BibTex RIS Cite

İLAHİ HİTAP - RUH İLİŞKİSİ

Year 2018, Volume: 4 Issue: 13, 590 - 599, 01.07.2018

Abstract

Arap dilinde "ruh", "ravh", "rih" lafızları nefes, soluk, rüzgâr, esinti, koku rayiha , rahatlık, gece vakti yürüyüş yapmak gibi manalara gelir. "Ruh" kelimesi, özelde Allah'ı tanıyıp bilme, Allah'a yönelme ve O'nu sevme kuvvesi manasına da kullanılır. Bu, nefsin ruha nispet edilmesi, tıpkı canın bedene nispet edilmesi gibidir. Yüce Allah'ın veli ve itaatkâr kullarını desteklediği ruh, Allah'ı tanıyıp bilmekle ilgili ruhtur. İlmin, ihsanın, ihlasın, muhabbetin ve Allah'a yönelişin de bir ruhu vardır. Ancak bu ruhlar hususunda insanlar birbirinden çok farklıdır. Kimi insanlar bu manevi ruhun ağır basmasından dolayı ruhani kimlik kazanırken, kimi insanlar ise, yine aynı manadaki ruhlarını kaybettiklerinden hayvan derekesine düşerler. Resulullah a.s 'a inen Kur'an hitabı muhtelif ayetlerde "ruh" diye nitelendirilir: "İşte sana da, emrimizle, bir ruh kalpleri dirilten bir kitap vahyettik. Sen kitap nedir, iman nedir bilmezdin. Fakat biz onu, kullarımızdan dilediğimizi, kendisiyle doğru yola eriştireceğimiz bir nur yaptık. Şüphesiz ki sen doğru bir yola iletiyorsun." Şura, 42/52 Müfessirler tarafından " ruh" ifadesi; "vahy", "rahmet", "inzal" ve "emr" gibi kelimelerle birlikte zikredilmiştir. Yine "Ruhu'l-Kudüs" tabiri de ilahi hitap ve ilhamla doğrudan ilişkili bir semantiğe sahiptir. Yüce Allah'ın müminleri kendisinden bir "ruh" ile desteklediğini: " Onları kendi katından bir ruh ile desteklemiştir " Mücadele, 58/12 ayetindeki "ruh" kelimesine rahmet, iman nuru, hidayet, düşmana karşı yardım gibi farklı manalar takdir edilmiştir. İlahi hitap–ilham ilişkisiyle ilgili olarak, "sekine", "ruh", "Ruhu'l-Kudüs" kavramları arasında bir ilişki söz konusudur. Metafizik âlem ile fiziki âlem arasındaki vasıta ya vahiy veya ilhamdır. Bu ilahi feyzin taşıyıcı unsuru melekler olup, ilahi hitabın muhatap ile buluşması hali ise, "vahiy kaplama hali" dediğimiz "sekine" olarak telakki edilir. Bu bildiride "ilahi hitap", "ruh", "sekine", "Ruhu'l-Kudüs", "emr", "rahmet" ve "inzal" kavramları arasındaki ilişkiler ele alınıp değerlendirilecektir.

References

  • Dihlevi, Ahmed Şah Veliyullah b. Abdurrahim, Tefhîmâtü’l-İlahiyye, Akademiyyetü’ş-Şah Veliyullahü’d-Dehlevi, Haydarabad, tsz.
  • Ebu Hayyan, el-Endülüsi, Muhammed b. Yusuf, el-Bahru'l-Muhit, Daru'l-Fikr, Beyrut, 2005
  • Fazlurrahman, Ana konularıyla Kur'an, trc. Alpaslan Açıkgenç, Ankara,1993
  • Gazâlî, Ebû Hâmid Muhammed b. Muhammed, Mişkatu'l-Envar, Bedir Yay. İstanbul, 1994
  • Hakîm et-Tirmizî, Ebû Abdillah Muhammed b. Ali b. el-Hasen, Hatmü'l-Evliyâ, thk. Osman İsmail Yahya, el-Matbaatü'l-kâsûlikiyye, Beyrut 1965
  • İbn Aşur, Muhammed Tahir, Tefsiru't-Tahrir ve't-Tenvir, Daru't-Tunusiyye, tsz.
  • İbn Cevzî, Ebu'l-Ferec Cemalüddîn Abdurrahman b. Ali, Nüzhetü'l-A'yüni'n-Nevazır, nşr. Muhammed Abdülkerim Kazım, Müessesetu'r-Risale, Beyrut, 1985
  • İbn Esir, Ebu's-Seadat Mecduddin el-Mübarek, en-Nihaye fi Garibi'l-Hadis, el-Mektebetü'l-Asriyye, Beyrut, 2008
  • İbn Kayyım el-Cevziyye, Ebû Abdillah Şemsuddin Muhammed ez-Zer'î, Kitabu'r-Ruh, Daru İbn Hazm, Beyrut, 2004
  • İbn Kuteybe, Abdullah b. Müslim, Te'vilu Müşkili'l-Kur'an, Daru'l-Kütübi'l-İlmiyye, Beyrut, 2014
  • Kurtubî, Ebû Abdillah Muhammed b. Ahmed, el-Câmiu li ahkâmi'l-Kur'ân, Kâhire 1967
  • Mâverdî, Ebu'l-Hasan Ali b. Muhammed, en-Nüket ve'l-Uyûn Tefsîru'l-Mâverdî, thk. Seyyid b. Abdülmaksut b. Abdürrahim, Beyrut, 1992
  • Râgıb el-Isfahânî, Ebu'l-Kasım Hüseyin b. Muhammed, el-Müfredât fî garîbi'l- Kur'ân, Kahraman Yay. İstanbul, 1986
  • Râzî, Fahreddin, Muhammed b. Ömer, et-Tefsîru'l-Kebîr, Dâru ihyâi't-türâsi'l-Arabî, Beyrut, tsz.
  • Taberî, Ebû Cafer Muhammed b. Cerîr, Câmiu'l-beyân an te'vîli âyi'l-Kur'ân, Beyrut, 1984
  • Tabersi, Ebu Ali el Fazl b. El Hasan, Mecmau'l-Beyan fi Tefsiri'l-Kur'an, nşr. İbrahim Şemsüddin, Daru'l-Kütübi'l-İlmiyye, Beyrut, 1997
  • Zebidi, Ebü’l-Feyz Murtaza Muhammed el-Huseynî el-Vasıtî, Tâcü’l-Arûs min Cevâhiri’l-Kamus, Daru Sadr, Beyrut, 1966
  • Zemahşerî, Ebu'l-Kâsım Carullah Mahmud b. Ömer, el-Keşşâf an hakâiki't-Tenzîl ve uyûni'l- ekâvîl fi't- te'vîl, Beyrut tsz.

DIVINE ADDRESS- RUH RELATIONSHIP

Year 2018, Volume: 4 Issue: 13, 590 - 599, 01.07.2018

Abstract

In the Arabic language, "spirit", "rah", "rih" means breath, pale, wind, breeze, smell fragrance , comfort, The word "soul" is also used to mean knowing Allah, turning to Allah and loving Him. This is the relative proportion of the ‘nafs’, just as the proportion of the body to the body. The spirit that Almighty Allah supports parents and His obedient servants is the spirit of knowing Allah. There is a spirit of divine, benevolence, conversation, and orientation towards Allah. However, people in these spirits are very different from each other. While some people acquire spiritual identity due to the heavy pressure of this spiritual soul, some people fall to the animal level because they have lost their souls in the same spirit. The Qur'anic address to the Prophet pbuh is described as "soul" in various verses: "And thus We have revealed to you an inspiration of Our command. You did not know what is the Book or [what is] faith, but We have made it a light by which We guide whom We will of Our servants. And indeed, [O Muhammad], you guide to a straight path“ Surah, 42/52 Expression of "soul" by the commentators; "revelation", "mercy", "inzal" and "order". Again, the phrase "Ruhu'l-Kuddus " also has a semantics directly related to divine appeal and inspiration. Different meanings have been appreciated, such as the mercy of the "soul", faithfulness, guidance, and help against the enemy, that Allah Almighty supports believers with a "spirit" from His own: "He has supported them with a soul from his own side". Mücadele, 58/12 There is a relationship between the concepts of "sakinah", "soul", "Ruhu'l-Kuddus " in relation to the divine appeal-inspiration relationship. The means between the metaphysical realm and physical realm is either revelation or inspiration. The carrying element of this divine funeral is the angels, and the state of meeting with the divine addressee is considered as "sakinah" which we call "revelation covering state". In this declaration, the relations between the concepts of "divine address", "spirit", "Ruhu'l-Kuddus ", "order", "mercy" and "inzal" will be evaluated.

References

  • Dihlevi, Ahmed Şah Veliyullah b. Abdurrahim, Tefhîmâtü’l-İlahiyye, Akademiyyetü’ş-Şah Veliyullahü’d-Dehlevi, Haydarabad, tsz.
  • Ebu Hayyan, el-Endülüsi, Muhammed b. Yusuf, el-Bahru'l-Muhit, Daru'l-Fikr, Beyrut, 2005
  • Fazlurrahman, Ana konularıyla Kur'an, trc. Alpaslan Açıkgenç, Ankara,1993
  • Gazâlî, Ebû Hâmid Muhammed b. Muhammed, Mişkatu'l-Envar, Bedir Yay. İstanbul, 1994
  • Hakîm et-Tirmizî, Ebû Abdillah Muhammed b. Ali b. el-Hasen, Hatmü'l-Evliyâ, thk. Osman İsmail Yahya, el-Matbaatü'l-kâsûlikiyye, Beyrut 1965
  • İbn Aşur, Muhammed Tahir, Tefsiru't-Tahrir ve't-Tenvir, Daru't-Tunusiyye, tsz.
  • İbn Cevzî, Ebu'l-Ferec Cemalüddîn Abdurrahman b. Ali, Nüzhetü'l-A'yüni'n-Nevazır, nşr. Muhammed Abdülkerim Kazım, Müessesetu'r-Risale, Beyrut, 1985
  • İbn Esir, Ebu's-Seadat Mecduddin el-Mübarek, en-Nihaye fi Garibi'l-Hadis, el-Mektebetü'l-Asriyye, Beyrut, 2008
  • İbn Kayyım el-Cevziyye, Ebû Abdillah Şemsuddin Muhammed ez-Zer'î, Kitabu'r-Ruh, Daru İbn Hazm, Beyrut, 2004
  • İbn Kuteybe, Abdullah b. Müslim, Te'vilu Müşkili'l-Kur'an, Daru'l-Kütübi'l-İlmiyye, Beyrut, 2014
  • Kurtubî, Ebû Abdillah Muhammed b. Ahmed, el-Câmiu li ahkâmi'l-Kur'ân, Kâhire 1967
  • Mâverdî, Ebu'l-Hasan Ali b. Muhammed, en-Nüket ve'l-Uyûn Tefsîru'l-Mâverdî, thk. Seyyid b. Abdülmaksut b. Abdürrahim, Beyrut, 1992
  • Râgıb el-Isfahânî, Ebu'l-Kasım Hüseyin b. Muhammed, el-Müfredât fî garîbi'l- Kur'ân, Kahraman Yay. İstanbul, 1986
  • Râzî, Fahreddin, Muhammed b. Ömer, et-Tefsîru'l-Kebîr, Dâru ihyâi't-türâsi'l-Arabî, Beyrut, tsz.
  • Taberî, Ebû Cafer Muhammed b. Cerîr, Câmiu'l-beyân an te'vîli âyi'l-Kur'ân, Beyrut, 1984
  • Tabersi, Ebu Ali el Fazl b. El Hasan, Mecmau'l-Beyan fi Tefsiri'l-Kur'an, nşr. İbrahim Şemsüddin, Daru'l-Kütübi'l-İlmiyye, Beyrut, 1997
  • Zebidi, Ebü’l-Feyz Murtaza Muhammed el-Huseynî el-Vasıtî, Tâcü’l-Arûs min Cevâhiri’l-Kamus, Daru Sadr, Beyrut, 1966
  • Zemahşerî, Ebu'l-Kâsım Carullah Mahmud b. Ömer, el-Keşşâf an hakâiki't-Tenzîl ve uyûni'l- ekâvîl fi't- te'vîl, Beyrut tsz.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Mazhar Dündar

Publication Date July 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 4 Issue: 13

Cite

APA Dündar, M. (2018). İLAHİ HİTAP - RUH İLİŞKİSİ. Journal of Institute of Economic Development and Social Researches, 4(13), 590-599.