Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yüzme Sporu Yapan Çocukların İmgeleme Gücünün Spor Tatminine Etkisi

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 2, 12 - 28, 31.12.2021

Öz

Çalışmada, Türkiye’de farklı kulüplerde bulunan ve yüzme sporunu aktif şekilde yapmakta olan çocukların hayal etme güçlerini saptayarak, spor tatmini üzerindekini etkilerini değerlendirmek amaçlanmıştır. Çeşitli kulüplerde yüzme sporu ile ilgilenen, yaşları 8-12 arasında değişen 191 sporcu katıldığı çalışmada, Kişisel Bilgi Formu, Hall vd. (2009) tarafından geliştirilmiş olan “Çocuklar İçin Sporda Hayal Etme Ölçeği” (ÇİSHEÖ) ve Chelladurai ve Riemer (1997) tarafından geliştirilmiş olan “Sporcu Tatmin Anketi” kullanılmıştır. Verilerin analizini yapabilmek için SPSS istatistik programı kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkileri bulmak için Kruskal Wallis Testi, demografik dağılımı saptamak için aritmetik ortalama ve yüzde değerleri, demografik verilerle anket ve ölçeklerin aralarında ilişkiyi bulabilmek için de Mann-Whitney U Testi uygulanmıştır. Elde edilen veriler doğrultusunda, katılımcıların yaş değişkeni ile sporcu tatmin düzeyinden kişisel performans,takım performansı, antrenman ve eğitim, strateji, kişisel davranış, akademik destek hizmetlerinden tatmin altboyutları arasında anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır fakat takım bütünlüğü Altboyutu arasında istatistiksel yönden anlamlı farklılık saptanmıştır (P>0.05). Hayal Etme Gücü alt boyutları ile spor tatmininin alt boyutları karşılaştırıldığında hayal etme ölçeği alt boyutu özel bilişsel-motivasyon alt boyutu ile spor tatmini ölçeği alt boyutları olan kişisel performans, takım performansı, antrenman ve eğitim, strateji, kişisel davranış, akademik destek hizmetlerinde tatmin ve takım bütünlüğü alt boyutları arasındaki ilişki Spearman Korelasyon katsayısı kullanılarak incelenmiştir. Yapılan analize göre alt boyutlar arasında orta düzeyde bir ilişki olduğu görülmüştür. Yüzme sporu ile uğraşan ve yaşları 8-12 arasında değişen çocuklar için yapılan bu çalışmada, hayal etmenin çocukların cinsiyetine, yaşına, öğrenim gördüğü okula, sporla uğraşma yılına ve sportif başarısına göre değişmediği sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • 1Ağılönü, Ö. (2013). Farklı Spor Branşlarıyla Uğraşan Sporcuların Hayal Etme ve Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi Ve Spor Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Muğla.
  • Elçi, G., Ağbuğa, B., Işık, U. ve Öztop, E. (2013). İmgeleme Çalışmasının 9-13 Yaş Yüzme Sporcularında Beceri Gelişimine Etkisinin İncelenmesi. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 4(3).
  • Erdem, A. (2021). Farklı Bireysel Spor Branşlarındaki Sporcuların İmgeleme Biçimlerinin İncelenmesi. (Master's thesis, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Erdoğan, P. D. (2009), “Bireysel ve Takım Sporlarıyla Uğraşan Sporcuların Hayal Etme ve Kaygı Düzeylerinin Karşılaştırılması”, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor A.B.D., Yüksek Lisans Tezi, Sakarya.
  • Hall, C.R., (2001), “Imagery in sport and exercise. In: Handbook of Research on Sport Psychology”, (2nd Ed.). R N. Singer, HA. Hausenblas (Eds.) New York, John Willy& Sons, 538.
  • Işıldak, K. (2015). 12-15 Yaş Arasındaki Elit Yüzücülerde Dönemlik Antrenmanların Bazı Antropometrik, Fizyolojik ve Biyomotorik Özelliklerin Gelişimine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Isparta, Türkiye.
  • İnce, P. (2006). Antrenör Davranışları ve Sporcu Doyumu: Ölçek Geliştirme ve Uyarlama Çalışması. Celal Bayar Üniversitesi. Sporda Psiko-Sosyal Alanlar Bilim Dalı. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Manisa.
  • Karademir, T., Türkçapar, Ü., Mahmut, A. Ç. A. K. ve Eroğlu, H. (2018). Bireysel ve Takım Sporu ile Uğraşan Sporcularda Hayal Etme Biçimlerinin İncelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(3), 92-102.
  • Kızıldağ, E. (2007). Farklı Spor Branşlarındaki Sporcuların İmgeleme Biçimleri. Mersin Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü (Doctoral dissertation, Yüksek Lisans Tezi, Mersin).
  • Konter, E., (1999), “Uygulamalı Spor Psikolojisinde Zihinsel Antrenman”, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Liu, C. K. (1999). The effect of group imagery training on special skills for volleyball, asian-elite level athletes; A case study. The Sport Psychologist, 5(2), 67-75.
  • Munroe-Chandler KJ. & Hall CR. (2007). Psychological interventions in sport. In P. Crocker (Ed.), Introduction to sport psychology: A Canadian perspective (pp. 184–213). Toronto, ON: Pearson.
  • Özerkan, K. N., (2004), “Spor Psikolojisine Giriş”, Nobel Yayın Dağıtım, s.83, Ankara.
  • Ramezani N., Hoseyni, M., (2009), “The Relationship Between Team Cohesion Collective-Efficacy and Performance on Professional Volleyball Team”, Brazilian journal of Biomotrcity.V3, nh. Pp:31-39.
  • Salmon, J., Hall, C., & Haslam, I. (1994). The use of imagery by soccer players. Journal of Applied Sport Psychology, 6(1), 116-133.
  • Short, E.S., Tenute, A., Feltz, D.L., (2005), “Imagery Use in Sport: Mediational Effects for Efficacy”, Journal Of Sports Sciences, September.
  • Şirin, Y., Bilir, P., Günseli, Ö. Z., & Sangun, L. (2016). Üniversiteler Arası Türkiye Güreş Şampiyonasına Katılan Sporcuların Demografik Özelliklerine Göre Sporcu Tatmin Düzeylerinin Belirlenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 7(2), 113-119.
  • Tekin, M. (2018). Okçuların imgeleme becerileri ile dikkat ve performans düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Master's thesis, Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü,).
  • Türksoy, A. (2008). Futbolda Sporcu Tatmini ile Antrenörlerden Beklenilen ve Gerçekleşen Liderlik Davranışlarının Tespiti. Marmara Üniversitesi. Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Yayınlanmış Doktora Tezi, İstanbul (Danışman: Prof. Dr. Müslim Bakır).
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Erhan Nardemir 0000-0002-9619-5476

Hanife Banu Ataman Yancı 0000-0002-0176-071X

Erken Görünüm Tarihi 1 Ocak 2022
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Kabul Tarihi 27 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Nardemir, E., & Ataman Yancı, H. B. (2021). Yüzme Sporu Yapan Çocukların İmgeleme Gücünün Spor Tatminine Etkisi. Uluslararası Türk Spor Ve Egzersiz Psikolojisi Dergisi, 1(2), 12-28.