Continuous training, development and adaptation skills are necessary for
the green economy to meet the changing human resource demands. Green jobs have
gained importance in the transition to green economy. Researching green jobs
are necessary for helping staff development at labor market and building
training units which train human resources for these jobs. The aims of this
study are examining the development of green jobs and their characteristics and
differences from existing professions and evaluating training and gaining
skills activities about green jobs. In this study, it appears that requires a
different educational and training process of the characteristics of green
jobs. The educational process will have the following characteristics;
• Dynamic, shows continuous change and development,
• It offers multiple skills and knowledge,
• It consists of an interactive process,
• It requires the cooperation of different institutions and bodies,
• It is interdisciplinary.
Green jobs require
different training programs and processes. Green jobs are often
"local" in nature and need appropriate training processes. Effective
policies should be developed for green jobs and the labor market. Within this
scope, training modules related to green activity areas should be determined and systems should be
established within the framework of sustainability.
Yeşil
ekonominin değişen insan kaynağı taleplerini karşılayabilmesi açısından sürekli
eğitim, gelişme ve uyum becerisi gereklidir.
Yeşil ekonomiye geçişle yeşil işler önem kazanmıştır. Yeşil işlerin
araştırılması gelecekte iş piyasasının ihtiyaç duyacağı işlere ilişkin
işgücünün yetiştirilmesi ve bu işlere yönelik işgücünün yetiştirileceği eğitim
birimlerinin kurulmasına yönelik çalışmaların yapılması açısından gereklidir.
Bu çalışmada yeşil işlerin gelişimi, özellikleri ve mevcut mesleklerden
farklılıkları incelenerek, yeşil işlere yönelik eğitim ve beceri kazandırma
faaliyetlerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Yapılan çalışmada, yeşil
işlerin karakteristik özelliklerinin farklı bir eğitim ve beceri kazandırma
sürecini gerektirdiği görülmektedir. Eğitim süreci şu özeliklere sahip
olacaktır;
·
Dinamik,
sürekli değişim ve gelişim göstermekte,
·
Çoklu
beceri ve bilgi sunmakta,
·
İnteraktif
bir süreç oluşmakta,
·
Faklı
kurum ve birimlerin işbirliğini gerekli kılmakta,
·
Disiplinler
arası olmaktadır.
Yeşil işler farklı eğitim programlarını ve süreçlerini
gerektirmektedir. Yeşil işlerin genellikle “yerel” nitelik göstermesi buna
uygun eğitim süreçlerine ihtiyaç duymaktadır. Yeşil işler ve işgücü piyasası
bakımından etkin politikalar geliştirilmelidir. Bu kapsamda yeşil faaliyet
alanları ile ilgili eğitim modülleri belirlenmeli, sürdürülebilirlik
çerçevesinde sistemler kurulmalıdır.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | February 10, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.