2016 yılında Türkiye’deki 72 BİLSEM de 364 öğretmene; “Okul
Yöneticilerinin Liderlik Yeterliliklerini Değerlendirme Ölçeği”, “Okul
Etkililiği Ölçeği” ve Okul Kültürü Ölçeği uygulanmıştır. Öğretmenlerin
yöneticilerinin liderlik yeterliliklerine ilişkin algılarının “Çok yeterli”,
kurum etkililiğine ilişkin algılarının; “Pek çok” ve “Çok”, kurum kültürüne
ilişkin algılarının ise “Tamamen katılıyorum” düzeyinde olduğu bulunmuştur. Öğretmenlerin;
yöneticilerinin liderlik yeterlilikleri ve kurum etkililiğine ilişkin algıları
ile öğretmenlerin mesleki kıdem, BİLSEM’e atanma şekli, yöneticilerinin
BİLSEM’e atanma şekli değişkenleri arasında anlamlı farklılıklar bulunmasına
rağmen, cinsiyet ve öğrenim durumu değişkenleri arasında anlamlı farklılıklar
bulunamamıştır. Öğretmenlerin; kurum kültürüne ilişkin algıları ile öğretmenlerin
BİLSEM’e atanma şekli ve yöneticilerinin BİLSEM’e atanma şekli değişkenleri
arasında anlamlı farklılıklar bulunmasına rağmen, cinsiyet, mesleki kıdem ve
öğrenim durumu değişkenleri arasında anlamlı farklılıklar bulunamamıştır.
"School Administrators' Leadership
Qualification Scale", "School Effectiveness Scale" and School
Culture Scale were applied to 364 teachers in 72 SAC in Turkey in 2016. It has
been found that the perceptions of the teachers', administrators regarding the
subordinate dimensions of leadership competencies are "Very
adequate". It was observed that teachers found their institutions effective
at perceptions of teachers about sub-dimensions of institutional effectiveness;
"many" levels in the safe and regular environment subdimension, open
school mission and goals, high expectations, learning opportunities and
development monitoring, and "very" level in school family
relationships and instructional leadership subdimensions. The perceptions of
teachers about the sub-dimensions of corporate culture were found to be at the
level of "I fully agree". Although there were significant differences
between the perceptions of the teachers' administrators' leadership
competencies and institutional effectiveness the variables of the teachers'
occupational seniority status, the way they were assigned to SAC, and the way
administrators were assigned to SAC, there was no significant difference
between the gender and educational status variables. There were no significant
differences between gender status, vocational seniority status, and education
status variables, although there were significant differences between the
perceptions of teachers about institutional culture and the way in which teachers were assigned to SAC and
administrators were assigned to SAC.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.