Bu araştırmanın amacı öfke yönetimi için hazırlanan psiko-eğitim programlarının ortaöğretim öğrencilerinin öfke ve öfke kontrolü düzeyleri üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırma, yarı deneysel araştırma "ön test sonucu kontrol grubu tasarımı" kullanılmıştır. Çalışma grubu 16 öğrenciden oluşmaktadır. Deney ve kontrol grupları için cinsiyet ve sınıf düzeyleri dikkate alınarak 8 öğrenci seçilmiştir. Bu çalışmada deney grubunu oluşturan üyeler öfke yönetimi grubu her hafta bir saatten olmak üzere danışmanlık programında 8 seanstan oluşan bilişsel davranışçı terapiye dayandı. Kontrol grubu için herhangi bir program uygulaması yoktu. Araştırma sonuçlarına göre, öfke kontrolü eğitim programına katılan orta öğretim öğrencilerinin "öfke ve öfke öfkesi" skorunun kontrol grubuna göre azaldığı gösterilmiştir.
The purpose of this research to examine the effect of psycho-educational programs which prepared for anger management over anger and anger control level of secondary school students. Research is quasi-experimental research "pretestposttest control group design" is used. The study group consistt of 16 student. For experimental and control groups 8 students were selected taking into account gender and class levels. In this study, the members constituting the experimental group participated in the one hour each time, and based on cognitive behavioral therapy consists of 8 sessions on anger management group counseling program. There was not any program application to control group. The research results showed that the score of "state anger and anger out" of secondary school students who participating anger control training program decreased compared to the control group.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 2 Issue: 4 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.