Conference Paper
BibTex RIS Cite

ŞEHİR HASTANESİNDE ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ ARAŞTIRMASI

Year 2019, Volume: 4 Issue: 9, 101 - 118, 30.06.2019
https://doi.org/10.25204/iktisad.511419

Abstract

Hastanelerde sağlık
hizmeti üretiminde kullanılan en önemli kaynak işgücünü oluşturan
çalışanlardır. Bu nedenle, hastanelerde sunulan sağlık hizmetlerinin
iyileştirilmesi büyük ölçüde hastane çalışanlarına bağlıdır. Çalışan
memnuniyetinin hastaneler açısından bu denli önemli oluşu, çalışan memnuniyeti
kavramının birçok çalışmaya konu olmasına yol açmıştır. Sağlıkta Dönüşüm
Programı kapsamında oluşturulan şehir hastaneleri kamu-özel ortaklığı modeliyle
finansmanı, kurulması ve işletilmesi sağlanan bir projedir. Bu kapsamda,
çalışmanın amacı Türkiye’deki bir şehir hastanesinde çalışanların memnuniyet
düzeylerinin tespit edilmesi, aynı zamanda eski çalıştıkları hastane ile şehir
hastanesinde çalışmaktan duydukları memnuniyet düzeylerinin kıyaslamalarının
yapılarak, çalışanların Sağlık Bakanlığı’na bağlı Devlet ve Özel Dal
Hastanelerinin Şehir Hastanesine dönüşmesine dair görüş ve önerilerinin
belirlenmesidir. Çalışma sonucunda, çalışanların; şehir hastanesindeki binanın
yeni, ferah ve rahat oluşu, temizlik ve hijyen koşullarının iyi oluşu vb.
konularda memnuniyet duydukları; iş yüklerinde meydana gelen artış, hastane içi
ulaşımda yaşanan sıkıntılar, döner sermayelerin azalması, çalışana verilen önem
konusundaki eksiklikler ve çalışanların kendilerini değersiz hissetmesi,
yönetimde yaşanan çift başlılık sorunu vb. konularda ise memnuniyetsizlik
duydukları ortaya konulmuştur.

References

  • Adomaitiene, R. and Slatkeviciene, G. (2008). “Employee Satisfaction and Servıce Quality in Contact Centres”, Economıcs and Management, 770-776.
  • Akdağ, R. (2011). TC Sağlık Bakanlığı Yataklı Sağlık Tesisleri Planlama Rehberi Özet Kitap. Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Ankara.
  • Allen, N. J. and Meyer, J. P. (1996). “Affective, Continuance, and Normative Commitment to the Organization: An Examination of Construct Validity”, Journal of Vocational Behavior, 49(3): 252-276.
  • Aydın, S. (2015). “Entegre Sağlık Kampüsleri veya Nam-ı Diğer Şehir Hastaneleri”, Sağlık Düşüncesi ve Tıp Kültürü Dergisi, 34: 12-19.
  • Doğan, S. ve Karataş, A. (2011). “Örgütsel Etiğin Çalışan Memnuniyetine Etkisi Üzerine Bir Araştırma”, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (37): 1-40.
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı. (2014). Çalışan Memnuniyeti Anket Raporu, http://strateji.deu.edu.tr/wp-content/uploads/2015/02/Strateji-Geli%C5%9Ftirme-Daire-Ba%C5%9Fkanl%C4%B1%C4%B1-2014-Kalite-Hedefleri-Raporu.pdf, (29.05.2017).
  • Elyas, S. (2016). Çalışan Memnuniyetinin Sağlanmasında Örgütsel Faktörlerin Rolü: Bir Özel Hastaneye İlişkin Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı. İstanbul.
  • Erken, M. (2013). Çalışan Memnuniyeti Üzerine Sağlık Sektöründe Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı. İstanbul.
  • Eroğluer, K. (2011). “Örgütsel İletişim ile İş tatmini Unsurları Arasındaki İlişkiler: Kurumsal bir İnceleme”, Ege Akademik Bakışı, 11(11): 121-136.
  • Guatam, T., Van D. R., Wagner, U., Upadhyay N. ve Davis A. J. (2005). “Organizational Citizenship Behavior and Organizational Commitment in Nepal”, Asian Journal of Social Psychology, 8(3): 305-314.
  • Gülakan, G. (2013). Kamu Hizmet Sektöründe Çalışan Memnuniyeti: Yalova Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı. Yalova.
  • Güler, H. (2014). “Şehir Hastanelerinde Kalite Yönetimi ve Sağlık Kampüsleri Projesi”, Sağlık Düşüncesi ve Tıp Kültürü Dergisi, 30: 14-17.
  • Heskett, J. L. and Schlesinger, L. A. (1994). “Putting The Service-Profit Chain to Work”, Harvard Business Review, 72(2): 164-174.
  • Hunter, W. and Tietyen, D. (1997). Business to Business Marketing: Creating a Community of Customers, Lincolnwood-Illinois, McGraw-Hill Professional.
  • Işık, Ü. G. (2014). Sağlık Hizmetlerinde Kalite ve Çalışan Memnuniyeti. Yüksek Lisans Tezi. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Yönetimi Anabilim Dalı. İstanbul.
  • Karasu, K. (2011). “Sağlık Hizmetlerinin Örgütlenmesinde Kamu-Özel Ortaklığı”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 66(3): 217-262.
  • Kaya, B. F. (2018). Uluslararası Hastane Akreditasyonunun Çalışan Memnuniyetine Olan Etkisinin Araştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Sağlıkta Kalite Geliştirme ve Akreditasyon Anabilim Dalı. İzmir.
  • Kuluöztürk, S. (2014). Sağlık Çalışanlarında Memnuniyet. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Yönetimi Ana Bilim Dalı. İstanbul.
  • Meyer, J. P., Allen, N. J. and Gellatly, I. R. (1990). “Affective and Continuance Commitment to the Organization: Evaluation of Measures and Analysis of Concurrent and Time-Lagged Relations”, Journal of Applied Psychology, 75(6): 710-720.
  • Meyer, J. P., and Allen, N. J. (1991). “A Three-Component Conceptualization of Organizational Commitment”, Human Resource Management Review, 1(1): 61-89.
  • Mottaz, C. J. (1989). “An Analysis of The Relationship Between Attitudinal Commitment and Behavioral Commitment”, The Sociological Quarterly, 30(1): 143-158.
  • Mowday, R. T., Porter, L. M. and Steers, R. M. (1982). Employee Organization Linkages: The Psychology of Commitment. Absenteeism and Turnover. Academic Press. New York.
  • Omaç S. M. ve Sevindik, F. (2013). “Sağlıkta Dönüşümün Sağlık Personeli Üzerine Etkisi: Aile Sağlığı Elemanı Olmak”, TAF Preventive Medicine Bulletin, 12(1): 43-48.
  • Övgün, B. ve Küçük, A. (2013). “Sağlık Hizmetlerinde Yeniden Ölçeklendirme: Bölge Uygulamaları”, Amme İdaresi Dergisi, 46(1): 57-80.
  • Porter, L. W., Steers, R. M., Mowday, R. T. and Boulıan, P. V. (1974). “Organizational Commitment, Job Satisfaction and Turnover Among Psychiatric Technicians”, Journal of Applied Psychology, 59(5): 603-609.
  • Sageer, A., Rafat, S. ve Agarwal, P. (2012). “Identification of Variables Affecting Employee Satisfaction and Their Impact on the Organization”, IOSR Journal of Business and Management, 5(1): 32-39.
  • Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Daire Başkanlığı, Çalışan Memnuniyet Anketi, https://kalite.saglik.gov.tr/TR,13444/guncel-rehberler.html, (29.05.2017). “Sağlık Hizmetleri Temel Kanununa Bir Ek Madde Eklenmesi Hakkında Kanun”, 5396, 24 Mart 2017.
  • Şahin, L., Bacak, B. ve Güler, A. G. M. (2015). “Çalışan Memnuniyetinin Sağlanmasında Temel Dinamikler: Dışsal Faktörlerin Çalışanların Memnuniyet Algıları Üzerindeki Etkilerine Yönelik Bir Alan Araştırması”, İş, Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 17(2): 28-44.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell L. S. (2007). Using Multivariate Statistics. Pearson International. 5. Baskı. Boston.
  • Taş Özzeybek, M. (2018). Vatandaşların ve Sağlık Çalışanlarının Şehir Hastaneleri ile İlgili Görüşlerinin Belirlenmesi: Ankara İli Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı. Ankara.
  • Zarca İnteractive, (2017), http://www.zarca.com/Online-SurveysEmployee/employee-satisfaction-survey-detailed-version.html, (29.05.2017).

EMPLOYEE SATISFACTION RESEARCH IN CITY HOSPITAL

Year 2019, Volume: 4 Issue: 9, 101 - 118, 30.06.2019
https://doi.org/10.25204/iktisad.511419

Abstract

The most important
resource used in the production of health services in hospitals is the
employees who make up the workforce. Therefore, the improvement of the health
services offered in hospitals is largely dependent on the hospital staff. The
importance of employee satisfaction in terms of hospitals has led to the
concept of employee satisfaction being subject to many studies. It is a project
that provides financing, establishment and operation of public hospitals with
public-private partnership model. In this context, the study aims to determine
the level of satisfaction of employees in a city hospital in Turkey, at the
same time comparing the level of satisfaction with working in the hospital they
work with in the city hospital, to determine the opinions and proposals on the
transformation of employees of the State and Special Branch Hospitals
affiliated to the Ministry of Health into City Hospitals. As a result of the
study, the employees; the new, spacious and comfortable building in the city
hospital, clean and hygienic conditions etc. they are pleased with the issues;
increase in workloads, difficulties in intra-hospital transportation, reduction
of circulating capitals, deficiencies in the importance given to the employees
and feeling the employees themselves worthless, the management of the problem of
double-headed issues etc. in the subject of dissatisfaction is revealed.

References

  • Adomaitiene, R. and Slatkeviciene, G. (2008). “Employee Satisfaction and Servıce Quality in Contact Centres”, Economıcs and Management, 770-776.
  • Akdağ, R. (2011). TC Sağlık Bakanlığı Yataklı Sağlık Tesisleri Planlama Rehberi Özet Kitap. Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Ankara.
  • Allen, N. J. and Meyer, J. P. (1996). “Affective, Continuance, and Normative Commitment to the Organization: An Examination of Construct Validity”, Journal of Vocational Behavior, 49(3): 252-276.
  • Aydın, S. (2015). “Entegre Sağlık Kampüsleri veya Nam-ı Diğer Şehir Hastaneleri”, Sağlık Düşüncesi ve Tıp Kültürü Dergisi, 34: 12-19.
  • Doğan, S. ve Karataş, A. (2011). “Örgütsel Etiğin Çalışan Memnuniyetine Etkisi Üzerine Bir Araştırma”, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (37): 1-40.
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı. (2014). Çalışan Memnuniyeti Anket Raporu, http://strateji.deu.edu.tr/wp-content/uploads/2015/02/Strateji-Geli%C5%9Ftirme-Daire-Ba%C5%9Fkanl%C4%B1%C4%B1-2014-Kalite-Hedefleri-Raporu.pdf, (29.05.2017).
  • Elyas, S. (2016). Çalışan Memnuniyetinin Sağlanmasında Örgütsel Faktörlerin Rolü: Bir Özel Hastaneye İlişkin Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı. İstanbul.
  • Erken, M. (2013). Çalışan Memnuniyeti Üzerine Sağlık Sektöründe Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı. İstanbul.
  • Eroğluer, K. (2011). “Örgütsel İletişim ile İş tatmini Unsurları Arasındaki İlişkiler: Kurumsal bir İnceleme”, Ege Akademik Bakışı, 11(11): 121-136.
  • Guatam, T., Van D. R., Wagner, U., Upadhyay N. ve Davis A. J. (2005). “Organizational Citizenship Behavior and Organizational Commitment in Nepal”, Asian Journal of Social Psychology, 8(3): 305-314.
  • Gülakan, G. (2013). Kamu Hizmet Sektöründe Çalışan Memnuniyeti: Yalova Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı. Yalova.
  • Güler, H. (2014). “Şehir Hastanelerinde Kalite Yönetimi ve Sağlık Kampüsleri Projesi”, Sağlık Düşüncesi ve Tıp Kültürü Dergisi, 30: 14-17.
  • Heskett, J. L. and Schlesinger, L. A. (1994). “Putting The Service-Profit Chain to Work”, Harvard Business Review, 72(2): 164-174.
  • Hunter, W. and Tietyen, D. (1997). Business to Business Marketing: Creating a Community of Customers, Lincolnwood-Illinois, McGraw-Hill Professional.
  • Işık, Ü. G. (2014). Sağlık Hizmetlerinde Kalite ve Çalışan Memnuniyeti. Yüksek Lisans Tezi. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Yönetimi Anabilim Dalı. İstanbul.
  • Karasu, K. (2011). “Sağlık Hizmetlerinin Örgütlenmesinde Kamu-Özel Ortaklığı”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 66(3): 217-262.
  • Kaya, B. F. (2018). Uluslararası Hastane Akreditasyonunun Çalışan Memnuniyetine Olan Etkisinin Araştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Sağlıkta Kalite Geliştirme ve Akreditasyon Anabilim Dalı. İzmir.
  • Kuluöztürk, S. (2014). Sağlık Çalışanlarında Memnuniyet. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Yönetimi Ana Bilim Dalı. İstanbul.
  • Meyer, J. P., Allen, N. J. and Gellatly, I. R. (1990). “Affective and Continuance Commitment to the Organization: Evaluation of Measures and Analysis of Concurrent and Time-Lagged Relations”, Journal of Applied Psychology, 75(6): 710-720.
  • Meyer, J. P., and Allen, N. J. (1991). “A Three-Component Conceptualization of Organizational Commitment”, Human Resource Management Review, 1(1): 61-89.
  • Mottaz, C. J. (1989). “An Analysis of The Relationship Between Attitudinal Commitment and Behavioral Commitment”, The Sociological Quarterly, 30(1): 143-158.
  • Mowday, R. T., Porter, L. M. and Steers, R. M. (1982). Employee Organization Linkages: The Psychology of Commitment. Absenteeism and Turnover. Academic Press. New York.
  • Omaç S. M. ve Sevindik, F. (2013). “Sağlıkta Dönüşümün Sağlık Personeli Üzerine Etkisi: Aile Sağlığı Elemanı Olmak”, TAF Preventive Medicine Bulletin, 12(1): 43-48.
  • Övgün, B. ve Küçük, A. (2013). “Sağlık Hizmetlerinde Yeniden Ölçeklendirme: Bölge Uygulamaları”, Amme İdaresi Dergisi, 46(1): 57-80.
  • Porter, L. W., Steers, R. M., Mowday, R. T. and Boulıan, P. V. (1974). “Organizational Commitment, Job Satisfaction and Turnover Among Psychiatric Technicians”, Journal of Applied Psychology, 59(5): 603-609.
  • Sageer, A., Rafat, S. ve Agarwal, P. (2012). “Identification of Variables Affecting Employee Satisfaction and Their Impact on the Organization”, IOSR Journal of Business and Management, 5(1): 32-39.
  • Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Daire Başkanlığı, Çalışan Memnuniyet Anketi, https://kalite.saglik.gov.tr/TR,13444/guncel-rehberler.html, (29.05.2017). “Sağlık Hizmetleri Temel Kanununa Bir Ek Madde Eklenmesi Hakkında Kanun”, 5396, 24 Mart 2017.
  • Şahin, L., Bacak, B. ve Güler, A. G. M. (2015). “Çalışan Memnuniyetinin Sağlanmasında Temel Dinamikler: Dışsal Faktörlerin Çalışanların Memnuniyet Algıları Üzerindeki Etkilerine Yönelik Bir Alan Araştırması”, İş, Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 17(2): 28-44.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell L. S. (2007). Using Multivariate Statistics. Pearson International. 5. Baskı. Boston.
  • Taş Özzeybek, M. (2018). Vatandaşların ve Sağlık Çalışanlarının Şehir Hastaneleri ile İlgili Görüşlerinin Belirlenmesi: Ankara İli Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı. Ankara.
  • Zarca İnteractive, (2017), http://www.zarca.com/Online-SurveysEmployee/employee-satisfaction-survey-detailed-version.html, (29.05.2017).
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Conference Papers
Authors

Dilruba Uğurluoğlu 0000-0002-6938-8854

Durmuş Gökkaya This is me 0000-0002-6713-1748

Ramazan Erdem 0000-0001-6951-3814

Publication Date June 30, 2019
Submission Date January 10, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 4 Issue: 9

Cite

APA Uğurluoğlu, D., Gökkaya, D., & Erdem, R. (2019). ŞEHİR HASTANESİNDE ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ ARAŞTIRMASI. İktisadi İdari Ve Siyasal Araştırmalar Dergisi, 4(9), 101-118. https://doi.org/10.25204/iktisad.511419
AMA Uğurluoğlu D, Gökkaya D, Erdem R. ŞEHİR HASTANESİNDE ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ ARAŞTIRMASI. JEBUPOR. June 2019;4(9):101-118. doi:10.25204/iktisad.511419
Chicago Uğurluoğlu, Dilruba, Durmuş Gökkaya, and Ramazan Erdem. “ŞEHİR HASTANESİNDE ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ ARAŞTIRMASI”. İktisadi İdari Ve Siyasal Araştırmalar Dergisi 4, no. 9 (June 2019): 101-18. https://doi.org/10.25204/iktisad.511419.
EndNote Uğurluoğlu D, Gökkaya D, Erdem R (June 1, 2019) ŞEHİR HASTANESİNDE ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ ARAŞTIRMASI. İktisadi İdari ve Siyasal Araştırmalar Dergisi 4 9 101–118.
IEEE D. Uğurluoğlu, D. Gökkaya, and R. Erdem, “ŞEHİR HASTANESİNDE ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ ARAŞTIRMASI”, JEBUPOR, vol. 4, no. 9, pp. 101–118, 2019, doi: 10.25204/iktisad.511419.
ISNAD Uğurluoğlu, Dilruba et al. “ŞEHİR HASTANESİNDE ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ ARAŞTIRMASI”. İktisadi İdari ve Siyasal Araştırmalar Dergisi 4/9 (June 2019), 101-118. https://doi.org/10.25204/iktisad.511419.
JAMA Uğurluoğlu D, Gökkaya D, Erdem R. ŞEHİR HASTANESİNDE ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ ARAŞTIRMASI. JEBUPOR. 2019;4:101–118.
MLA Uğurluoğlu, Dilruba et al. “ŞEHİR HASTANESİNDE ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ ARAŞTIRMASI”. İktisadi İdari Ve Siyasal Araştırmalar Dergisi, vol. 4, no. 9, 2019, pp. 101-18, doi:10.25204/iktisad.511419.
Vancouver Uğurluoğlu D, Gökkaya D, Erdem R. ŞEHİR HASTANESİNDE ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ ARAŞTIRMASI. JEBUPOR. 2019;4(9):101-18.