Research Article
BibTex RIS Cite

Self-presentation in metaverse environments from a psychological perspective

Year 2024, Volume: 10 Issue: 3, 129 - 141, 30.09.2024
https://doi.org/10.24289/ijsser.1493484

Abstract

This research aimed to investigate the psychology-related factors of self-presentation in Metaverse environments using the keywords "Metaverse," "self," "self-presentation," and "psychology." The universe of the research is the research on Metaverse and self-presentation in Turkey and the world between 1902 and 2023 in YÖK National Thesis Center, Google Scholar, ProQuest, ResearchGate databases with the keywords "Metaverse," "self," "self-presentation," "psychology." 39 articles, books, and dissertation materials were selected as the research sample. In the research, a general research trend was revealed by examining the data of the information contained in the articles, books, master's and doctoral theses written about the concepts of "Metaverse" and "self" in the world and in Turkey as a result of the research, it is assumed that self-presentation in the Metaverse will occur through luxury consumption, new technologies such as avatars and NFT, and with the influence of digital consumer culture.

References

  • Araz, A. (1998). Çeşitli değişkenler açısından benlik sunumu. Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Balıkçıoğlu, B. (2016). Benlik- imajı uyumunun retoriği: bana ne tükettiğini söyle sana kim olduğunu söyleyeyim. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(3), 537-553.
  • Baltacı, Ş. (2023). Metaverse üzerine bir değerlendirme. TRT Akademi, 8(17), 473-479.
  • Beeghley, L., Powers, Charles H., Turner, & Jonathan H. (2013). Sosyolojik teorinin oluşumu. (Çev. Tatlıcan, Ü). Ankara: Sentez Yayıncılık.
  • Bekiroğlu-Akçay, H. & Hülür, Asuman B. (2016). Üniversite öğrencilerinin Facebook kullanımı ve dijital şizofreni üzerine bir araştırma. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 6(14), 146- 175.
  • Boz, N. (2012). Yeni iletişim ortamlarında dijital kimlik ve benlik sunumu. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Büyükbaykal-Ilgaz, C. & Sönmezer, Z. (2022). Metaverse ile toplumsal yaşam arasındaki ilişki. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (1), 139-148.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Demirel, F., Karadeniz, Ş., & Çakmak, E. K. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi: Ankara.
  • Cooley, C. F. (1902). Human nature and the social order. New York: Scribner.
  • Çaycı, B. & Karagülle, Ayşegül E. (2014). Ağ toplumunda sosyalleşme ve yabancılaşma. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 4(1), 1-9.
  • Çoştu, Y. (2009). Toplumsallaşma kavramı üzerine sosyolojik bir değerlendirme. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 9(3), 117-140.
  • Damar, M. (2021). Metaverse shape of your life for future: A bibliometric snapshot. Journal of Metaverse, 1(1), 1-8.
  • Damar, M. (2021). Metaverse ve eğitim teknolojisi eğitimde dijitalleşme ve yeni yaklaşımlar. (Ed. Karabatak, S). Efe Akademi Yayınevi, 169-192.
  • Deligöz, E. (2020). Sanal dünya ve insan: Psikoloji ve sosyoloji yaklaşımı. KDY Yayınları: İstanbul.
  • Deligöz, E. (2019). Yeni toplumsal örüntüler ve sosyal medyada benlik sunumu. Yüksek Lisans Tezi, İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Ertürk, Y. D. & Eray, T. E. (2016). Fenomenolojik bir kavram olarak kendilik ve sosyal ağlarda kendilik sunumu ile narsistik eğilimler ilişkisi: İletişim fakültesi (IÜIF) öğrencileri üzerine bir ön çalışma. International Journal of Intermedia, 3(1), 12-20.
  • Esgin, A. (2008). Anthony Giddens Sosyolojisi. Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Eustace, K. (2003). Making research work for you: Responsibilities and pitfalls, Bulletin of Applied Computing and Information Technology, 1(1).
  • Goffman, E. (2016). Günlük yaşamda benliğin sunumu. Metis Yayınları: İstanbul.
  • Göçen, A. (2022). Eğitim bağlamında Metaverse. USOBED Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 6(1), 98-122.
  • Gülaçtı, F. & Özen, Y. (2010). Benlik kavramı ve benliğin gelişimi bilen benliğe gereksinim var mı? Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 20-38.
  • Jeon, Y. A. (2022). Reading social media marketing messages as simulated self within a Metaverse: An analysis of gaze and social media engagement behaviors within a Metaverse platform. In 2022 IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces Abstracts and Workshops. https://doi.org/10.1109/VRW55335.2022.00068
  • Karaoğlu, B. (2015). Gündelik hayatta benlik sunumunun sosyal paylaşım ağı Facebook üzerinden incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kavut, S. (2018). Goffman’ın benlik sunumu kuramı bağlamında sosyal medyada kimlik inşası: Instagram üzerine bir araştırma. Nosyon: Uluslararası Toplum ve Kültür Çalışmaları Dergisi, (1), 1-12.
  • Koç, M. (2017). Dramaturjik teori çerçevesinde sosyal medyada engelli bireylerin benlik sunumu. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 10(1), 262- 281.
  • Nalbant K. G. & Uyanık Ş. (2021). Computer vision in the Metaverse. Journal of Metaverse, 1(1), 9-12.
  • Nazlı, A. K., Beşbudak, M., & Akşit, O. O. (2022). Metaverse evreninde yer alan bazı uygulamalar üzerine tematik bir analiz. TRT Akademi, 7(16), 1096-1119.
  • Niedzviecki, H. (2011). Ben özelim! Bireylik nasıl yeni konformizm haline geldi. (Çev. Erduman, S). Ayrıntı Yayınları Lacivert Kitaplar, İstanbul.
  • Oksman, V. & Turtiainen, J. (2004). Mobile communication as a social stage: Meaning of mobile communication in everyday life among teenagers in Finland. New Media & Society, 6(3), 319-339.
  • Özkök-Şişman, Ö. & Bilgici, C. (2023). From social media to Metaverse: Evaluation of Meta Avatars Store in the context of avatars, self-presentation and luxury brand. TRT Akademi, 8 (17), 38-65.
  • Saker, M. & Frith, J. (2022). Contiguous Identities: The Virtual Self In the Supposed Metaverse. First Monday, 27(3). https://doi.org/10.5210/fm.v27i3.12471
  • Serpil, H. & Karaca, D. (2023). The Metaverse or Meta-Awareness? Journal of Metaverse, 3(1), 1-8.
  • Sykownik, P., Maloney, D., Freeman, G., & Masuch, M. (2022). Something Personal from the Metaverse: Goals, Topics, and Contextual Factors of Self-Disclosure Commercial Social VR. CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, (1-17), New Orleans, LA. https://doi.org/10.1145/3491102.3502008
  • Tarhan, N. & Tutgun-Ünal, A. (2021). Sosyal Medya Psikolojisi. D&R Yayınları: İstanbul.
  • Taylor, Shelley E., Peplau, Letitia A., Sears, & David O. (2012) Sosyal Psikoloji. (Çev. Dönmez, A). İmge Kitabevi: Ankara.
  • Tosun, L. P. (2017). Sosyal Ağlar ve Sosyal Psikoloji. Nobel Akademik Yayıncılık: İstanbul.
  • Tutgun-Ünal, A. & Tarhan, N. (2022). Metaverse awareness and generation to transform education. International Journal of Academic Research in Education, 8(1), 64-74.
  • Türk, G. D. & Darı, A. B. (2022). Metaverse’de bireyin toplumsallaşma süreci. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(1), 277-297.
  • Türk, G. D. & Bayrakcı, S. (2019). Sosyal medya ve toplumda değişen estetik işlem yaptırma algısı. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 10(39), 118-135.
  • Türk, G. D., Bayrakcı, S., & Akçay, E. (2022). Metaverse ve benlik sunumu. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 12(2), 316-333.
  • Wager E & Kleinert S (2011) Responsible research publication: international standards for authors. A position statement developed at the 2nd World Conference on Research Integrity, Singapore, July 22-24, 2010. Chapter 50 in: Mayer T & Steneck N (eds) Promoting Research Integrity in a Global Environment. Imperial College Press / World Scientific Publishing, Singapore".
  • Wang, J., Yao, K., Liang, J., Tan, L. & Gao, Z. (2022). From selfie to avatar: How social media affects self-image cognition and optimization? Available at http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4121319
Year 2024, Volume: 10 Issue: 3, 129 - 141, 30.09.2024
https://doi.org/10.24289/ijsser.1493484

Abstract

References

  • Araz, A. (1998). Çeşitli değişkenler açısından benlik sunumu. Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Balıkçıoğlu, B. (2016). Benlik- imajı uyumunun retoriği: bana ne tükettiğini söyle sana kim olduğunu söyleyeyim. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(3), 537-553.
  • Baltacı, Ş. (2023). Metaverse üzerine bir değerlendirme. TRT Akademi, 8(17), 473-479.
  • Beeghley, L., Powers, Charles H., Turner, & Jonathan H. (2013). Sosyolojik teorinin oluşumu. (Çev. Tatlıcan, Ü). Ankara: Sentez Yayıncılık.
  • Bekiroğlu-Akçay, H. & Hülür, Asuman B. (2016). Üniversite öğrencilerinin Facebook kullanımı ve dijital şizofreni üzerine bir araştırma. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 6(14), 146- 175.
  • Boz, N. (2012). Yeni iletişim ortamlarında dijital kimlik ve benlik sunumu. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Büyükbaykal-Ilgaz, C. & Sönmezer, Z. (2022). Metaverse ile toplumsal yaşam arasındaki ilişki. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (1), 139-148.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Demirel, F., Karadeniz, Ş., & Çakmak, E. K. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi: Ankara.
  • Cooley, C. F. (1902). Human nature and the social order. New York: Scribner.
  • Çaycı, B. & Karagülle, Ayşegül E. (2014). Ağ toplumunda sosyalleşme ve yabancılaşma. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 4(1), 1-9.
  • Çoştu, Y. (2009). Toplumsallaşma kavramı üzerine sosyolojik bir değerlendirme. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 9(3), 117-140.
  • Damar, M. (2021). Metaverse shape of your life for future: A bibliometric snapshot. Journal of Metaverse, 1(1), 1-8.
  • Damar, M. (2021). Metaverse ve eğitim teknolojisi eğitimde dijitalleşme ve yeni yaklaşımlar. (Ed. Karabatak, S). Efe Akademi Yayınevi, 169-192.
  • Deligöz, E. (2020). Sanal dünya ve insan: Psikoloji ve sosyoloji yaklaşımı. KDY Yayınları: İstanbul.
  • Deligöz, E. (2019). Yeni toplumsal örüntüler ve sosyal medyada benlik sunumu. Yüksek Lisans Tezi, İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Ertürk, Y. D. & Eray, T. E. (2016). Fenomenolojik bir kavram olarak kendilik ve sosyal ağlarda kendilik sunumu ile narsistik eğilimler ilişkisi: İletişim fakültesi (IÜIF) öğrencileri üzerine bir ön çalışma. International Journal of Intermedia, 3(1), 12-20.
  • Esgin, A. (2008). Anthony Giddens Sosyolojisi. Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Eustace, K. (2003). Making research work for you: Responsibilities and pitfalls, Bulletin of Applied Computing and Information Technology, 1(1).
  • Goffman, E. (2016). Günlük yaşamda benliğin sunumu. Metis Yayınları: İstanbul.
  • Göçen, A. (2022). Eğitim bağlamında Metaverse. USOBED Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 6(1), 98-122.
  • Gülaçtı, F. & Özen, Y. (2010). Benlik kavramı ve benliğin gelişimi bilen benliğe gereksinim var mı? Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 20-38.
  • Jeon, Y. A. (2022). Reading social media marketing messages as simulated self within a Metaverse: An analysis of gaze and social media engagement behaviors within a Metaverse platform. In 2022 IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces Abstracts and Workshops. https://doi.org/10.1109/VRW55335.2022.00068
  • Karaoğlu, B. (2015). Gündelik hayatta benlik sunumunun sosyal paylaşım ağı Facebook üzerinden incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kavut, S. (2018). Goffman’ın benlik sunumu kuramı bağlamında sosyal medyada kimlik inşası: Instagram üzerine bir araştırma. Nosyon: Uluslararası Toplum ve Kültür Çalışmaları Dergisi, (1), 1-12.
  • Koç, M. (2017). Dramaturjik teori çerçevesinde sosyal medyada engelli bireylerin benlik sunumu. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 10(1), 262- 281.
  • Nalbant K. G. & Uyanık Ş. (2021). Computer vision in the Metaverse. Journal of Metaverse, 1(1), 9-12.
  • Nazlı, A. K., Beşbudak, M., & Akşit, O. O. (2022). Metaverse evreninde yer alan bazı uygulamalar üzerine tematik bir analiz. TRT Akademi, 7(16), 1096-1119.
  • Niedzviecki, H. (2011). Ben özelim! Bireylik nasıl yeni konformizm haline geldi. (Çev. Erduman, S). Ayrıntı Yayınları Lacivert Kitaplar, İstanbul.
  • Oksman, V. & Turtiainen, J. (2004). Mobile communication as a social stage: Meaning of mobile communication in everyday life among teenagers in Finland. New Media & Society, 6(3), 319-339.
  • Özkök-Şişman, Ö. & Bilgici, C. (2023). From social media to Metaverse: Evaluation of Meta Avatars Store in the context of avatars, self-presentation and luxury brand. TRT Akademi, 8 (17), 38-65.
  • Saker, M. & Frith, J. (2022). Contiguous Identities: The Virtual Self In the Supposed Metaverse. First Monday, 27(3). https://doi.org/10.5210/fm.v27i3.12471
  • Serpil, H. & Karaca, D. (2023). The Metaverse or Meta-Awareness? Journal of Metaverse, 3(1), 1-8.
  • Sykownik, P., Maloney, D., Freeman, G., & Masuch, M. (2022). Something Personal from the Metaverse: Goals, Topics, and Contextual Factors of Self-Disclosure Commercial Social VR. CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, (1-17), New Orleans, LA. https://doi.org/10.1145/3491102.3502008
  • Tarhan, N. & Tutgun-Ünal, A. (2021). Sosyal Medya Psikolojisi. D&R Yayınları: İstanbul.
  • Taylor, Shelley E., Peplau, Letitia A., Sears, & David O. (2012) Sosyal Psikoloji. (Çev. Dönmez, A). İmge Kitabevi: Ankara.
  • Tosun, L. P. (2017). Sosyal Ağlar ve Sosyal Psikoloji. Nobel Akademik Yayıncılık: İstanbul.
  • Tutgun-Ünal, A. & Tarhan, N. (2022). Metaverse awareness and generation to transform education. International Journal of Academic Research in Education, 8(1), 64-74.
  • Türk, G. D. & Darı, A. B. (2022). Metaverse’de bireyin toplumsallaşma süreci. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(1), 277-297.
  • Türk, G. D. & Bayrakcı, S. (2019). Sosyal medya ve toplumda değişen estetik işlem yaptırma algısı. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 10(39), 118-135.
  • Türk, G. D., Bayrakcı, S., & Akçay, E. (2022). Metaverse ve benlik sunumu. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 12(2), 316-333.
  • Wager E & Kleinert S (2011) Responsible research publication: international standards for authors. A position statement developed at the 2nd World Conference on Research Integrity, Singapore, July 22-24, 2010. Chapter 50 in: Mayer T & Steneck N (eds) Promoting Research Integrity in a Global Environment. Imperial College Press / World Scientific Publishing, Singapore".
  • Wang, J., Yao, K., Liang, J., Tan, L. & Gao, Z. (2022). From selfie to avatar: How social media affects self-image cognition and optimization? Available at http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4121319
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Sociology and Social Studies of Science and Technology, Communication Sociology, Sociology (Other), Behaviour-Personality Assessment in Psychology, Social and Personality Psychology (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Eda Deligöz 0000-0001-7037-5527

Early Pub Date September 5, 2024
Publication Date September 30, 2024
Submission Date May 31, 2024
Acceptance Date September 5, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 10 Issue: 3

Cite

APA Deligöz, E. (2024). Self-presentation in metaverse environments from a psychological perspective. International Journal of Social Sciences and Education Research, 10(3), 129-141. https://doi.org/10.24289/ijsser.1493484
AMA Deligöz E. Self-presentation in metaverse environments from a psychological perspective. International Journal of Social Sciences and Education Research. September 2024;10(3):129-141. doi:10.24289/ijsser.1493484
Chicago Deligöz, Eda. “Self-Presentation in Metaverse Environments from a Psychological Perspective”. International Journal of Social Sciences and Education Research 10, no. 3 (September 2024): 129-41. https://doi.org/10.24289/ijsser.1493484.
EndNote Deligöz E (September 1, 2024) Self-presentation in metaverse environments from a psychological perspective. International Journal of Social Sciences and Education Research 10 3 129–141.
IEEE E. Deligöz, “Self-presentation in metaverse environments from a psychological perspective”, International Journal of Social Sciences and Education Research, vol. 10, no. 3, pp. 129–141, 2024, doi: 10.24289/ijsser.1493484.
ISNAD Deligöz, Eda. “Self-Presentation in Metaverse Environments from a Psychological Perspective”. International Journal of Social Sciences and Education Research 10/3 (September 2024), 129-141. https://doi.org/10.24289/ijsser.1493484.
JAMA Deligöz E. Self-presentation in metaverse environments from a psychological perspective. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2024;10:129–141.
MLA Deligöz, Eda. “Self-Presentation in Metaverse Environments from a Psychological Perspective”. International Journal of Social Sciences and Education Research, vol. 10, no. 3, 2024, pp. 129-41, doi:10.24289/ijsser.1493484.
Vancouver Deligöz E. Self-presentation in metaverse environments from a psychological perspective. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2024;10(3):129-41.