The purpose of this study is to conduct a descriptive analysis of postgraduate theses and research articles regarding distance education during the Covid-19 pandemic in Turkey. For this purpose, 175 postgraduate theses and 143 articles published in Turkey between 2020-2023 were examined. The document analysis method from qualitative research was used in the study. According to the research results, the number of studies increased in 2021 and 2022. The most research was conducted in 2022 in the field of educational sciences. Research on applied courses such as physical education, music, art, and computers is limited. Articles and theses are at special education, preschool, primary school, secondary school, high school, associate, undergraduate and graduate levels. In most studies, samples were taken from more than one level. Various sampling methods were used in the research. In most studies, samples were taken from more than one level and various sampling methods were used. In qualitative research, easily accessible case sampling has been widely preferred.
Bu çalışmanın amacı Türkiye’de Covid-19 pandemisi sürecinde gerçekleştirilen uzaktan eğitim alanında yapılmış olan lisansüstü tezlerin ve araştırma makalelerinin betimsel analizini yapmaktır. Bu amaçla 2020-2023 yılları arasında Türkiye’de yayımlanan 175 lisansüstü tez ve 143 araştırma makalesi incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırmalar yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre 2021 ve 2022 yıllarında yazılan makaleler ve lisansüstü tezlerin sayısı artmıştır. En fazla araştırma 2022 yılında yapılmış ve eğitim bilimleri alanında yazılmıştır. Beden eğitimi, müzik, resim ve bilgisayar gibi uygulama gerektiren dersler hakkında yapılan araştırmalar sınırlıdır. Makale ve tez araştırmaları; özel eğitim, okul öncesi, ilkokul, ortaokul, lise, ön lisans, lisans ve lisansüstü düzeylerinde yapılmıştır. Çoğu çalışmada birden fazla kademeden örneklem alınmıştır. Araştırmalarda çeşitli örnekleme yöntemleri kullanılmıştır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı çalışmalarda kolay ulaşılabilir durum örneklemesi en yaygın tercih edilen yöntemdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Sociology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 9, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 9 Issue: 4 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.