Müze olgusu, insanlığın tarihsel reflekslerinin ve belleğinin kayıt altına alındığı mekanlardır. Geçmişten günümüze insanlığın sosyal ve beşeri deneyimlerinin aracıdır. Müze, hem eğitsel hem de estetik anlamda bir takım özel nesneleri istifleyip teşhir etmenin kamusal ve özel mekanıdır. İlk çağlardan itibaren başlayan müzeleşme süreci uygarlıklar dönemiyle bir biriktirme biliciyle anlam kazanmaya başlamıştır. Değer atfedilen doğa ve sanat-zanaat nesneleri kutsal mekanlarda, saray ve mezarlarda toplanıp sergilenmiştir. Modern öncesi dönemlerde aristokratların ve soyluların seyrine açık olan müze, modern dönemle birlikte kamuya açık hale getirilmiştir. Dolayısıyla bu çalışma ''Müze'' olgusunun tarihsel gelişimini ve modern müzelerin çok katmanlı dönüşümünü müze örnekleriyle ele alacaktır. Mevcut müze araştırmalarına bir katkı sağlaması açısında bir araştırma niteliğinde olacaktır.
The museum is the place where the reflexes of history and collective memory of humanity are recorded. It’s an instrument created through social and human experiences of mankind, from past to present. A museum is a space both public and private in which to collect and display special objects, in both an educational and an aesthetic manner. The museum process, which started in the earliest ages, has begun to gain meaning with the consciousness of accumulation through the various periods of civilizations. Objects of nature as well as arts and crafts which were considered valuable were collected and exhibited in sacred places, in palaces and on graves. In the pre-modern era, only aristocrats and members of the nobility had access to museums. But the museum has been made open to the public in modern times. Therefore, through examples of museums, this study will examine the historical development of the ''museum'' phenomenon and the multi-layered transformation of modern museums. It will be research that contributes to existing museum studies.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 9 |