Bu çalışmada, bir kamu üniversitesinde çalışan idari personelin örgütsel sağlığa ilişkin görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Örgütsel sağlık, çalışanların refahı ve örgütsel etkinlik kavramının bir araya gelmesi olarak tanımlanmaktadır. Örgütün, küresel rekabet ortamında hayatını devam ettirmesi ve değişimlere ayak uydurabilmesi örgütün sağlıklı bir yapıda olmasına bağlıdır. 2018 yılında bir kamu üniversitesinde gerçekleştirilen ve nicel araştırma deseninde planlanan bu çalışmada yüz yüze anket tekniği kullanılmış olup, araştırmaya katılmayı kabul eden 187 kişiye, 29 sorudan oluşan bir anket uygulanmıştır. Ankette yer alan sorular iki kısımdan oluşmaktadır. Birinci kısımda; araştırmaya katılanların sosyo-demografik özellikleri, ikinci kısımda ise Rosen ve Berger 1991 tarafından geliştirilen ve Emhan 1995 tarafından pilot uygulama yapılan "Örgütsel Sağlık Ölçeği" kullanılmıştır. Söz konusu ölçek 20 maddeden oluşmaktadır. Sorulara verilen cevaplar; 1- Kesinlikle Katılmıyorum, 2- Katılmıyorum, 3- Kısmen, 4- Katılıyorum, 5- Kesinlikle Katılıyorum şeklinde derecelendirilmektedir. Ölçeğin değerlendirilmesinde ölçekte, 1-49 arasında olanların sağlıksız, 50-84 arasında olanların hem sağlıklı hem sağlıksız, 85-100 arasında olanların ise sağlıklı örgüt özellikleri bulundurduğu belirtilmiştir. Çalışmada toplanan veriler SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Veriler üzerinde tanımlayıcı istatistikler, t testleri ve korelasyon analizi uygulanmıştır. Verilerin istatistiksel olarak değerlendirilmesi sonucunda, çalışmaya katılan 187 kişinin % 28,9'u 54 kişi örgütü sağlıksız olarak, % 64,7'si 121 kişi örgütü hem sağlıklı hem sağlıksız olarak, % 6,4'ü 12 kişi ise örgütü sağlıklı olarak değerlendirmiştir. Ayrıca söz konusu üniversitenin sosyo-demografik özellikleri açısından örgütsel sağlık puanları arasında anlamlı bir farkın olmadığı belirlenmiştir. Çalışmanın sonucunda, örgütsel sağlığı yükseltmek için önerilerde bulunulmuştur.
In this study, it is aimed to examine the views of organizational health of administrative staff working in a public university. Organizational health is defined as the combination of employee welfare and organizational effectiveness. It is up to the organization to keep its life in a global competitive environment and to keep up with the changes in that the organization is in a healthy structure. A face-to-face survey was conducted in 2018 at a public university and planned in a quantitative research design. A questionnaire consisting of 29 questions was applied to 187 people who agreed to participate in the survey. The questions in the questionnaire consist of two parts. In the first part; socio-demographic characteristics of those who participated in the research and in the second part the "Organizational Health Scale" developed by Rosen and Berger 1991 and piloted by Emhan 1995 was used. The scale consists of 20 items. The answers to the questions; 1- I do not participate absolutely, 2- I do not participate, 3- Partially, 4- I participate, 5- I am absolutely agree. In the evaluation of the scale, it was stated that those between 1-49 were unhealthy, those between 50-84 were healthy and unhealthy, and those between 85-100 had healthy organizational characteristics. Data collected in the study were analyzed using the SPSS program. Descriptive statistics, t tests and correlation analysis were applied on the data. As a result of the statistical evaluation of the data, 28,9% 54 people of the 187 persons participating in the study were unhealthy, 64,7% 121 people were healthy and unhealthy, 6,4% assessed the organization as healthy. In addition, it was determined that there is no significant difference between the organizational health scores in terms of the socio-demographic characteristics of the university. As a result of the work, suggestions were made to increase organizational health.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 9 |