Research Article
BibTex RIS Cite

eTwinning projelerinin öğretmenlerin dijital okuryazarlık becerilerine katkısı

Year 2021, Volume: 7 Issue: 3, 204 - 219, 31.07.2021
https://doi.org/10.24289/ijsser.901129

Abstract

Bu araştırmanın amacı, eTwinning projeleri yürüten öğretmenlerin dijital okuryazarlık becerilerini bazı değişkenler açısından incelemektir. Araştırma karma araştırma yöntemlerinden yakınsayan desene göre gerçekleştirilmiştir. Bursa ilinde 2020-2021 eğitim yılında görev yapmakta olan 470 öğretmene “Dijital Okuryazarlık Ölçeği” uygulanmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formları için içerik analizi yapılmıştır. Kruskal Wallis H testi ile elde edilen bulguların sonucunda öğretmenlerin eTwinning çalışmalarında aktiflik süreleri, mesleki kurslara katılımı, kalite etiketi alma durumlarına göre dijital okuryazarlığın tutum, teknik, bilişsel ve sosyal boyutlarında anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. Çalışmanın sonucunda öğretmenlerin dijital okuryazarlık becerilerinin geliştirilmesi için eTwinning proje kriterlerine uygun çalışmalar yapmaları ve dijital uygulamaları kullanmaları önemli görülmüştür.

References

  • Ata, F. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Web 2.0 Teknolojilerini Kullanım Durumları ile Bilgi Okuryazarlığı Öz-yeterlik Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Atif, Y., Chou, C. (2018). Digital Citizenship: Innovations in Education, Practice, and Pedagogy. Journal of Educational Technology & Society, 21(1), 152-154.
  • Avcı, F. (2021). Çevrim İçi Bir Öğrenme Ortamı Olarak eTwinning Platformuna İlişkin Öğretmenlerin Görüş ve Değerlendirmeleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 10 (1) , 1-22.
  • Başaran, M., Kaya, Z., Akbaş, N., Yalçın, N. (2020). Proje Tabanlı Öğretim Sürecinde eTwinning Faaliyeti’nin Öğretmenlerin Mesleki Gelişimlerine Yansıması. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 6(3), 373-392.
  • Bozdağ, Ç. (2017). Almanya ve Türkiye’de Okullarda Teknoloji Entegrasyonu: eTwinning Örneği Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme. Ege Eğitim Teknolojileri Dergisi, 1(1), 42- 64.
  • Creswell, J. M. ve Plano Clark V. L. (2015). Karma yöntem araştırmaları tasarımı ve yürütülmesi. (Y. Dede ve S. B. Demir, Çev. Ed.). Ankara:Anı Yayıncılık.
  • Crişan, G., I. (2013). The Impact of Teachers’ Participation in eTwinning on Their Teaching and Training. Acta Didactica Napocensia, 6(4), 19-28.
  • Erasmus+. (2016). “Erasmus+ Program Guide”. 15 Aralık 2020 tarihinde https://www.etwinning.net/files/EN_eTwinning_Report_2012.pdf adresinden alındı.
  • Eshet-Alkalai, Y. (2004). Digital Literacy: A Conceptual Framework For Survival Skills in the Digital Era. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 13 (1), 93-106.
  • eTwinning (2015). 21 Aralık 2020 tarihinde https://www.etwinning.net/en/pub/highlights/etwinning-2015-confencere adresinden alındı.
  • Fat, S. (2012). The Impact Study of eTwinning Projects in Romania. The 8th International Scientific Conference eLearning and Software for Education Bucharest, April 26-27.
  • Ferrari, A. (2013). Digcomp: A Framework For Developing And Understanding Digital Competence in Europe. Y. Punie, B. N. Brecko (Ed.) European Commission JRC Scientific and Policy Reports, Spain.
  • Gheorghe, O. (2008) eTwinning in 2008. In: Elearning.Romania. Bucureşti: TEHNE- Centrul pentru Dezvoltare şi Inovare în Educaţie. Available online: http://www.elearning.ro.
  • Gilster, P. (1997). Digital Literacy. John Wiley, New York.
  • Hamutoğlu, N. B., Güngören, C. Ö., Uyanık, G. K., Erdoğan, D. G. (2017). Dijital Okuryazarlık Ölçeği: Türkçe ’ye Uyarlama Çalışması. Ege Eğitim Dergisi, 18 (1) , 408-429.
  • Horzum, M. B. (2010). Öğretmenlerin Web 2.0 Araçlarından Haberdarlığı, Kullanım Sıklıkları ve Amaçlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1).
  • ISTE (2007). “National Education Technology Standards For Students.” 02 Aralık 2020 tarihinde https://www.iste.org/standards/for-students adresinden alındı.
  • Kampylis, P., Bocconi, S., and Punie, Y. (2012, August). Fostering Innovative Pedagogical Practices Through Online Networks: The Case of eTwinning. In Proceedings of the SQM/INSPIRE 2012 conference, Tampere, Finland.
  • Merkezi Destek Servisi. (2021). 28 Ocak 2021 tarihinde https://nss.etwinning.net/analytics/general adresinden alındı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2017a). “eTwinning Türkiye”. 03 Ocak 2021 tarihinde http://etwinning.meb.gov.tr/sayfa/38/internet_etigi adresinden alındı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2017b). “Dijital Yetkinlikler Kurs Programı”. 02 Aralık 2020 tarihinde https://hbogm.meb.gov.tr/modulerprogramlar/kurslar/Ki%C5%9Fisel%20Geli%C5%9Fim%20ve%20E%C4%9Fitim_Dijital%20Yetkinlikler.pdf adresinden alındı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). “eTwinning’in Faydaları”. 12 Aralık 2020 tarihinde http://etwinning.meb.gov.tr/etwinningin-faydalari adresinden alındı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2020a). “Dijital Okuryazarlık Öğretmen Kılavuzu”. 22 Aralık 2020 tarihinde http://cdn.eba.gov.tr/kitap/digital/#p=1 adresinden alındı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2020b).“eTwinning Faaliyeti Tanıtım Kitapçığı”. 06 Aralık 2020 tarihinde http://yegitek.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_12/25173809_etwinning_Dergi_Finall_compressed.pdf adresinden alındı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2021). “Ulusal Kalite Etiketi Değerlendirme Süreci”. 28 Ocak 2021 tarihinde http://etwinning.meb.gov.tr/wpcontent/uploads/2020/12/2021_Kalite_Etiketi_Sureci_1.12.2020.pdf adresinden alındı.
  • Murray, M. C., Perez, J. (2014). Unraveling the digital literacy paradox: How higher education fails at the fourth literacy. Issues in Informing Science and Information Technology, 11, 85-100.
  • Ng, W. (2011). Why digital literacy is important for science teaching and learning: Teaching Science. The Journal of the Australian Science Teachers Association, 57 (4), 26-32.
  • Ng, W. (2012). Can We Teach Digital Natives Digital Literacy? Journal of Computers and Education, S. 59, s. 1065-1078.
  • Peachey, N. (2009). Web 2.0 Tools for Teachers. 08 Aralık 2020 tarihinde https://www.scribd.com/doc/19576895/Web-2-0-Tools-for-Teachers adresinden alındı.
  • Velea, S. (2011). ICT in education: Responsible use or a fashionable practice. The impact of eTwinning action on the education process. In ICVL. Proceedings of the 6th International Conference on Virtual Learning. Bucharest: University of Bucharest Publishing House.
  • Vuorikari, R., Gilleran, A., Scimeca, S. (2011). Growing beyond Innovators – ICT-Based School Collaboration in eTwinning. European Conference on Technology Enhanced Learning: Towards Ubiquitous Learning, 537–542.
  • Yamaç, A. (2018). Yeni okuryazarlığa genel bir bakış: karar alıcılar, araştırmacılar ve öğretmenler için bazı öneriler. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 11(3), 383-410.

Contribution of eTwinning projects to dijital literacy skills of teachers

Year 2021, Volume: 7 Issue: 3, 204 - 219, 31.07.2021
https://doi.org/10.24289/ijsser.901129

Abstract

The aim of this study is to examine digital literacy skills of teachers developing eTwinning projects in terms of different variables. Research was conducted through mixed method, convergent design. “Digital Literacy Scale” was applied to 470 teachers working in 2020-2021 academic year in Bursa. Semi-structured interview forms were analyzed with content analysis method. Findings obtained through Kruskal Wallis H Test revealed that in relation to eTwinning active membership period, training courses and quality labels, there is a significant difference in attitude, technical, cognitive and social dimensions of digital literacy. The results indicated that teachers should use digital applications and practice relevant to eTwinning project requirements to develop digital literacy skills.

References

  • Ata, F. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Web 2.0 Teknolojilerini Kullanım Durumları ile Bilgi Okuryazarlığı Öz-yeterlik Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Atif, Y., Chou, C. (2018). Digital Citizenship: Innovations in Education, Practice, and Pedagogy. Journal of Educational Technology & Society, 21(1), 152-154.
  • Avcı, F. (2021). Çevrim İçi Bir Öğrenme Ortamı Olarak eTwinning Platformuna İlişkin Öğretmenlerin Görüş ve Değerlendirmeleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 10 (1) , 1-22.
  • Başaran, M., Kaya, Z., Akbaş, N., Yalçın, N. (2020). Proje Tabanlı Öğretim Sürecinde eTwinning Faaliyeti’nin Öğretmenlerin Mesleki Gelişimlerine Yansıması. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 6(3), 373-392.
  • Bozdağ, Ç. (2017). Almanya ve Türkiye’de Okullarda Teknoloji Entegrasyonu: eTwinning Örneği Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme. Ege Eğitim Teknolojileri Dergisi, 1(1), 42- 64.
  • Creswell, J. M. ve Plano Clark V. L. (2015). Karma yöntem araştırmaları tasarımı ve yürütülmesi. (Y. Dede ve S. B. Demir, Çev. Ed.). Ankara:Anı Yayıncılık.
  • Crişan, G., I. (2013). The Impact of Teachers’ Participation in eTwinning on Their Teaching and Training. Acta Didactica Napocensia, 6(4), 19-28.
  • Erasmus+. (2016). “Erasmus+ Program Guide”. 15 Aralık 2020 tarihinde https://www.etwinning.net/files/EN_eTwinning_Report_2012.pdf adresinden alındı.
  • Eshet-Alkalai, Y. (2004). Digital Literacy: A Conceptual Framework For Survival Skills in the Digital Era. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 13 (1), 93-106.
  • eTwinning (2015). 21 Aralık 2020 tarihinde https://www.etwinning.net/en/pub/highlights/etwinning-2015-confencere adresinden alındı.
  • Fat, S. (2012). The Impact Study of eTwinning Projects in Romania. The 8th International Scientific Conference eLearning and Software for Education Bucharest, April 26-27.
  • Ferrari, A. (2013). Digcomp: A Framework For Developing And Understanding Digital Competence in Europe. Y. Punie, B. N. Brecko (Ed.) European Commission JRC Scientific and Policy Reports, Spain.
  • Gheorghe, O. (2008) eTwinning in 2008. In: Elearning.Romania. Bucureşti: TEHNE- Centrul pentru Dezvoltare şi Inovare în Educaţie. Available online: http://www.elearning.ro.
  • Gilster, P. (1997). Digital Literacy. John Wiley, New York.
  • Hamutoğlu, N. B., Güngören, C. Ö., Uyanık, G. K., Erdoğan, D. G. (2017). Dijital Okuryazarlık Ölçeği: Türkçe ’ye Uyarlama Çalışması. Ege Eğitim Dergisi, 18 (1) , 408-429.
  • Horzum, M. B. (2010). Öğretmenlerin Web 2.0 Araçlarından Haberdarlığı, Kullanım Sıklıkları ve Amaçlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1).
  • ISTE (2007). “National Education Technology Standards For Students.” 02 Aralık 2020 tarihinde https://www.iste.org/standards/for-students adresinden alındı.
  • Kampylis, P., Bocconi, S., and Punie, Y. (2012, August). Fostering Innovative Pedagogical Practices Through Online Networks: The Case of eTwinning. In Proceedings of the SQM/INSPIRE 2012 conference, Tampere, Finland.
  • Merkezi Destek Servisi. (2021). 28 Ocak 2021 tarihinde https://nss.etwinning.net/analytics/general adresinden alındı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2017a). “eTwinning Türkiye”. 03 Ocak 2021 tarihinde http://etwinning.meb.gov.tr/sayfa/38/internet_etigi adresinden alındı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2017b). “Dijital Yetkinlikler Kurs Programı”. 02 Aralık 2020 tarihinde https://hbogm.meb.gov.tr/modulerprogramlar/kurslar/Ki%C5%9Fisel%20Geli%C5%9Fim%20ve%20E%C4%9Fitim_Dijital%20Yetkinlikler.pdf adresinden alındı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). “eTwinning’in Faydaları”. 12 Aralık 2020 tarihinde http://etwinning.meb.gov.tr/etwinningin-faydalari adresinden alındı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2020a). “Dijital Okuryazarlık Öğretmen Kılavuzu”. 22 Aralık 2020 tarihinde http://cdn.eba.gov.tr/kitap/digital/#p=1 adresinden alındı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2020b).“eTwinning Faaliyeti Tanıtım Kitapçığı”. 06 Aralık 2020 tarihinde http://yegitek.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_12/25173809_etwinning_Dergi_Finall_compressed.pdf adresinden alındı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2021). “Ulusal Kalite Etiketi Değerlendirme Süreci”. 28 Ocak 2021 tarihinde http://etwinning.meb.gov.tr/wpcontent/uploads/2020/12/2021_Kalite_Etiketi_Sureci_1.12.2020.pdf adresinden alındı.
  • Murray, M. C., Perez, J. (2014). Unraveling the digital literacy paradox: How higher education fails at the fourth literacy. Issues in Informing Science and Information Technology, 11, 85-100.
  • Ng, W. (2011). Why digital literacy is important for science teaching and learning: Teaching Science. The Journal of the Australian Science Teachers Association, 57 (4), 26-32.
  • Ng, W. (2012). Can We Teach Digital Natives Digital Literacy? Journal of Computers and Education, S. 59, s. 1065-1078.
  • Peachey, N. (2009). Web 2.0 Tools for Teachers. 08 Aralık 2020 tarihinde https://www.scribd.com/doc/19576895/Web-2-0-Tools-for-Teachers adresinden alındı.
  • Velea, S. (2011). ICT in education: Responsible use or a fashionable practice. The impact of eTwinning action on the education process. In ICVL. Proceedings of the 6th International Conference on Virtual Learning. Bucharest: University of Bucharest Publishing House.
  • Vuorikari, R., Gilleran, A., Scimeca, S. (2011). Growing beyond Innovators – ICT-Based School Collaboration in eTwinning. European Conference on Technology Enhanced Learning: Towards Ubiquitous Learning, 537–542.
  • Yamaç, A. (2018). Yeni okuryazarlığa genel bir bakış: karar alıcılar, araştırmacılar ve öğretmenler için bazı öneriler. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 11(3), 383-410.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Elif Gençtürk Erdem 0000-0003-4356-6189

Feride Başak Başar 0000-0002-6100-9987

Gamze Toktay 0000-0001-8042-9074

İbrahim Halil Yayğaz 0000-0001-8766-5889

Rüyam Küçüksüleymanoğlu 0000-0003-3540-2117

Publication Date July 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 7 Issue: 3

Cite

APA Gençtürk Erdem, E., Başar, F. B., Toktay, G., Yayğaz, İ. H., et al. (2021). eTwinning projelerinin öğretmenlerin dijital okuryazarlık becerilerine katkısı. International Journal of Social Sciences and Education Research, 7(3), 204-219. https://doi.org/10.24289/ijsser.901129
AMA Gençtürk Erdem E, Başar FB, Toktay G, Yayğaz İH, Küçüksüleymanoğlu R. eTwinning projelerinin öğretmenlerin dijital okuryazarlık becerilerine katkısı. International Journal of Social Sciences and Education Research. July 2021;7(3):204-219. doi:10.24289/ijsser.901129
Chicago Gençtürk Erdem, Elif, Feride Başak Başar, Gamze Toktay, İbrahim Halil Yayğaz, and Rüyam Küçüksüleymanoğlu. “ETwinning Projelerinin öğretmenlerin Dijital okuryazarlık Becerilerine katkısı”. International Journal of Social Sciences and Education Research 7, no. 3 (July 2021): 204-19. https://doi.org/10.24289/ijsser.901129.
EndNote Gençtürk Erdem E, Başar FB, Toktay G, Yayğaz İH, Küçüksüleymanoğlu R (July 1, 2021) eTwinning projelerinin öğretmenlerin dijital okuryazarlık becerilerine katkısı. International Journal of Social Sciences and Education Research 7 3 204–219.
IEEE E. Gençtürk Erdem, F. B. Başar, G. Toktay, İ. H. Yayğaz, and R. Küçüksüleymanoğlu, “eTwinning projelerinin öğretmenlerin dijital okuryazarlık becerilerine katkısı”, International Journal of Social Sciences and Education Research, vol. 7, no. 3, pp. 204–219, 2021, doi: 10.24289/ijsser.901129.
ISNAD Gençtürk Erdem, Elif et al. “ETwinning Projelerinin öğretmenlerin Dijital okuryazarlık Becerilerine katkısı”. International Journal of Social Sciences and Education Research 7/3 (July 2021), 204-219. https://doi.org/10.24289/ijsser.901129.
JAMA Gençtürk Erdem E, Başar FB, Toktay G, Yayğaz İH, Küçüksüleymanoğlu R. eTwinning projelerinin öğretmenlerin dijital okuryazarlık becerilerine katkısı. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2021;7:204–219.
MLA Gençtürk Erdem, Elif et al. “ETwinning Projelerinin öğretmenlerin Dijital okuryazarlık Becerilerine katkısı”. International Journal of Social Sciences and Education Research, vol. 7, no. 3, 2021, pp. 204-19, doi:10.24289/ijsser.901129.
Vancouver Gençtürk Erdem E, Başar FB, Toktay G, Yayğaz İH, Küçüksüleymanoğlu R. eTwinning projelerinin öğretmenlerin dijital okuryazarlık becerilerine katkısı. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2021;7(3):204-19.

Cited By