This work focuses on the communication processes used
in the nation construct process. The study is part of the debate about power,
legitimacy and public relations. The
issue that, Government what kind of communication strategies used to ensure the
legitimacy during periods of social change and transformation are important in
the debates. Accordingly, systematic and power-based change and transformation,
rather than an autonomous change, has become a way to be used in nation. Since
suppressing and ignoring is the most undesirable method for change, public
relations are to be regarded as an application of power. Telling people the
innovations has been a problem for The New Turkish Republic in its foundation
years. This point is also to be
clarified and explained in a systematic way. However, examining the
communication strategies and practices that are used throughout the innovations
of the Republican period has many difficulties. For this reason, the
communication applications used in the "letters revolution" process
have been discussed. In the study, news of Cumhuriyet newspaper that published
in those years were examined. The new letters began to be used in November 1,
1928. In the light of the data obtained as a result of the examination, a
descriptive explanation was made on the axis of the question "How is the
nation constructed as a reality that is shaped by the communication
applications in terms of power?"
Bu çalışma, ulus inşa sürecinde kullanılan iletişim
süreçlerine odaklanmıştır. Yine çalışma, iktidar, meşruiyet ve halkla ilişkiler
uygulamaları bağlamındaki tartışmalar içerisinde kendisini konumlandırmaktadır.
Toplumsal değişim ve dönüşüm dönemlerinde iktidarın meşruiyetini sağlamak için
kullandığı iletişim stratejilerinin neler olduğu konusu iletişim araştırmaları
bakımından önemlidir. Buna göre, Türkiye tarihinde de otonom bir değişim yerine
sistematik ve iktidar eliyle yapılan değişim ve dönüşüm, ulus inşasında
kullanılan bir yol olmuştur. Bastırmak ve yok saymak değişim için en istenmeyen
yöntem olduğundan, halkla ilişkiler uygulamaları iktidarların bir uygulaması
olarak değerlendirilmelidir. Topluma ve insanlara yenilikleri anlatma ihtiyacı Yeni
Türkiye Cumhuriyet’inin de kuruluş yıllarında üstesinden gelmeye çalıştığı bir
sorun olmuştur. Çalışmada da bu nokta, aydınlatılmak ve sistematik bir dille
açıklanmak istenmektedir. Ancak, Cumhuriyet dönemindeki yeniliklerin bütününde
kullanılan iletişim stratejilerini ve uygulamalarını incelemek çalışmanın
altından kalkamayacağı kadar güçlükleri içerisinde barındırmaktadır. Bu nedenle
çalışmada “Harf devrimi” sürecinde kullanılan iletişim uygulamaları ele
alınmıştır. Yeni harflerin 1 Kasım 1928 tarihinden itibaren kullanılmaya
başlanması ile ilgili bilgiler Cumhuriyet Gazetesi’ndeki içerikler üzerinden
elde edilmiştir. İnceleme sonucunda elde edilen veriler ışığında, “Ulus, inşa
edilen bir gerçeklik ise bu gerçeklik iktidar açısından hangi iletişim uygulamaları
ile nasıl biçimlendirilmektedir?” sorusu ekseninde betimleyici bir açıklama
yapılmıştır.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 4 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.