Bu çalışmanın amacı Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Hayat
Boyu Öğrenme ve Yetişkin Eğitimi Yüksek Lisans eğitiminin öğrencilerin hayata
bakış açılarına katkılarını öğrenci görüşüne göre değerlendirmektir.
Araştırmada öğrencilerin aldıkları eğitimin iş ve özel hayatlarına, bakış açılarına katkısı belirlenmeye
çalışılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerine uygun olarak hazırlanan bu
çalışmada Hayat Boyu Öğrenme ve Yetişkin Eğitimi Yüksek Lisans tezli ve tezsiz
programlara devam eden ve mezun olan öğrencilerden çalışmaya katılmaya gönüllü
olan 17 kişinin görüşleri yarı yapılandırılmış görüşme formları ile alınarak
içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin birçoğunun
yüksek lisans eğitimine başlama amaçları arasında kişisel gelişim, çocuklarına
örnek olma, mesleki ilerleme, öğrenmeye karşı merak duygusunun bulunduğu
görülmüştür. Lisansüstü eğitimin öğrencileri akademik olarak geliştirdiği,
iletişim ve sunum konusunda daha iyi düzeyde oldukları, yeni kavram ve
metotları öğrendikleri iş fırsatlarının farkında olduğu, mesleklerine de farklı
bir bakış açısı ile bakabildikleri görülmüştür. Öğrencilerin çoğunluğunun
aldıkları eğitimin beklentilerini karşıladığı ulaşılan sonuçlar arasındadır
The purpose of this study is to evaluate the contributions
of the students of Bartın University Graduate School of Educational Sciences,
Life Long Learning, to the perspective of students' views. In the study,it was tried
to determine the contribution of the students’ educational life to their private
and educational life and their life perspective. In this study which was prepared
in accordance with qualitative research methods, theopinions of 17 volunteers who
participated in the study with graduated and non-thesis programs in Lifelong
Learning Master were taken with semi-structured interview forms and analyzed by
content analysis. As a
result of the research it has been found that among the aims of the students’
in starting the master degree are personal development, being a role model for their
child, occupational development and to arouse interest in learning. It has also
seen that master degree develops students in academic field ,they are better than
the others in terms of communication and presentation, they learn new terminologie
sand methods, they are aware of business opportunities, and they can look their
occupation with a different perspectieve. The survey shows that the majority of
the students meet the expectations of the education they receive are among the
results of the research.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | November 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 5 S |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.