Nanotechnology has become a popular buzzword in science, technology and politics. This key technology is considered not only a major source of innovation in technology, industry, medicine and other fields, but also one of the main challenges of the industries for the 21st century. However, although the word nanotechnology will be familiar to many teachers and students, the subject is not known entirely and not widely taught in Turkish universities and schools. Therefore, it is really important to determine pre-service science teacher’s awareness, interests and attitudes level about nanotechnology, who will be bringing up future generation of countries. The purpose of this study was to develop and validate a multidimensional nanotechnology awareness, knowledge and attitudes of 154 pre-service science teachers having pedagogical education at three different universities (Suleyman Demirel University, Mehmet Akif University and Pamukkale University) in Turkey. We have investigated the relationship between the nanotechnology awareness, knowledge and attitudes of the pre-service science teachers with their age, gender and departments. First of all, an explorative literature study was conducted to gather an initial pool of items and prepared a questionnaire by reviewing the literature, Later, the questionnaire was reviewed by an expert and according to his opinions we have arranged the questionnaire. And then, the questionnaire was applied to 41 first year science students studying at Suleyman Demirel University (SDU) to get feedback and rearrange the questionnaire. Item selection took place using qualitative and quantitative methods. The obtained results from the questionnaire were analyzed by using SPSS program. The results showed that there is no significant difference between the departments. This result is given to that they have less information about nanotechnology and most of the pre-service science teachers have not taken much courses related with nanotechnology and/or they have got the initial information about nanotechnology from advertisements and TV programs. Any differences between universities and gender affecting the nanotechnology awareness, knowledge and attitudes were observed. This is also attributed to that the pre-service teachers did not take any course related with nanotechnology during their undergraduate study. As a result, some courses related with nanotechnology must be added to the curriculum of the universities having teacher education preparing teachers for the schools. Therefore, the science teacher candidates can be trained more effectively to prepare young generation for the future.
Nanoteknoloji bilimde, teknolojide, endüstride ve siyasette popüler bir deyim oldu. Bu anahtar teknoloji, sadece bilimde, teknolojide, tıpta ve diğer alanlardaki gelişmelerin ana kaynağı olarak değil aynı zamanda 21. Yüzyılda endüstrinin en önemli rekabet alanlarından biri olarak düşünülmektedir. Bununla birlikte, nanoteknoloji kelimesi pek çok öğretmen ve öğrenci tarafından tanınmasına rağmen konu detaylı olarak bilinmemekte ve Türkiye’deki üniversitelerde ve okullarda etraflıca öğretilmemektedir. Bu yüzden ülkelerin gelecek nesillerini yetiştirecek olan öğretmen adaylarının nanoteknoloji hakkındaki farkındalık, ilgi, tutum ve bilgi seviyelerinin belirlenmesi oldukça önemlidir. Bu araştırmanın amacı, Fen Bilimleri (Fizik, Kimya ve Biyoloji) alanı öğretmen adaylarının nanoteknoloji ile ilgili geleceğe yönelik düşüncelerinin alınması, dünyadaki nanoteknolojik gelişmelerle ilgili farkındalık düzeylerinin belirlenmesi, bu bilime ne kadar önem verildiğini sorgulayarak neler yapılması gerektiğinin farkına varılmasını sağlamaya katkıda bulunmaktır. Bu çalışmada, Fen Bilimleri alanlarında pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının nanoteknoloji farkındalığı, ilgi ve tutumlarının cinsiyet, yaş, mezun olduğu bölüm gibi değişkenler ile ilişkileri araştırılmıştır. Bu araştırmada kullanılan anket nanoteknoloji ile ilgili literatür çalışmalarından elde edilen veriler doğrultusunda soru havuzu oluşturularak hazırlanmıştır. Seçilen maddelerin uygunluğu açısından uzman görüşüne başvurulmuştur. Kullanılan anket geri bildirim almak amacıyla Süleyman Demirel Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği bölümünde okuyan 41 öğrenciye pilot uygulama olarak yapılarak çalışmada kullanılacak anket son halini almıştır. Çalışmanın örneklemi Süleyman Demirel Üniversitesi, Pamukkale Üniversitesi ve Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültelerinde pedagojik formasyon eğitimi alan 154 adet Fizik, Kimya ve Biyoloji öğretmen adaylarına yönelik nanoteknoloji ile ilgili anket çalışması yapılmıştır. Elde edilen sonuçlar SPSS programı yardımı ile analiz edilmiştir. SPSS analizi sonucunda, öğretmen adaylarının bölümleri arasında nanoteknoloji farkındalık düzeylerinde anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Bu durumun, öğretmen adaylarının çoğunun nanoteknoloji hakkında bilgilerinin az olduğundan ve nanoteknoloji ile ilgili ilk bilgilerini daha çok TV programları aracılığı ile edindiklerine atfedilmiştir. Sonuç olarak üniversitelerimizde öğrenim gören Fen dersleri öğretmen adaylarının yetiştirilmesi için öğretim programlarlarına nanoteknoloji ile ilgili derslerin eklenmesi ve bunun gelecek nesilleri yetiştirecek olan öğretmen adaylarının daha donanımlı yetiştirilmesine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Nanoteknoloji Fen Bilimlerinde pedagojik formasyon alan öğretmen adayları Farkındalık düzeyi İlgi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 2, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 2 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.