İnternet ve teknolojik
gelişmelerin ortaya çıkardığı sosyal medya ortamları ile; katılım, etkileşim,
işbirliği, sosyalleşme, bilgi edinme ve öğrenme süreçleri gibi birçok alanda
değişim yaşanmıştır. “Annelik”, toplumsal
süreçte kadınla temsil edilen bir duygu ve rol biçimidir. Instagram’da anneler
ürettikleri içeriklerle kişisel paylaşımda bulunarak takipçilerine duygusal
ve/veya bilimsel destek sağlamaktadır. Araştırma
kapsamında Instagram’da “akademisyenanne” kullanıcı adıyla yer alan Hacettepe
Çocuk Gelişimi Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Saniye Bencik Kangal’ın oğlu Demir
ile oynadıkları eğitim ve gelişim içerikli oyunların, eğitime dayalı bilgilerin
ve bilimsel tavsiyelerin yer aldığı “akademisyenanne” profilindeki fotoğraf ve
video paylaşımları içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Elde edilen veriler
ışığında sosyal medyanın etkileşimsellik ve eğitim yönü saptanmaya
çalışılmıştır.
Social media environments in which internet and the
technological developments emerge, there have been many changes
in the field such as participation, interaction, cooperation, socialization,
information acquisition and learning processes. "Motherhood" is a
form of emotion and role represented by women in the social process. In
Instagram, the mothers provide emotional and / or scientific support to their
followers through personal sharing with the content is produce by them. In this research, the instagram
"academicianmother" (akademisyenanne) profile of Assoc. Professor
Saniye Bencik Kangal who is an Academician at Hacettepe Child Development
Department was analyzed by content analysis that the academician share photos
and videos while playing games and doing activities on education and child development
with her son Demir, giving education-based information and scientific
recommendations. In the obtained data, it was tried to determine the
educational and interactive aspects of social media
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | September 27, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 5 S |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.