This study is a research of the effects of dance training on memory performance for the elderly. To demonstrate the importance of physical activity in the aging process, a dance training as a physical activity was planned duration of two months. The study was conducted in a state nursing home in the province of İzmir; 133 individuals between the ages 65-85 years participated in the study. Pre-test, post-test, control and experimental design was used. Personal Information Form, Mini Mental State Examination was used as the data collection tools and memory tasks were used to measure the performance of the memory. The results of the post test analysis indicate that the memory performance of the elderly who had dance training was higher than those who did not have dance training. In conclusion, dance training, in order to avoid loss of cognitive areas and help healthy aging process are shown to be an effective way.
Bu
çalışmada yaşlılara verilecek dans eğitiminin bellek performansı üzerindeki
etkilerini incelemek amaçlanmıştır. Yaşlanma sürecinde fiziksel aktivitenin
önemini ortaya koymak amacıyla, fiziksel aktivite olarak dans eğitimi seçilmiş
ve iki ay süren bir dans eğitimi planlanmıştır. Çalışma İzmir ilinde devlete
bağlı bir huzurevinde yapılmış, 65-85 yaş arası toplam 133 kadın bireye
ulaşılmıştır. Araştırmada ön-test, son-test, kontrol ve deney gruplu yarı
deneysel bir desen kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak, Bireysel Bilgi
Formu, Standardize Mini Mental Test ve bellek performansını ölçmek amaçlı
bellek görevleri kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, dans eğitimi alan
yaşlıların dans eğitimi almayan yaşlılara göre bellek performansı son test
puanlarının daha yüksek olduğu bulunmuştur. Sonuç olarak, dans eğitiminin,
sağlıklı yaşlanma ve bilişsel alanlarda kayıpların önlenmesi adına etkin bir
yol olabileceği gösterilmiştir.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 1 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.