journal for the Interdisciplinary. Art and Education, 1 (2), 97-105. http://dx.doi.org/10.29228/jiae.9
  • Özüdoğru, G. (2021). Problems faced in distance education during covid-19 pandemic. Participatory Educational Research (PER), 8 (4), 321-333.
  • Panagouli, E., Stavridou, A., Savvidi, C., Kourti, A., Psaltopoulou, T., Sergentanis, T. N., & Tsitsika, A. (2021). School Performance among children and adolescents during covıd-19 pandemic: a systematic review. Children, 8 (12), 1134. http://dx.doi.org/10.3390/children8121134
  • Park, Y.J. & Bonk, C.J. (2007). Is online life a breeze? A case study for promoting synchronouslearning. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 3 (3), 307-323.
  • Pressley, T. (2021). Returning to teaching during covıd‐19: Anempirical study on elementary teachers'self‐efficacy. Psychology Schools, 58, (8), 1611-1623. https://doi.org/10.1002/pits.22528
  • Rovai, A. P., Downey, J. R. (2010). Why some distance education programs fail while others succeed in a global environment. The Internet and Higher Education, 13 (3), 141-147. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2009.07.001
  • Rucsanda M.D., Belibou A. & Cazan A. M.(2021). Students' attitudes toward online music education during the covıd 19 lockdown. Front Psychol. 17 (12), 753-785. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.753785
  • Seyhan, A. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının covid-19 salgını sürecinde uzaktan eğitim deneyimleri ve görüşleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi (AUAd), 7 (3), 65-93. https://doi.org/10.51948/auad.910385
  • Simonson, M. (2006). Teaching courses online: A challenge for the field. Fischler College of Education: Faculty Articles. 144. available at: https://nsuworks.nova.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=&httpsredir=1&article=1019&context=fse_facarticles/
  • Su, J., Ng, D. T. K., Yang, W. & Li, H. (2022). Global trends in the research on early childhood education during the covıd-19 pandemic: a bibliometric analysis. Education Sciences, 12 (5), 331. http://dx.doi.org/10.3390/educsci12050331
  • Tanta, A. (2021). Pandemiden kaynaklı uzaktan eğitim sürecinde sosyal bilgiler derslerine yönelik öğretmen görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Taşkın P, & Kuru Çetin, S. (2021). Pandemide Eğitimle ilgili makalelerin tematik analizi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 20 (80), 1970-1981. https://doi.org/10.17755/esosder.919955 Thornton, L. (2020). Music education at a distance. Journal of Music Teacher Education, 29 (3), 3-6. https:/doi/10.1177/1057083720928615.
  • Uğraş Dikmen A., Kına M., Özkan S., & İlhan M. N (2020). COVID-19 Epidemiyolojisi: Pandemiden Ne Öğrendik. Journal of Biotechnology and Strategic Health Research, 2020; 1 (Özel Sayı), 29-36. https://doi.org/10.34084/bshr.715153
  • United Nations International Children's Emergency Fund. (2021). COVID-19 and School Closures One year of education disruption. https://data.unicef.org/resources/one-year-of-covid-19-and-school-closures/
  • Urdan, T. A., & Weggen C. C. (2000). Corporate elearning: Exploring a new frontier. WR Hambrecht Co. available at: http://cclp.mior.ca/Reference%20Shelf/PDF_OISE/Corporate%20e-learning.pdf
  • Üçer, N. (2020). Pandemi (covid-19) sürecinde uzaktan eğitim araçlarının etkinliğinin üniversite öğrencileri tarafından değerlendirilmesine kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı açısından bir bakış, Global Media Journal, 11 (21), 206-233.
  • Wakhidah, N., Erman, E., Widyaningrum, A. & Vera, N. A. (2021). Reflection online learning during pandemic and new normal: barriers, readiness, solutions, and teacher innovation. Jurnal Pendidikan Indonesia, 10 (3), 464-474, https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v10i3.31093
  • West, M. (2022). The Impact of covıd-19 on college student perceptions of learning and class grades. Community College Journal of Research and Practice, 46 (11), 769-777, https://doi.org/10.1080/10668926.2022.2079024
  • World Health Organization. (2020). WHO Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19 – 11 March 2020. https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020.
  • World Health Organization. (2023). WHO Director-General's opening remarks at the media briefing – 5 May 2023. https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-emarks-at-the-media-briefing---5-may-2023
  • Yadigar, G. (2010). Uzaktan eğitim programlarının etkililiğinin değerlendirilmesi: G.Ü. bilişim sistemleri uzaktan eğitim tezsiz yüksek lisans programı örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yang, Y., & Cornelius, L. F. (2004). Students' perceptions towards the quality of online education: A qualitative approach. Association for Educational Communications and Technology, 27, 861–877.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yin, R. K. (2017). Durum çalışması araştırması uygulamaları. 3. baskı.. (İ. Günbayı, Çev.), Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yorgancı, S. (2014). WEB tabanlı uzaktan eğitim yönteminin öğrencilerin matematik başarılarına etkileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (3), 1401-1420.

Pandemi sürecinde Türkiye’de eğitim alanında yapılan çalışmaların incelenmesi

Year 2023, , 341 - 354, 31.12.2023
https://doi.org/10.24289/ijsser.1369306

Abstract

Bu çalışmanın amacı Türkiye’de Covid-19 pandemisi sürecinde gerçekleştirilen uzaktan eğitim alanında yapılmış olan lisansüstü tezlerin ve araştırma makalelerinin betimsel analizini yapmaktır. Bu amaçla 2020-2023 yılları arasında Türkiye’de yayımlanan 175 lisansüstü tez ve 143 araştırma makalesi incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırmalar yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre 2021 ve 2022 yıllarında yazılan makaleler ve lisansüstü tezlerin sayısı artmıştır. En fazla araştırma 2022 yılında yapılmış ve eğitim bilimleri alanında yazılmıştır. Beden eğitimi, müzik, resim ve bilgisayar gibi uygulama gerektiren dersler hakkında yapılan araştırmalar sınırlıdır. Makale ve tez araştırmaları; özel eğitim, okul öncesi, ilkokul, ortaokul, lise, ön lisans, lisans ve lisansüstü düzeylerinde yapılmıştır. Çoğu çalışmada birden fazla kademeden örneklem alınmıştır. Araştırmalarda çeşitli örnekleme yöntemleri kullanılmıştır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı çalışmalarda kolay ulaşılabilir durum örneklemesi en yaygın tercih edilen yöntemdir.

References

  • Ağır, F. (2007). Özel okullarda ve devlet okullarında çalışan ilköğretim öğretmenlerinin uzaktan eğitime karşı tutumlarının belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Aisha, N. & Ratra, A. (2022). Online education amid covıd-19 pandemic and its pportunities, challenges and psychological impacts among students and teachers: a systematic review. Asian Association of Open Universities Journal, 17 (3), 242-260.
  • Akyurek, R. (2020). The views of lecturers about distance music education process in the pandemıc period, International Journal of Education Technology And Scientific Researches. 5, (13), 1790-1833.
  • Alsuwaida, N. (2022). Online courses in art and design during the coronavirus (covıd-19) pandemic: Teaching Reflections From a First-Time Online Instructor. SAGE Open, 12 (1). https://doi.org/10.1177/21582440221079827
  • Altıparmak, M., Kurt, İ.D. & Kapıdere, M. (2011). E-Öğrenme ve uzaktan eğitimde açık kaynak kodlu öğrenme yönetim sistemleri. İn Akgül, M, Derman, E., Özgit, A., Çağlayan, U., Ertürkler, M., Karakaplan, M. (Eds.) Akademik Bilişim’11 - XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri. İnönü Üniversitesi, Malatya, (ss. 343-351).
  • Arıcı Doğan, D. & Pamuk, İ. (2022). Uzaktan eğitim sürecinde ergenlerin çevrimiçi oyunlara yönelik deneyimleri: Fenomenolojik bir araştırma. International Journal of Social Sciences and Education Research, 8 (1), 71-86. https://doi.org/10.24289/ijsser.1032025
  • Avcı, F. (2023). Türkiye’de pandemi sürecinde uzaktan eğitimi konu alan bilimsel araştırmaların değerlendirilmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 13 (1), 401-430. https://doi.org/10.24315/tred.1035636.
  • Balaman, F. & Hanbay Tiryaki, S. (2021). Corona virüs (covid-19) nedeniyle mecburi yürütülen uzaktan eğitim hakkında öğretmen görüşleri. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10 (1), 52-84. https://doi.org/10.15869/itobiad.769798.
  • Balcı, A. (2022). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler. Kısmen Genişletilmiş 16. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Balım, A. G., Altay, E. & Öztaş, B. (2022). Covıd-19 sürecinde uzaktan eğitime yönelik öğretmenler üzerine yapılan çalışmaların incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (62), 503-526. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1030050.
  • Beckmann, T & Ehmke, T. (2023). Remote internships: the experiences of pre-service teachers during the covıd-19 pandemic, Cogent Education, 10 (2), https://doi.org/10.1080/2331186X.2023.2260679
  • Bilgin, E. (2022). Pandemi sürecinde Türkiye'deki uzaktan eğitim üzerine yapılan araştırmaların incelemesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Bismala, L. & Manurung, Y. H. (2021). Student satisfaction in E-learning along the covıd-19 pandemic with importance performance analysis. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE). 10, (3), 753-759. http://dx.doi.org/10.11591/ijere.v10i3.21467
  • Braun, V. & Clarke, V. (2013). Successful qualitative research: A practical guide for beginners. Sage
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak K., E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. (Genişletilmiş 12. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Castelli F.R, & Sarvary M.A. (2021). Why students do not turn on their video cameras during online classes and an equitable and inclusive plan to encourage them to do so. Ecology and Evolution, 11, 3565–3576. https://doi.org/10.1002/ece3.7123.
  • Cretu, D. M & Ho Y-S. (2023). The Impact of covıd-19 on educational research: A bibliometric analysis. Sustainability, 15 (6), 5219. https://doi.org/10.3390/su15065219
  • Çakır, H., Taban, G. & Taşer, M. (2023). Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitim planlaması ve yönetim yaklaşımları. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12 (1), 107-122. https://doi.org/10.33206/mjss.1093160.
  • Çoban, S. (2012). Uzaktan ve teknoloji destekli eğitimin gelişimi. İn Akgül, M, Çağlayan, U., Derman, E., Özgit, A., Baranseli, E., Özdemir, Ş. (Eds.) 12. Türkiye’de internet konferansı bildiriler kitabı. Anadolu Üniversitesi İletişim Fakültesi, Eskişehir, (ss. 63-69).
  • D'Agostino E.M., Urtel, M., Webster, C.A., McMullen, J. & Culp, B. (2021). Virtual physical education during covıd-19: exploring future directions for equitable online learning tools. Front Sports Act Living. 26 (3), 716566. https://doi.org/10.3389/fspor.2021.716566.
  • Demir, F. & Özdaş, F. (2020). Covid-19 sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 273-292. https://doi.org/10.37669/milliegitim.775620
  • Gessler, Alagöz, H. (2022). “Ready to learn online? lessons from the covıd-19 pandemic in Turkey”. Central and Eastern European EDem and EGov Days 341, 371-83. https://doi.org/10.24989/ocg.v341.27
  • Guppy, N., Verpoorten, D., Boud, D., Lin, L., Tai, J. & Bartolic, S. (2022). The Post-covıd-19 future of digital learning in higher education: views from educators, students, and other professionals in six countries. British Journal of Educational Technology, 53, 1750-1765. https://doi.org/10.1111/bjet.13212
  • Gülbahar, Y. (2012). E-Öğrenme ortamlarında katılımcıların hazır bulunuşluk ve memnuniyet düzeylerinin ölçülmesi için ölçek geliştirme çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 45 (2), 119- 137.
  • Güney Demirdöken, G. (2022). Türkiye’de covıd-19 salgını döneminde ortaya konan uzaktan eğitim çalışmalarının değerlendirilmesi: bir meta-sentez çalışması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Hızal, A. (1983). Eğitimde teknolojiden yararlanmak, eğitim teknolojisi midir?. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 16 (1), 277-286. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000926
  • Hrastinski, S. (2008). The potential of synchronous communication to enhance participation in online discussions: A case study of two e-learning courses. Information ve Management, 45, 7, 499-506. https://doi.org/10.1016/j.im.2008.07.005
  • Işık, A. H., Karacı, A., Özkaraca, O. & Biroğul, S. (2010). Web tabanlı eşzamanlı (senkron) uzaktan eğitim sistemlerinin karşılaştırmalı analizi. İn Akgül, M, Derman, E., Çağlayan, U., Özgit, A., Yılmaz, T. (Eds.) 12. XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri. ss. (361-368).
  • Kandıran, E., Gümüş, B. & Özer, M.A. (2022). Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitimin twitter yansımalarının duygu analizi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 8 (3), 228-242. https://doi.org/10.24289/ijsser.1102248
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. 1. baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • König, J., Jäger-Biela, D. J., & Glutsch, N. (2020). Adapting to online teaching during covıd-19 school closure: Teacher education and teacher competence effects among early career teachers in Germany. European Journal of Teacher Education, 43 (4), 608-622. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1809650
  • Kurnaz, A., Kaynar, H., Şentürk Barışık, C. & Doğrukök, B. (2020). Öğretmenlerin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 293-322. https://doi.org/10.37669/milliegitim.787959
  • Küçük Avcı, Ş., Topal, M. & İstanbullu, A. (2022). The effects of the covıd-19 pandemic on distance education in higher education: a bibliometric analysis study. Croatıan Journal of Educatıon. 24, 457-488. https://doi.org/10.15516/cje.v24i2.4534
  • Memişoğlu, S. P. & Gülmez, F.M. (2023). Okul müdürlerinin uzaktan eğitim döneminde gerçekleştirdiği denetim faaliyetlerine ilişkin karşılaşılan sorunlar ve sürece ilişkin öneriler. International Journal of Social Sciences and Education Research, 9 (2), 127-143. https://doi.org/10.24289/ijsser.1269665
  • Mercier, K., Centeio, E., Garn, A., Erwin, H., Marttinen, R. & Foley, J. (2021). Physical education teachers’ experiences with remote ınstruction during the ınitial phase of the covıd-19 pandemic. Journal of Teaching in Physical Education. 2021, 40, (2), 337–342.
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma: desen ve uygulama için bir rehber. Gözden geçirilmiş yeni basım. Ankara: Nobel Akademik yayıncılık.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (2016). Nitel veri analizi. 2. baskı. (Sadegül Akbaba Altun, Ali Ersoy Ed.), Ankara: Pegem Akademi.
  • Moore, M. G., & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning. Wadsworth, Belmont, CA
  • Neuman, W. L. (2012). Toplumsal araştırma yöntemleri: nitel ve nicel yaklaşımlar I-II. Sedef Özge (Çev). İstanbul: Yayınodası Yayınları.
  • Olcay, A. & Döş, B. (2016). Turizm eğitimi alan öğrencilerin internete dayalı uzaktan eğitim yöntemine yönelik görüşlerinin belirlenmesi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7, 727-750.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development-OECD. (2020, 10 November). The territorial impact of Covid-19: Managing the crisis across levels of government. https://www.oecd.org/coronavirus/policy-responses/the-territorial-impact-of-covid-19-managing-the-crisis-across-levels-of-government-d3e314e1/.
  • Özkanlı, Ü. (2020). Art education during pandemic process. Journal for the Interdisciplinary. Art and Education, 1 (2), 97-105. http://dx.doi.org/10.29228/jiae.9
  • Özüdoğru, G. (2021). Problems faced in distance education during covid-19 pandemic. Participatory Educational Research (PER), 8 (4), 321-333.
  • Panagouli, E., Stavridou, A., Savvidi, C., Kourti, A., Psaltopoulou, T., Sergentanis, T. N., & Tsitsika, A. (2021). School Performance among children and adolescents during covıd-19 pandemic: a systematic review. Children, 8 (12), 1134. http://dx.doi.org/10.3390/children8121134
  • Park, Y.J. & Bonk, C.J. (2007). Is online life a breeze? A case study for promoting synchronouslearning. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 3 (3), 307-323.
  • Pressley, T. (2021). Returning to teaching during covıd‐19: Anempirical study on elementary teachers'self‐efficacy. Psychology Schools, 58, (8), 1611-1623. https://doi.org/10.1002/pits.22528
  • Rovai, A. P., Downey, J. R. (2010). Why some distance education programs fail while others succeed in a global environment. The Internet and Higher Education, 13 (3), 141-147. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2009.07.001
  • Rucsanda M.D., Belibou A. & Cazan A. M.(2021). Students' attitudes toward online music education during the covıd 19 lockdown. Front Psychol. 17 (12), 753-785. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.753785
  • Seyhan, A. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının covid-19 salgını sürecinde uzaktan eğitim deneyimleri ve görüşleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi (AUAd), 7 (3), 65-93. https://doi.org/10.51948/auad.910385
  • Simonson, M. (2006). Teaching courses online: A challenge for the field. Fischler College of Education: Faculty Articles. 144. available at: https://nsuworks.nova.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=&httpsredir=1&article=1019&context=fse_facarticles/
  • Su, J., Ng, D. T. K., Yang, W. & Li, H. (2022). Global trends in the research on early childhood education during the covıd-19 pandemic: a bibliometric analysis. Education Sciences, 12 (5), 331. http://dx.doi.org/10.3390/educsci12050331
  • Tanta, A. (2021). Pandemiden kaynaklı uzaktan eğitim sürecinde sosyal bilgiler derslerine yönelik öğretmen görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Taşkın P, & Kuru Çetin, S. (2021). Pandemide Eğitimle ilgili makalelerin tematik analizi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 20 (80), 1970-1981. https://doi.org/10.17755/esosder.919955 Thornton, L. (2020). Music education at a distance. Journal of Music Teacher Education, 29 (3), 3-6. https:/doi/10.1177/1057083720928615.
  • Uğraş Dikmen A., Kına M., Özkan S., & İlhan M. N (2020). COVID-19 Epidemiyolojisi: Pandemiden Ne Öğrendik. Journal of Biotechnology and Strategic Health Research, 2020; 1 (Özel Sayı), 29-36. https://doi.org/10.34084/bshr.715153
  • United Nations International Children's Emergency Fund. (2021). COVID-19 and School Closures One year of education disruption. https://data.unicef.org/resources/one-year-of-covid-19-and-school-closures/
  • Urdan, T. A., & Weggen C. C. (2000). Corporate elearning: Exploring a new frontier. WR Hambrecht Co. available at: http://cclp.mior.ca/Reference%20Shelf/PDF_OISE/Corporate%20e-learning.pdf
  • Üçer, N. (2020). Pandemi (covid-19) sürecinde uzaktan eğitim araçlarının etkinliğinin üniversite öğrencileri tarafından değerlendirilmesine kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı açısından bir bakış, Global Media Journal, 11 (21), 206-233.
  • Wakhidah, N., Erman, E., Widyaningrum, A. & Vera, N. A. (2021). Reflection online learning during pandemic and new normal: barriers, readiness, solutions, and teacher innovation. Jurnal Pendidikan Indonesia, 10 (3), 464-474, https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v10i3.31093
  • West, M. (2022). The Impact of covıd-19 on college student perceptions of learning and class grades. Community College Journal of Research and Practice, 46 (11), 769-777, https://doi.org/10.1080/10668926.2022.2079024
  • World Health Organization. (2020). WHO Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19 – 11 March 2020. https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020.
  • World Health Organization. (2023). WHO Director-General's opening remarks at the media briefing – 5 May 2023. https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-emarks-at-the-media-briefing---5-may-2023
  • Yadigar, G. (2010). Uzaktan eğitim programlarının etkililiğinin değerlendirilmesi: G.Ü. bilişim sistemleri uzaktan eğitim tezsiz yüksek lisans programı örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yang, Y., & Cornelius, L. F. (2004). Students' perceptions towards the quality of online education: A qualitative approach. Association for Educational Communications and Technology, 27, 861–877.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yin, R. K. (2017). Durum çalışması araştırması uygulamaları. 3. baskı.. (İ. Günbayı, Çev.), Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yorgancı, S. (2014). WEB tabanlı uzaktan eğitim yönteminin öğrencilerin matematik başarılarına etkileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (3), 1401-1420.
There are 67 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Educational Sociology
Journal Section Research Articles
Authors

Ayşe Seyhan 0000-0003-1741-4878

Mahmut Çelik 0009-0005-9590-1972

Early Pub Date December 9, 2023
Publication Date December 31, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Seyhan, A., & Çelik, M. (2023). Pandemi sürecinde Türkiye’de eğitim alanında yapılan çalışmaların incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 9(4), 341-354. https://doi.org/10.24289/ijsser.1369306
AMA Seyhan A, Çelik M. Pandemi sürecinde Türkiye’de eğitim alanında yapılan çalışmaların incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research. December 2023;9(4):341-354. doi:10.24289/ijsser.1369306
Chicago Seyhan, Ayşe, and Mahmut Çelik. “Pandemi sürecinde Türkiye’de eğitim alanında yapılan çalışmaların Incelenmesi”. International Journal of Social Sciences and Education Research 9, no. 4 (December 2023): 341-54. https://doi.org/10.24289/ijsser.1369306.
EndNote Seyhan A, Çelik M (December 1, 2023) Pandemi sürecinde Türkiye’de eğitim alanında yapılan çalışmaların incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research 9 4 341–354.
IEEE A. Seyhan and M. Çelik, “Pandemi sürecinde Türkiye’de eğitim alanında yapılan çalışmaların incelenmesi”, International Journal of Social Sciences and Education Research, vol. 9, no. 4, pp. 341–354, 2023, doi: 10.24289/ijsser.1369306.
ISNAD Seyhan, Ayşe - Çelik, Mahmut. “Pandemi sürecinde Türkiye’de eğitim alanında yapılan çalışmaların Incelenmesi”. International Journal of Social Sciences and Education Research 9/4 (December 2023), 341-354. https://doi.org/10.24289/ijsser.1369306.
JAMA Seyhan A, Çelik M. Pandemi sürecinde Türkiye’de eğitim alanında yapılan çalışmaların incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2023;9:341–354.
MLA Seyhan, Ayşe and Mahmut Çelik. “Pandemi sürecinde Türkiye’de eğitim alanında yapılan çalışmaların Incelenmesi”. International Journal of Social Sciences and Education Research, vol. 9, no. 4, 2023, pp. 341-54, doi:10.24289/ijsser.1369306.
Vancouver Seyhan A, Çelik M. Pandemi sürecinde Türkiye’de eğitim alanında yapılan çalışmaların incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2023;9(4):341-54.

88x31.png

Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.