Nowadays, the mass communication
instruments play determinant role on which the individuals will be interested
in, in which position they will be, and how long these subjects will be on the
agenda. From this aspect, the objective of this study is to reveal the role of
Ads, which are related with the special days, on setting the agenda. After a
literature research within the scope of Agenda Setting Theory, the survey
method used as data collection instrument in the study designed as a
quantitative research. 330 questionnaires were conducted on the sample, which
consisted of students from the Faculties of Communication in Gaziantep and Uşak
Universities; 26 of them were accepted invalid and the answers of 304
participants were included in the analyses. When the study data were analyzed,
it was determined that the participants most frequently faced with the
Valentine’s Day advertisements. It was determined that the participants face
with the advertisements most frequently in environments such as social media,
TV, open air, and newspaper, and that the advertisements related with special
days and the audience’s attitude towards the brand play role in setting the
agenda but the agenda types (phases)have no role.
Günümüzde kitle iletişim araçları bireylerin nelerle ilgileneceğinin
belirlenmesi, yorumlanması sürecinde konunun ne olacağında ve ne kadar gündemde
kalacağında belirleyici rol üstlenmektedir. Bu bağlamda çalışmanın temel amacı
özel günleri konu alan reklamların gündem belirlemedeki rolünü ortaya
koymaktır. Gündem Belirleme Teorisi kapsamında literatür incelemesi yapıldıktan
sonra nicel araştırma deseninin kullanıldığı araştırmada veri toplama aracı
olarak anket tercih edilmiştir. Gaziantep ve Uşak Üniversitesi İletişim
Fakültesi öğrencilerinden oluşan örnekleme 330 anket uygulanmış ancak 26’sı
geçersiz olarak kabul edildiğinden toplam 304 katılımcının sorulara verdiği
cevaplar analize dahil edilmiştir. Araştırmada verilerin analizi sonucunda
katılımcılar en fazla Sevgililer Günü reklamları ile karşılaştıkları
belirlenmiştir. Katılımcıların en fazla
sosyal medyada ikinci sırada televizyonda ve
en son sırada açıkhava, gazete gibi mecralarda özel günlerle ilgili
reklamlarla karşılaştıkları, izleyicilerin gündemini belirlemede özel günler
konu alan reklam ve reklamlarda yer alan marka tutumunun rolü olduğu ancak
gündem türlerinin (evrelerinin) rolü olmadığı sonucuna ulaşılmıştır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.