The study is
performed to determine the effects of the concept based learning approach which
has been carried out at 8th grade science lesson “Living Things and Energy
Interactions” unit, towards students’ environmental attitudes. The study has
been carried out with totally 39 students, being 20 of them are the
experimental and 19 of them are the control group attending at a public
secondary school in Samsun. The control group has been taught by existing
practices and the experimental group has been taught by the concept based
learning approach practices formed considering the learning attainments as part
of the unit. Environmental attitude scale (five point Likert) consisting 25
questions and qualitative measurement instrument 9 semi-structured open ended
questions have been applied to the experimental and control groups before and
after the practices. The data acquired from the environmental attitude scale
have been analysed using SPSS 17.0 programme, qualitative data have been
evaluated by content analyses. As a
result, analyses acquired from the environmental attitude scale it has been
determined that there is no significant difference between the experimental
group which has been applied context based learning approach and control group
about environmental attitudes. In addition, when evaluated the data collected
by open-ended questions, it has been determined that there are differences
between before and after learning in either the experimental group or the
control group and there are changes in each group towards carrying out
scientific evaluations instead of personnel and emotional evaluations which has
been carried out before learning.
Bu çalışma, 8. sınıf fen bilimleri dersi “Canlılar ve
Enerji İlişkileri” ünitesinde uygulanan bağlam temelli öğrenme yaklaşımının
öğrencilerin çevre tutumları üzerine etkisinin belirlenmesi amacıyla
yapılmıştır. Çalışma, Samsun ilindeki bir ortaokulda öğrenim gören 20 deney
grubu ve 19 kontrol grubu olmak üzere toplam 39 öğrenci ile yürütülmüştür.
Kontrol grubuna mevcut uygulama ile ders anlatılırken deney grubuna ünite
kazanımları dikkate alınarak hazırlanan bağlam temelli öğretim uygulanmıştır.
Deney ve kontrol grubuna çalışma öncesi ve sonrasında 25 sorudan oluşan 5’li
likert tipi çevre tutum ölçeği uygulanmış, ayrıca 9 açık uçlu sorudan oluşan
yarı yapılandırılmış nitel veri toplama aracı kullanılmıştır. Tutum ölçeğinden
elde edilen veriler SPSS 17.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiş, nitel
veriler içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Tutum ölçeğinden elde edilen
veri analizleri sonucunda bağlam temelli öğrenme yaklaşımının kullanıldığı
deney grubu ile kontrol grubu arasında anlamlı farklılık olmadığı saptanmıştır.
Ayrıca açık uçlu sorulardan elde edilen veriler değerlendirildiğinde hem
kontrol grubunda hem deney grubunda öğrenme öncesi ve sonrası arasında
farklılıklar olduğu ve her iki grupta öğrenme öncesi mevcut kişisel ve duygusal
değerlendirmelerin yerine bilimsel değerlendirmeler yapıldığı saptanmıştır.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 6, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.