Ana dili derslerinde amaç; o dille ilgili dört beceri
alanında kazanım sağlamaktır. Bu da ancak ders kitapları ve bu kitaplardaki
metinler vasıtasıyla olur. Öğrenciler 8. sınıf seviyesinde; ne kadar çok
metinle ve metin türüyle tanışırsa lise 9. sınıf edebiyat derslerinde o ölçüde
başarılı olur. Ana dili ders kitaplarındaki okuma parçalarını okuyan, anlayan
ve irdeleyen öğrenciler; farklı tarzda metinler yazma ve üretme becerisi
kazanırlar. Ana dili becerisini kazandırmaya yönelik olan ana dili dersleri her
ülke için temel derslerdir. Çünkü bu derslerde ana dili, en aktif şekilde
kullanılır, zihinsel beceriler geliştirilir ve öğrencilerin söz varlığı
zenginleşir. Bu araştırmanın amacı; Amerika’nın çeşitli eyaletlerindeki 8.
sınıflarda okutulan İngilizce ana dili ders kitabı ile Türkiye’deki 8.
sınıflarda okutulan Türkçe ana dili ders kitaplarını tema/ünite ve metin
türleri açısından karşılaştırmaktır. Araştırmada; betimsel analiz yöntemi ile
iki kitap somut olarak ele alınmış, hem tematik olarak hem de metin türleri
açısından karşılaştırılmıştır. Bu araştırmada; her iki ülkenin müfredat ya da
çerçeve programlarından bağımsız olarak sadece tema/ünite ve metin türü odaklı
çalışılmıştır. Böylece; kültürleri, coğrafyaları ve tarihleri birbirinden çok
farklı olan bu iki ülkede kullanılan ana dili ders kitaplarının tema/ünite ve
metin türü açısından çeşitliliği gösterilmiştir. Çalışmanın sonucunda elde
edilen verilere göre; 8. sınıf Türkçe ders kitaplarının eksik yönleri saptanıp
öğrencilere faydalı olacak farklı araştırmalara ortam sağlanmıştır.
Native language classes aim to provide gain in
four skill areas in that language. This is only achieved through the textbooks
and the texts in these books. The more the number of texts and text types the
students study in the 8th grade, the more successful they will be in the 9th
grade literature classes. Reading, understanding and examining the reading
comprehension texts in native language textbooks, the students achieve
different writing and producing skills. Aiming to develop native language
skills, native language classes are essential for every country; as in these
classes, the native language is used in the most active way; mental skills are
developed; and the students’ vocabulary is enriched. The aim of this research
is to compare the native language (English) textbooks for 8th grades in various
states in the USA and the native language (Turkish) textbooks for 8th grades in
Turkey in terms of theme/unit and text types. In the research, two books have
been examined with descriptive analysis method; and have been compared both
thematically and in terms of text types. Independent from the curricula or the
framework programmes of both countries, this study focuses only on theme/unit
and text type. In this way, the study points out the range of native language
textbooks used in these two countries with different cultures, geographies and
histories in terms of theme/unit and text type. Through the data obtained in
the research, the inadequacies of 8th grade Turkish textbooks have been
determined; and thus, the study has paved the way for different research that
will be helpful for the students.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 29, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 1 Issue: 4 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.