Research Article
BibTex RIS Cite

Teaching intangible cultural heritage elements of Isparta through creative drama

Year 2025, Volume: 11 Issue: 3, 202 - 209, 30.09.2025
https://doi.org/10.24289/ijsser.1771101

Abstract

The study aimed to investigate how tourism guidance students teach Isparta's intangible cultural heritage elements to secondary school students through creative drama. The study utilized qualitative research methods such as interviews. Seven intangible cultural heritage elements of Isparta were presented to 100 secondary school students by tourism guidance department students using creative drama. Subsequently, interviews were conducted with 24 students after the activity. The findings were examined through content analysis, and it was observed that participants learned about carpet weaving, Uluborlu wrestling, felting, Uluborlu cherries, and miniature horse-drawn carriage making. They also understood that the motifs on carpets and rugs carry specific meanings, felt is durable, miniature horse-drawn carriages are no longer sold as widely, and patience is required for making miniature horse-drawn carriages. Another important finding is that participants were unanimous in reporting that they had learned about Isparta’s intangible cultural heritage elements.

References

  • Avcı, E., Acar, V., & Aslıtürk, E., G. (2016). Kültürel varlıklar üzerinde yapılan tahribatların turizm çerçevesinde değerlendirilmesi (Kuşadası-Selçuk Örneği). Ulakbilge, 4(8), 171-208. 10.7816/ulakbilge-04-08-01
  • Beyhan, G.Ş. & Gürkan, Ç., Ü. (2015). Kültürel mirasın korunmasına yönelik bir tespit çalışması: Isparta halı iğliği fabrikaları ve boyahaneleri. Türklerin Dünyası Dergisi-ZfWT, 7(3), 79-101.
  • Blake, J. (2000). On defining the cultural heritage. International and Comparative Law Quarterly, 49(1):61-85. https://doi.org/10.1017/S002058930006396X
  • Bulut, P. & Uzun, B., E. (2021). Sanal müzeler ve yaratıcı drama için bir atölye önerisi: Müze sınıfa geliyor! Yaratıcı Drama Dergisi, 16(1), 131-156. 10.21612/yader.2021.005
  • Çeliker, D. & Genç, M. (2019). Isparta evlenme adetleri. SDÜ ART-E Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 12, Özel Sayı, 172-185. https://doi.org/10.21602/sduarte.638335
  • Demir, E. (2023). Yaratıcı drama yöntemiyle turist rehberlerinin sosyal becerilerinin geliştirilmesi ve meslek sorunlarının belirlenmesine yönelik bir uygulama. (Yayınlanmamış YL Tezi). Kapadokya Üniversitesi.
  • Elçi, D. & Kalkan, G. (2023). Isparta’nın somut ve somut olmayan kültürel miras üzerine inceleme: Yemekler. Journal of Applied Tourism Research, 4(2), 61-74.
  • Genç, M. & Tolacı, Ş., S. (2019). Sarıkeçili yörüklerinde toplumsal uygulamalar ve mekan-ısparta/atabey-gönen örnekleri. SDÜ ART-E Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 12, Özel Sayı, 1-16. https://doi.org/10.21602/sduarte.638797
  • Göde, A., H. & Tatlıcan, N. (2016). Geleneksel Isparta ekmeği etrafında şekillenen somut olmayan kültürel mirasın turistik, eğitimsel ve ekonomik işlevlerinin yaratılmasına yönelik yaklaşımlar. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 38, 125-143.
  • Isparta İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü, (2015). Kültür ve Turizm İl Müdürlüğü Isparta’nın somut olmayan kültürel mirası’nı araştırmaya devam ediyor... Retrieved November 5, 2025, from https://isparta.ktb.gov.tr/TR-144366/kultur-ve-turizm-il-mudurlugu-ispartanin-somut-olmayan-.html#:~:text=Deve%20Oyunu%2C%20Di%C5%9F%20Hedi%C4%9Fi%2C %20Uluborlu,unsurlar%C4%B1%20ise%20il%20envanterine%20kaydedilmi%C5%9Ftir.
  • Isparta İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü, (2019). Somut olmayan kültürel miras toplantısı yapıldı… Retrieved November 5, 2025, from https://isparta.ktb.gov.tr/TR-243582/somut-olmayan-kulturel-miras-toplantisi-yapildi.html
  • Isparta İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü, (2025). Kültür turizmi. Retrieved August 23, 2025, from https://isparta.ktb.gov.tr/TR-70972/kultur-turizmi.html
  • Kaaland-Wells, C. (1993). Classroom teachers’ perception and use of creative drama. (Doctor of Education). University of Washington.
  • Kazoğlu, H. İ. & Şahin, B. (2021). Turizm eğitiminde aktif öğrenme ve web tabanlı uzaktan eğitim: müfredatlar üzerine bir inceleme. International Journal of Contemporary Tourism Research, 1, 53-68.
  • Liu, Q. (2019). The Guidance on the application of creative drama in special education. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 378, 250-254. 10.2991/assehr.k.191217.055
  • Miles, B. M. & Huberman, M. (1994). Qualitative data analysis. (2nd edition), Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Akt., Arıkan, E. (2017). Beş yıldızlı otel işletmelerinde gelir yönetimi uygulamaları üzerine bir araştırma. (Yayınlanmamış Doktora Tezi) Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Özoğul, T. & Sezerel, H. (2019). Ayşe hanımın kararı: Turizm, çalışma yaşamı ve süreçsel drama. Journal of Gastronomy Hospitality and Travel, 2(2), 157-170. 10.33083/joghat.2019.24
  • Pinciotti, P. (1993). Creative drama and young children: The dramatic learning connection. Arts Education Policy Review, 94(6), 24-28. 10.1080/10632913.1993.9936938
  • Ren, J. (2025). Inheritance and protection of intangible cultural heritage in drama category based on AI human–computer interaction and digital technology. Discover Artificial Intelligence, 5(67), 1-16. https://doi.org/10.1007/s44163-025-00268-y
  • San, İ. (1990). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 23(2), 573-582.
  • Sezerel, H. & Özoğul, T. (2019). Öğrenciyi merkeze almak: Turist rehberliği eğitiminde uzman mantosu yaklaşımı. İşletme Fakültesi Dergisi, 20(1), 167-197. https://doi.org/10.24889/ifede.473423
  • Sezerel, H. (2020). Campus guiding and creative drama. Yaratıcı Drama Dergisi, 15(1), 101-112. 10.21612/yader.2020.006
  • Şimşek, G. & Elitok Kesici, A. (2012). Heritage education for primary school children through drama: The case of Aydın, Turkey. Social and Behavioral Sciences, 46, 3817-3824. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.153
  • Svabova, (2017). Creative drama at school and creative drama activities. Prima Educatione, 1, 113-127.
  • T.C. Isparta Valiliği, (2025). Isparta tarihi ve coğrafi özelliği. Retrieved July 7, 2025, from http://www.isparta.gov.tr/isparta
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Araştırma ve Eğitim Genel Müdürlüğü, (2023). Somut olmayan kültürel miras envanter çalışmaları. Retrieved July 7, 2025, from https://aregem.ktb.gov.tr/TR-50839/somut-olmayan-kulturel-miras-envanter-calismalari.html
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü, (2025). Somut olmayan kültürel miras ne demektir? Retrieved June 20, 2025, from https://kvmgm.ktb.gov.tr/TR-132353/somut-olmayan-kulturel-miras-ne-demektir.html,
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, (2009). Kültürel miras ve müzecilik. (Çalışma Raporu). Hazırlayan, Müşerref CAN. Retrieved July 5, 2025 https://teftis.ktb.gov.tr/Eklenti/1279,muserrefcanpdf.pdf?0
  • Unal, S. (2020). Somut olmayan kültürel mirastan bir kesit; Isparta çömlekçiliği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24 (3), 1069-1079.
  • UNESCO, (2023). What is intangible cultural heritage? Retrieved July 5, 2025, from https://ich.unesco.org/en/what-is-intangible-heritage-00003.
  • UNESCO, (2025). What is intangible cultural heritage. Retrieved July 7, 2025, from https://ich.unesco.org/en/what-is-intangible-heritage-00003.
  • Wang, J. W. (2014). Using process drama in museum theatre educational projects to reconstruct postcolonial cultural identities in Hong Kong, Singapore and Taiwan. The Journal of Applied Theatre and Performance, 19(1), 39-50. https://doi.org/10.1080/13569783.2013.872433
  • Woodson, E.S. (1999). (Re)Conceiving “creative drama” : An exploration and expansion of american metaphorical paradigms. Research in Drama Education, 4(2), 201-214. https://doi.org/10.1080/1356978990040204
  • Yalçınkaya, E. (2015). Creative Drama Study about Intangible Cultural Heritage: Turkish Wedding Traditions. Creative Education, 6, 22-31. 10.4236/ce.2015.61002
  • Yu, J., Wang, Z., Cao, Y., Cui, H. & Zeng, W. (2025). Centennial drama reimagined: An immersive experience of intangible cultural heritage through contextual storytelling in virtual reality. Journal on Computing and Cultural Heritage, 18(1), 1-22. 10.1145/3705613
  • Zhao, H., Zhao, X., Elahi, E. & Wang, F. (2022). Policy evaluation of drama-related intangible cultural heritage tourism for boosting green industry: An empirical analysis based on quasi-natural experiment. Sustainability, 14(5380), 1-18. https://doi.org/10.3390/su14095380

Teaching intangible cultural heritage elements of Isparta through creative drama

Year 2025, Volume: 11 Issue: 3, 202 - 209, 30.09.2025
https://doi.org/10.24289/ijsser.1771101

Abstract

The study aimed to investigate how tourism guidance students teach Isparta's intangible cultural heritage elements to secondary school students through creative drama. The study utilized qualitative research methods such as interviews. Seven intangible cultural heritage elements of Isparta were presented to 100 secondary school students by tourism guidance department students using creative drama. Subsequently, interviews were conducted with 24 students after the activity. The findings were examined through content analysis, and it was observed that participants learned about carpet weaving, Uluborlu wrestling, felting, Uluborlu cherries, and miniature horse-drawn carriage making. They also understood that the motifs on carpets and rugs carry specific meanings, felt is durable, miniature horse-drawn carriages are no longer sold as widely, and patience is required for making miniature horse-drawn carriages. Another important finding is that participants were unanimous in reporting that they had learned about Isparta’s intangible cultural heritage elements.

Ethical Statement

Ethical permission was obtained from Isparta University of Applied Sciences Scientific Research and Publication Ethics Committee (dated 06.12.2024 and numbered E.153683). This study is a project supported by TÜBİTAK-2209-A- University Students Research Projects Support Programme, titled "Meeting of Cultural Heritage with Creative Drama", of which I am the advisor and whose coordinator is Berke SIKTAŞ. All responsibility belongs to the authors.

Supporting Institution

TÜBİTAK-2209-A- University Students Research Projects Support Programme

References

  • Avcı, E., Acar, V., & Aslıtürk, E., G. (2016). Kültürel varlıklar üzerinde yapılan tahribatların turizm çerçevesinde değerlendirilmesi (Kuşadası-Selçuk Örneği). Ulakbilge, 4(8), 171-208. 10.7816/ulakbilge-04-08-01
  • Beyhan, G.Ş. & Gürkan, Ç., Ü. (2015). Kültürel mirasın korunmasına yönelik bir tespit çalışması: Isparta halı iğliği fabrikaları ve boyahaneleri. Türklerin Dünyası Dergisi-ZfWT, 7(3), 79-101.
  • Blake, J. (2000). On defining the cultural heritage. International and Comparative Law Quarterly, 49(1):61-85. https://doi.org/10.1017/S002058930006396X
  • Bulut, P. & Uzun, B., E. (2021). Sanal müzeler ve yaratıcı drama için bir atölye önerisi: Müze sınıfa geliyor! Yaratıcı Drama Dergisi, 16(1), 131-156. 10.21612/yader.2021.005
  • Çeliker, D. & Genç, M. (2019). Isparta evlenme adetleri. SDÜ ART-E Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 12, Özel Sayı, 172-185. https://doi.org/10.21602/sduarte.638335
  • Demir, E. (2023). Yaratıcı drama yöntemiyle turist rehberlerinin sosyal becerilerinin geliştirilmesi ve meslek sorunlarının belirlenmesine yönelik bir uygulama. (Yayınlanmamış YL Tezi). Kapadokya Üniversitesi.
  • Elçi, D. & Kalkan, G. (2023). Isparta’nın somut ve somut olmayan kültürel miras üzerine inceleme: Yemekler. Journal of Applied Tourism Research, 4(2), 61-74.
  • Genç, M. & Tolacı, Ş., S. (2019). Sarıkeçili yörüklerinde toplumsal uygulamalar ve mekan-ısparta/atabey-gönen örnekleri. SDÜ ART-E Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 12, Özel Sayı, 1-16. https://doi.org/10.21602/sduarte.638797
  • Göde, A., H. & Tatlıcan, N. (2016). Geleneksel Isparta ekmeği etrafında şekillenen somut olmayan kültürel mirasın turistik, eğitimsel ve ekonomik işlevlerinin yaratılmasına yönelik yaklaşımlar. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 38, 125-143.
  • Isparta İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü, (2015). Kültür ve Turizm İl Müdürlüğü Isparta’nın somut olmayan kültürel mirası’nı araştırmaya devam ediyor... Retrieved November 5, 2025, from https://isparta.ktb.gov.tr/TR-144366/kultur-ve-turizm-il-mudurlugu-ispartanin-somut-olmayan-.html#:~:text=Deve%20Oyunu%2C%20Di%C5%9F%20Hedi%C4%9Fi%2C %20Uluborlu,unsurlar%C4%B1%20ise%20il%20envanterine%20kaydedilmi%C5%9Ftir.
  • Isparta İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü, (2019). Somut olmayan kültürel miras toplantısı yapıldı… Retrieved November 5, 2025, from https://isparta.ktb.gov.tr/TR-243582/somut-olmayan-kulturel-miras-toplantisi-yapildi.html
  • Isparta İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü, (2025). Kültür turizmi. Retrieved August 23, 2025, from https://isparta.ktb.gov.tr/TR-70972/kultur-turizmi.html
  • Kaaland-Wells, C. (1993). Classroom teachers’ perception and use of creative drama. (Doctor of Education). University of Washington.
  • Kazoğlu, H. İ. & Şahin, B. (2021). Turizm eğitiminde aktif öğrenme ve web tabanlı uzaktan eğitim: müfredatlar üzerine bir inceleme. International Journal of Contemporary Tourism Research, 1, 53-68.
  • Liu, Q. (2019). The Guidance on the application of creative drama in special education. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 378, 250-254. 10.2991/assehr.k.191217.055
  • Miles, B. M. & Huberman, M. (1994). Qualitative data analysis. (2nd edition), Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Akt., Arıkan, E. (2017). Beş yıldızlı otel işletmelerinde gelir yönetimi uygulamaları üzerine bir araştırma. (Yayınlanmamış Doktora Tezi) Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Özoğul, T. & Sezerel, H. (2019). Ayşe hanımın kararı: Turizm, çalışma yaşamı ve süreçsel drama. Journal of Gastronomy Hospitality and Travel, 2(2), 157-170. 10.33083/joghat.2019.24
  • Pinciotti, P. (1993). Creative drama and young children: The dramatic learning connection. Arts Education Policy Review, 94(6), 24-28. 10.1080/10632913.1993.9936938
  • Ren, J. (2025). Inheritance and protection of intangible cultural heritage in drama category based on AI human–computer interaction and digital technology. Discover Artificial Intelligence, 5(67), 1-16. https://doi.org/10.1007/s44163-025-00268-y
  • San, İ. (1990). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 23(2), 573-582.
  • Sezerel, H. & Özoğul, T. (2019). Öğrenciyi merkeze almak: Turist rehberliği eğitiminde uzman mantosu yaklaşımı. İşletme Fakültesi Dergisi, 20(1), 167-197. https://doi.org/10.24889/ifede.473423
  • Sezerel, H. (2020). Campus guiding and creative drama. Yaratıcı Drama Dergisi, 15(1), 101-112. 10.21612/yader.2020.006
  • Şimşek, G. & Elitok Kesici, A. (2012). Heritage education for primary school children through drama: The case of Aydın, Turkey. Social and Behavioral Sciences, 46, 3817-3824. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.153
  • Svabova, (2017). Creative drama at school and creative drama activities. Prima Educatione, 1, 113-127.
  • T.C. Isparta Valiliği, (2025). Isparta tarihi ve coğrafi özelliği. Retrieved July 7, 2025, from http://www.isparta.gov.tr/isparta
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Araştırma ve Eğitim Genel Müdürlüğü, (2023). Somut olmayan kültürel miras envanter çalışmaları. Retrieved July 7, 2025, from https://aregem.ktb.gov.tr/TR-50839/somut-olmayan-kulturel-miras-envanter-calismalari.html
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü, (2025). Somut olmayan kültürel miras ne demektir? Retrieved June 20, 2025, from https://kvmgm.ktb.gov.tr/TR-132353/somut-olmayan-kulturel-miras-ne-demektir.html,
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, (2009). Kültürel miras ve müzecilik. (Çalışma Raporu). Hazırlayan, Müşerref CAN. Retrieved July 5, 2025 https://teftis.ktb.gov.tr/Eklenti/1279,muserrefcanpdf.pdf?0
  • Unal, S. (2020). Somut olmayan kültürel mirastan bir kesit; Isparta çömlekçiliği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24 (3), 1069-1079.
  • UNESCO, (2023). What is intangible cultural heritage? Retrieved July 5, 2025, from https://ich.unesco.org/en/what-is-intangible-heritage-00003.
  • UNESCO, (2025). What is intangible cultural heritage. Retrieved July 7, 2025, from https://ich.unesco.org/en/what-is-intangible-heritage-00003.
  • Wang, J. W. (2014). Using process drama in museum theatre educational projects to reconstruct postcolonial cultural identities in Hong Kong, Singapore and Taiwan. The Journal of Applied Theatre and Performance, 19(1), 39-50. https://doi.org/10.1080/13569783.2013.872433
  • Woodson, E.S. (1999). (Re)Conceiving “creative drama” : An exploration and expansion of american metaphorical paradigms. Research in Drama Education, 4(2), 201-214. https://doi.org/10.1080/1356978990040204
  • Yalçınkaya, E. (2015). Creative Drama Study about Intangible Cultural Heritage: Turkish Wedding Traditions. Creative Education, 6, 22-31. 10.4236/ce.2015.61002
  • Yu, J., Wang, Z., Cao, Y., Cui, H. & Zeng, W. (2025). Centennial drama reimagined: An immersive experience of intangible cultural heritage through contextual storytelling in virtual reality. Journal on Computing and Cultural Heritage, 18(1), 1-22. 10.1145/3705613
  • Zhao, H., Zhao, X., Elahi, E. & Wang, F. (2022). Policy evaluation of drama-related intangible cultural heritage tourism for boosting green industry: An empirical analysis based on quasi-natural experiment. Sustainability, 14(5380), 1-18. https://doi.org/10.3390/su14095380
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Fatma Doğanay Ergen 0000-0002-2818-8944

Berke Sıktaş 0009-0001-1278-6560

Early Pub Date September 9, 2025
Publication Date September 30, 2025
Submission Date August 23, 2025
Acceptance Date September 9, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 11 Issue: 3

Cite

APA Ergen, F. D., & Sıktaş, B. (2025). Teaching intangible cultural heritage elements of Isparta through creative drama. International Journal of Social Sciences and Education Research, 11(3), 202-209. https://doi.org/10.24289/ijsser.1771101
AMA Ergen FD, Sıktaş B. Teaching intangible cultural heritage elements of Isparta through creative drama. International Journal of Social Sciences and Education Research. September 2025;11(3):202-209. doi:10.24289/ijsser.1771101
Chicago Ergen, Fatma Doğanay, and Berke Sıktaş. “Teaching Intangible Cultural Heritage Elements of Isparta through Creative Drama”. International Journal of Social Sciences and Education Research 11, no. 3 (September 2025): 202-9. https://doi.org/10.24289/ijsser.1771101.
EndNote Ergen FD, Sıktaş B (September 1, 2025) Teaching intangible cultural heritage elements of Isparta through creative drama. International Journal of Social Sciences and Education Research 11 3 202–209.
IEEE F. D. Ergen and B. Sıktaş, “Teaching intangible cultural heritage elements of Isparta through creative drama”, International Journal of Social Sciences and Education Research, vol. 11, no. 3, pp. 202–209, 2025, doi: 10.24289/ijsser.1771101.
ISNAD Ergen, Fatma Doğanay - Sıktaş, Berke. “Teaching Intangible Cultural Heritage Elements of Isparta through Creative Drama”. International Journal of Social Sciences and Education Research 11/3 (September2025), 202-209. https://doi.org/10.24289/ijsser.1771101.
JAMA Ergen FD, Sıktaş B. Teaching intangible cultural heritage elements of Isparta through creative drama. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2025;11:202–209.
MLA Ergen, Fatma Doğanay and Berke Sıktaş. “Teaching Intangible Cultural Heritage Elements of Isparta through Creative Drama”. International Journal of Social Sciences and Education Research, vol. 11, no. 3, 2025, pp. 202-9, doi:10.24289/ijsser.1771101.
Vancouver Ergen FD, Sıktaş B. Teaching intangible cultural heritage elements of Isparta through creative drama. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2025;11(3):202-9.