This research aiming to
reveal the effect of globalisation on media managements, the researcher
interviewed with media managers on this point. In this scope interviews with 2
television managers of 1 broadcaster and one foreign investor from Turkey that
built cooperation with global media management. This research has revealed that
Turkish media managements cooperate with global media based generally on a
licence agreement, and that the main reason of such agreements is to take the
advantage of technological infrastructure of global media companies. It is one
of the outcomes of this research that Turkish media investors are not planning
to invest a foreign country and that there is only one Turkish television
channel abroad.
Küreselleşme, hatın her alanında olduğu gibi medya işletmelerini de
etkisi altına almıştır. Çalışmada küresel medya ile Türk medya işletmelerinin
ilişkisi incelenerek, konu ile ilgili medya işletmelerinin yöneticilerinin
görüşleri alınmıştır. Bu kapsamda Türkiye’de ki medya işletmelerinden küresel
medya ile işbirliği kuran medya işletmelerinden 1 yayıncı, biri yurt dışı
yatırımı olmak üzere 2 televizyon yöneticileri ile yüz yüze ve elektronik posta
aracılığıyla derinlemesine mülakat yapılmıştır. Çalışmada, küresel medya ile
Türk medya işletmelerinin genellikle lisans anlaşmasına dayalı bir anlaşma
kurduğu ve bu anlaşmalarda asıl amacın küresel medyanın teknolojik alt yapısını
kullanmak olduğu görülmüştür. Türk medya sermayedarlarının yurt dışında yatırım
yapma planı olmadığı ve Türk medya işletmesi yatırımı olarak yurt dışında bir
televizyon kanalı olduğu görülmektedir.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | August 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 4 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.