The adventure of the photograph has a long story. This adventure leads to many debates, such as whether or not photography is an art, or what should a photographer do when he/she stands against an ethical situation or if the photograph is genuine or is it all a fiction. The acceleration of photography is highly impressive and scientifically evident. Photography has become practical, most popular and pretty cheap with the developing DSL cameras, computer apps such as photoshop, smart phones and its apps such as instagram which uses effective photo-filters. Since it is cheap and practical, reaching photography equipment has become easier than ever and results in a growing number of population interested in photography. Thanks to the latest trend social networks, now people can easily share their photographs with others. It is true that this development has helped the art of photography. Nonetheless, there are two sides to every coin. On one hand, the popularity of photography obviously seems advantageous. Yet, on the other hand the photograph begins at the very moment the Photographer makes a decision on where to stand behind the camera and how she/he chooses to place his/her objective. How will it be cropped, where will it be published, and what will be written below it, the answers to all these questions affect public opinions directly, and not everyone is capable of making such decisions. Photography has an universal language, which makes it more effective than verbal or written products. This makes it a popular agenda which sets the status quo. With only a handful of manipulated photographs, you can change the opinions of a whole society. You can start or end wars just by changing the direction of your objective according to your own intentions. This explains the power of photography why it is a popular propaganda organ.
Fotoğrafın serüveni uzun yıllara dayanır. Bu süreçte fotoğrafın sanat mı değil mi, fotoğraf ile fotoğrafçının vicdan muhakemesi, fotoğrafın gerçek mi yoksa kurgu mu olduğu gibi pek çok tartışma da beraberinde gelmiştir. Fotoğrafın gelişim hızı oldukça etkileyicidir ve bu bilimsel bir gerçektir. DSRL makinalar, photoshop programları, akıllı telefonlar ve instagram gibi pek çok fotoğraf uygulamaları fotoğrafın gelişmesine ve popüler olmasında oldukça etkili olmuşlardır. Fotoğrafın bu kadar ucuz ve pratikleşmiş olması, fotoğraf çeken araçlara erişimi kolaylaştırmış ve fotoğraf çeken kişi sayısında oldukça fazla bir rakama ulaşmasına vesile olmuştur. Son yılların modası olan sosyal medya araçları da insanların çektikleri fotoğraflarını başkalarıyla paylaşma imkanı sağlamıştır. Fotoğraf alanındaki bu hızlı gelişmelerin fotoğraf sanatına fayda sağladığı doğrudur, ancak bir de madalyonun diğer yüzü vardır. Fotoğrafın amacı, fotoğrafçının objektifini nereye çevirdiğine karar vermesinden itibaren başlar. Çekilen fotoğrafın nereden kırpılacağına, hangi yayın kuruluşunda yayınlanacağına ve fotoğrafın altına hangi başlığın yazılacağına karar vermek, tüm bunlar fotoğrafın kitle üzerinde bırakacağı etkiyi doğrudan etkileyen faktörlerdir. Fotoğrafın evrensel bir dil kullanıyor olması, sözlü ve yazılı öğelere kıyasla daha kalıcı etki yaratıyor olması, onu gündem oluşturmak için oldukça cazip bir öğe haline getirmektedir. Manipüle edilen bir kaç fotoğraf ile kamuoyu oluşturabilirsin, savaş başlatabilir ya da savaşları bitirebilirsin. Bu da fotoğrafın ne kadar güçlü olduğunu ve neden propaganda aracı olarak kullanıldığını açıklamaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 1 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.