Bu araştırmanın amacı, pozitif psikolojik sermayenin duygusal bağlılığa etkisinde klimakterik dönemin düzenleyici rolünü tespit etmektir. Araştırmanın evrenini Mersin ilinde bulunan özel hastanelerdeki kadın çalışanlar oluşturmaktadır. Araştırma evreninden kolayda örnekleme yoluyla 412 anket toplanmış ve analize edilmiştir. Araştırma verilerinin elde edilmesinde Luthans vd. (2007) tarafından geliştirilen “Pozitif Psikolojik Sermaye Ölçeği” ve Meyer vd. (1993) tarafından geliştirilen “Örgütsel Bağlılık Ölçeği”nin ilgili maddeleri kullanılmıştır. Veri analizlerinde doğrulayıcı faktör analizi, tanımlayıcı istatistikler ve hiyerarşik regresyon analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda pozitif psikolojik sermayenin ve alt boyutlarının duygusal bağlılığa etkisi olduğu tespit edilirken; pozitif psikolojik sermayenin duygusal bağlılığa etkisinde klimakterik dönemin düzenleyici rolü olmadığı bulunmuştur. Sonuç olarak örgütsel alanda birey ve örgüt amaçlarına katkıda bulunan duygusal bağlılığın sağlanabilmesi için pozitif psikolojik sermayeden yararlanmanın önemli olduğu bu araştırmadan elde edilen bulgular ile vurgulanmaktadır.
The aim of this study is to determine the moderating role of climacteric period in the influence of positive psychological capital on affective commitment. The universe of the research consists of female employees in private hospitals in Mersin province. 412 questionnaires were collected and analyzed through convenience sampling from the research universe. The “Positive Psychological Capital Scale”, developed by Luthans et al. (2007), and specific items of “Organizational Commitment Scale”, developed by Meyer et al. (1993), each of which involve in measuring affective organizational commitment, were used for data collection. Confirmatory factor analysis, descriptive statistics and hierarchical regression analysis were used in data analysis. The results of the study show that while positive psychological capital and its sub-dimensions influence affective commitment, the climacteric period has no moderating role in the influence of positive psychological capital on affective commitment. As a result, the findings of the study highlights that it is important to make use of positive psychological capital to ensure affective commitment, which in turn aids in individual and organizational goals.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Small Business Organisation and Management |
Journal Section | Research Papers |
Authors | |
Early Pub Date | February 26, 2025 |
Publication Date | February 28, 2025 |
Submission Date | April 24, 2024 |
Acceptance Date | November 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 26 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.