Conference Paper
BibTex RIS Cite

Okul öncesi dönem çocuğunun eğitim ve gelişiminde kitabın rolü ve bu süreçte Anaokulu kütüphanelerinin gerekliliği

Year 2017, Volume: 3 Issue: 3, 792 - 802, 01.07.2017
https://doi.org/10.24289/ijsser.304382

Abstract

Kitaplar,
çocukların bilişsel, duygusal, psiko-motor gelişimlerini destekleyen, dil,
sosyal ve ahlaki gelişimlerine de doğrudan etki eden önemli bir araçtır.
Çocuklar kitap sayesinde düşünme, problem çözme, yaratıcılıklarını ve
yeteneklerini geliştirme fırsatlarına sahip olurken, doğaya, insanlara, doğada
gördüğü diğer canlılara ve olaylara karşı da hassasiyet geliştirmektedir. Bunun
yanı sıra kitap, çocukların kişilik gelişimine katkı sağlamakta, duygusal ve
ruhsal ihtiyaçlarının karşılanmasında da önemli ölçüde etki etmektedir. Bir
insanın oluşumunda bu derece önemli katkıları olduğu bilinen kitapların,
maalesef toplumumuzdaki okunma oranı son derece düşüktür. Geleceğin yetişkini
olan okul öncesi dönem çocuklarına okuma alışkanlığı kültürü kazandırılmaya
başlanmadığı sürece, kitap okumama sorununun devam edeceği açıktır. Son yapılan
araştırmalarda ailelerdeki okuma oranları da oldukça düşük seviyede tespit
edilmiştir. Dolayısıyla, okul öncesi dönem çocuklarına okuma alışkanlığı
kazandırma görevi eğitim kurumlarına kalmıştır. Bunun için hem kamu hem de özel
eğitim kurumlarında anaokulu kütüphanelerinin kurulması gerekmektedir. Bu
çalışmanın amacı, okul öncesi dönem çocuklarının gelişim sürecinde kitabın
önemini göstermek ve bu süreçte anaokulu kütüphanelerine ihtiyaç olduğunu
vurgulamaktır.  

References

  • 1 Birleşmiş Milletler Insani Gelişim Raporu. Http://Www.Tr.Undp.Org/Content/ Dam/Docs/Publications (Erişim Tarihi 21 Mart 2015). 2 Çakmak Güleç, Havise Ve Hulusi Geçgel (2014). Çocuk Edebiyatı Okul Öncesinde Edebiyat Ve Kitap. Kriter Yayıncılık, Istanbul. 3 Gönen, Mübeccel (1989). “Anaokuluna Giden 4-5 Yaş Çocuklarına Resimli Kitaplarla Yapılan Eğitimin Dil Gelişimine Etkisinin Incelenmesi”, Eğitim Ve Bilim, 13 (72): 21-30. 4 Gündüz Sağlam, Ayşegül (2007). Anne- Baba Ve Öğretmenlerin Okul Öncesi Çocuk Kita-plarını Değerlendirmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon. 5 Güvenli, Gülsün Ve Ak Akyol, Feyza (2014). “Zoraki Bir Ilişki: Kitap Ve Dergi Okuma Alışkanlıkları”. 23 Nisan Trt Uluslararası Çocuk Ve Medya Kongresi Ii, Ss. 97- 117, Ankara: Trt Eğitim Dairesi Başkanlığı Yayımları,. 6 Kakirman Yildiz, Asiye (2015). “Türkiye’de Okuma Alışkanlığı Kültürü Için Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Anaokulu Kütüphanelerinin Gerekliliği”, Milli Eğitim Dergisi, 44 (208): 90 – 105. 7 Kakirman Yildiz, Asiye (2016). “ Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Okuma Alışkanlığı Kazanmasında Rol Model Olarak Aile”, Mavi Atlas, 7: 95- 112. 8 Mol, Suzanne Ve Adriane G. Bus (2011) To Read Or Not To Read: A Meta-Analysis Of Print Exposure From Infancy To Early Adult-Hood. Http://Wwww.Ncbi.Nlmnih.Gov/Pubmed 9 Oktay, Ayla (2002). Yaşamın Sihirli Yılları: Okul Öncesi Dönem. İstanbul: Epsilon 10 Oktay, Ayla Ve Polat Unutkan, Özgür (2005) “Okul Öncesi Eğitimin Temel Ilkeleri”, Okul Öncesi Eğitim Denetim Rehber Kitabı Içinde, Ss. 36- 48, Istanbul: Ya-Pa Yayınları. 11 Oktay, Ayla (1983). Okul Olgunluğu. İstanbul: Istanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları. Okul Öncesi Eğitimi Programı (2013). Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü, Ankara. 12 Özen Altinkaynak, Şenay Ve Yaniklar, Cengiz (2014) “Anne Ve Babaların Okul Öncesi Eğitime Devam Eden Çocuklarının Gelişimine Yönelik Beklentileri”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30: 56 – 72. 13 Saçkesen, Serpil (2008). Çocuk Kitapları Seçiminde Anne Babaların Ve Okul Öncesi Öğretmenlerinin Görüşlerinin Incelenmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Ün-iversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. 14 Sever, Sedat (2013). Çocuk Edebiyatı Ve Okuma Kültürü, Izmir: Tudem Yayınları. 15vSinar Çilgin, Alev (2006) “Çocuğa Büyülü Bir Dünyanın Kapılarını Açmak”, Milli Eğitim Dergisi, 172: 175-182. 16 Sinar Çilgin, Alev (2007). Çocuk Edebiyatı, Istanbul: Morpa Yayınları. 17 Şirin, Mustafa Ruhi (2007). Çocuk Edebiyatı Kültürü Okuma Alışkanlığı Ve Medya Sarmalı, Ankara: Kök Yayıncılık. 18 Tanju, Ebru Hasibe (2010) “Çocuklarda Kitap Okuma Alışkanlığına Genel Bir Bakış”. Aile Ve Toplum, Nisan-Mayıs-Haziran, S. 31-41. 19 Tuğrul, Belma Ve Yilmaz, Hakan (Haz.) (2013). Toplum Temelli Erken Çocukluk Hiz-metleri Sunumu Kılavuzu. 20 Yavuzer, Haluk (1997) Ana – Baba ve Çocuk. Remzi Kitabevi, İstanbul.

The role of books in pre-school children's development and the necessity of Preschool libraries

Year 2017, Volume: 3 Issue: 3, 792 - 802, 01.07.2017
https://doi.org/10.24289/ijsser.304382

Abstract

Books not only support children's
cognitive, emotional, psychomotor development, but they are also essential in
language, social and moral development of children. Thanks to books, children
have the opportunity to improve their thinking and problem solving skills and
to develop their creativity. Furthermore, books help children to be aware of
their environment, nature, people, and other living things. In addition to
all these, books contribute to personality development of children and to meet
the emotional and psychological needs. Although it is known that books are
significant in people's life, in our society book reading rate is extremely
low. Unless reading culture is created among pre-school children who will
shape the future, low rate of book reading problem can't be tackled.
 Recent researches have showed that book reading rate of parents is also
at low levels. Therefore, educational institutions are charged with the
responsibility of developing reading habit in children. Accordingly, it is
necessary to establish libraries for pre-school children both in private and
public schools.
The aim of this
study is to emphasize the importance of the books the development period of the
preschool children and
   to provide
pre-school children in mind the formation of books and libraries perception and
to emphasize the need for it preschool library.




References

  • 1 Birleşmiş Milletler Insani Gelişim Raporu. Http://Www.Tr.Undp.Org/Content/ Dam/Docs/Publications (Erişim Tarihi 21 Mart 2015). 2 Çakmak Güleç, Havise Ve Hulusi Geçgel (2014). Çocuk Edebiyatı Okul Öncesinde Edebiyat Ve Kitap. Kriter Yayıncılık, Istanbul. 3 Gönen, Mübeccel (1989). “Anaokuluna Giden 4-5 Yaş Çocuklarına Resimli Kitaplarla Yapılan Eğitimin Dil Gelişimine Etkisinin Incelenmesi”, Eğitim Ve Bilim, 13 (72): 21-30. 4 Gündüz Sağlam, Ayşegül (2007). Anne- Baba Ve Öğretmenlerin Okul Öncesi Çocuk Kita-plarını Değerlendirmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon. 5 Güvenli, Gülsün Ve Ak Akyol, Feyza (2014). “Zoraki Bir Ilişki: Kitap Ve Dergi Okuma Alışkanlıkları”. 23 Nisan Trt Uluslararası Çocuk Ve Medya Kongresi Ii, Ss. 97- 117, Ankara: Trt Eğitim Dairesi Başkanlığı Yayımları,. 6 Kakirman Yildiz, Asiye (2015). “Türkiye’de Okuma Alışkanlığı Kültürü Için Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Anaokulu Kütüphanelerinin Gerekliliği”, Milli Eğitim Dergisi, 44 (208): 90 – 105. 7 Kakirman Yildiz, Asiye (2016). “ Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Okuma Alışkanlığı Kazanmasında Rol Model Olarak Aile”, Mavi Atlas, 7: 95- 112. 8 Mol, Suzanne Ve Adriane G. Bus (2011) To Read Or Not To Read: A Meta-Analysis Of Print Exposure From Infancy To Early Adult-Hood. Http://Wwww.Ncbi.Nlmnih.Gov/Pubmed 9 Oktay, Ayla (2002). Yaşamın Sihirli Yılları: Okul Öncesi Dönem. İstanbul: Epsilon 10 Oktay, Ayla Ve Polat Unutkan, Özgür (2005) “Okul Öncesi Eğitimin Temel Ilkeleri”, Okul Öncesi Eğitim Denetim Rehber Kitabı Içinde, Ss. 36- 48, Istanbul: Ya-Pa Yayınları. 11 Oktay, Ayla (1983). Okul Olgunluğu. İstanbul: Istanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları. Okul Öncesi Eğitimi Programı (2013). Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü, Ankara. 12 Özen Altinkaynak, Şenay Ve Yaniklar, Cengiz (2014) “Anne Ve Babaların Okul Öncesi Eğitime Devam Eden Çocuklarının Gelişimine Yönelik Beklentileri”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30: 56 – 72. 13 Saçkesen, Serpil (2008). Çocuk Kitapları Seçiminde Anne Babaların Ve Okul Öncesi Öğretmenlerinin Görüşlerinin Incelenmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Ün-iversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. 14 Sever, Sedat (2013). Çocuk Edebiyatı Ve Okuma Kültürü, Izmir: Tudem Yayınları. 15vSinar Çilgin, Alev (2006) “Çocuğa Büyülü Bir Dünyanın Kapılarını Açmak”, Milli Eğitim Dergisi, 172: 175-182. 16 Sinar Çilgin, Alev (2007). Çocuk Edebiyatı, Istanbul: Morpa Yayınları. 17 Şirin, Mustafa Ruhi (2007). Çocuk Edebiyatı Kültürü Okuma Alışkanlığı Ve Medya Sarmalı, Ankara: Kök Yayıncılık. 18 Tanju, Ebru Hasibe (2010) “Çocuklarda Kitap Okuma Alışkanlığına Genel Bir Bakış”. Aile Ve Toplum, Nisan-Mayıs-Haziran, S. 31-41. 19 Tuğrul, Belma Ve Yilmaz, Hakan (Haz.) (2013). Toplum Temelli Erken Çocukluk Hiz-metleri Sunumu Kılavuzu. 20 Yavuzer, Haluk (1997) Ana – Baba ve Çocuk. Remzi Kitabevi, İstanbul.
There are 1 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Asiye Kakirman Yıldız

Publication Date July 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 3 Issue: 3

Cite

APA Kakirman Yıldız, A. (2017). The role of books in pre-school children’s development and the necessity of Preschool libraries. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(3), 792-802. https://doi.org/10.24289/ijsser.304382
AMA Kakirman Yıldız A. The role of books in pre-school children’s development and the necessity of Preschool libraries. International Journal of Social Sciences and Education Research. July 2017;3(3):792-802. doi:10.24289/ijsser.304382
Chicago Kakirman Yıldız, Asiye. “The Role of Books in Pre-School children’s development and the Necessity of Preschool Libraries”. International Journal of Social Sciences and Education Research 3, no. 3 (July 2017): 792-802. https://doi.org/10.24289/ijsser.304382.
EndNote Kakirman Yıldız A (July 1, 2017) The role of books in pre-school children’s development and the necessity of Preschool libraries. International Journal of Social Sciences and Education Research 3 3 792–802.
IEEE A. Kakirman Yıldız, “The role of books in pre-school children’s development and the necessity of Preschool libraries”, International Journal of Social Sciences and Education Research, vol. 3, no. 3, pp. 792–802, 2017, doi: 10.24289/ijsser.304382.
ISNAD Kakirman Yıldız, Asiye. “The Role of Books in Pre-School children’s development and the Necessity of Preschool Libraries”. International Journal of Social Sciences and Education Research 3/3 (July 2017), 792-802. https://doi.org/10.24289/ijsser.304382.
JAMA Kakirman Yıldız A. The role of books in pre-school children’s development and the necessity of Preschool libraries. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2017;3:792–802.
MLA Kakirman Yıldız, Asiye. “The Role of Books in Pre-School children’s development and the Necessity of Preschool Libraries”. International Journal of Social Sciences and Education Research, vol. 3, no. 3, 2017, pp. 792-0, doi:10.24289/ijsser.304382.
Vancouver Kakirman Yıldız A. The role of books in pre-school children’s development and the necessity of Preschool libraries. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2017;3(3):792-80.