The aim of this study is to examine the value
levels of secondary school students towards physical education and sports
lesson according to various variables. The study group of this research, which
is descriptive in the screening model constitutes 373 students who study in the
Secondary school located in the Batman province center during the academic year
of 2017-2018 spring term. The data of the study were collected with
"Physical Education and Sport Classroom Value Scale".It was observed
that secondary school students showed the highest value level of “awareness”
(4,54±0,56) and the lowest value level of “national culture and cooperation”
(3,77±1,06) regarding Physical Education and sports. Other sub-dimensions are
"Respect" (4,45 ± 0,56), "Solidarity" (4,29 ± 0,61),
"Healthy Living and Nutrition" (4,25 ± 0,71), respectively; and
determine the value levels of students.
In this study, it was concluded that secondary school students
frequently and always display the values related to physical education and sports
lessons and they are aware of these values.
Bu çalışmanın amacı ortaokul
öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine yönelik değer düzeylerinin çeşitli
değişkenlere göre incelenmesidir. Tarama modelinde betimsel nitelikte
desenlenen bu araştırmanın çalışma grubunu; 2017-2018 eğitim öğretim yılı bahar
döneminde Batman İl Merkezi Ortaokullarında okuyan 373 öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırmanın verileri “Beden Eğitimi ve Spor Dersi Değer Ölçeği” ile
toplanmıştır.
Ortaokul öğrencilerinin beden
eğitimi ve spor dersine ilişkin en yüksek değer düzeyini “Farkındalık”
(4,54±0,56), en düşük değer düzeyini ise “Milli Kültür ve Beraberlik”
(3,77±1,06) boyutunda sergiledikleri görülmüştür. Diğer alt boyutlar olan
“Saygı” (4,45±0,56) ikinci sırada, “Dayanışma” (4,29±0,61) üçüncü sırada,
“Sağlıklı Yaşam ve Beslenme” (4,25±0,71) ise dördüncü sırada öğrencilerin değer
düzeylerini belirlemektedir. Çalışmada ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve
spor dersine ilişkin değerleri sıklıkla ve her zaman sergiledikleri ve bu
değerlerden haberdar oldukları sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.