Review
BibTex RIS Cite

A Study on Creating a Global Brand

Year 2018, Volume: 5 Issue: 1, 20 - 37, 25.06.2018

Abstract



This paper aims to demonstrate
that the process to create a global brand can not be analyzed within one
discipline, independent from others. Therefore, the paper emphasizes that to
understand the processes to create a global brand, there is a need for deep
economic analyses related to the market economy. It is also highlighted that
the methods to lay the foundation to create a global brand are inward looking
and therefore foundationless outward looking efforts will not succeed. As this
paper’s main theme, owning global brands is not an objective but a well
deserved result and is only as meaningful as its ability to generate high added
value.

References

  • Aaker, A. David (2005) Strategic Market Management. Seventh Edition. USA: John Wiley & Sons. BBC (2018) “Apple ve Amazon Şirket Piyasa Değerleri 2017” [Çevrimiçi] www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-42552620 (09.04.2018). Bloomberght (2018) “IMF, Çin Yuan’ı rezerv para sepetine (SDR) girmesini onayladı” [Çevrimiçi] www.bloomberght.com/haberler/haber/1838366-yuan-imfnin-rezerv-parası-oldu (09.04.2018). Brand Finance (2018) Brand Finance Global 500 2018. [Çevrimiçi] www.brandfinance.com/knowledge-centre/reports/brand-finance-global-500-2018/ (09.04.2018). Doyle, Peter (2004) Değer Temelli Pazarlama. İkinci Basım (Çev.) Gülfidan Barış, İstanbul: Kapital. Doyle, Peter, Stern, Phillip (2006) Management and Strategy. Fourth Edition, UK: Prentice Hall FT. Drucker, Peter F. (1994) Kapitalist Ötesi Toplum. Birinci Basım (Çev.) Belkıs Çorakçı, İstanbul: İnkılap Kitabevi. Elliot, Richard.,Percy Larry (2007) Strategic Brand Management. First Published, UK: Oxford University Press. Erol, Ümit, Sinanoğlu, F. Reşat (2011) 21.Yüzyıl Kapitalizmi. Birinci Baskı, İstanbul: Beta. Freidman, Thomas, L. (2006) Dünya Düzdür: 21.Yüzyılın Kısa Tarihi. Birinci Basım (Çev.) Levent Cinemre, İstanbul: Boyner Yayınları. Great Place to Work Institute (2018) [Çevrimiçi] www.greatplacetowork.com.tr (10.04.2018). Hürriyet Gazetesi (2018) “IMF 190 Ülke GSYH toplamı tahmini” [Çevrimiçi] www.hurriyet.com.tr/ekonomi/kuresel-milli-gelir-2018de-5-1-trilyon-dolar-artacak-40625544 (09.04.2018). IMF (2017) “COFER: Currency Composition of Official Foreign Exchange Reserves” March 2017. [Çevrimiçi] www.imf.org/en/News/Articles/2017/03/31/pr17108-IMF-Releases-Data-on-the-Currency-Composition-of-Foreign-Exchange-Reserves (09.04.2018) Kumar, Nirmalya., Steenkamp, Jan-Benedict, E,M. (2013) “Diaspora Marketing”. Harvard Business Review, V. 91, No. 10, pp. 127-131, (Online) https://hbr.org/2013/10/diaspora-marketing (09.04.2018). Müftüoğlu, Tamer M. (1999) İşletme İktisadı. Üçüncü Baskı, Ankara: Turhan Kitabevi. Pelsmacker, Patric De., Geuens, Maggie., Bergh, Joeri, Van Den (2004) Marketing Communications: A European Perspective. Second Edition, UK: Prentice Hall. Sinanoğlu, F. Reşat (2015) Verim Hedefli Yönetim. Birinci Basım, İstanbul: Türkmen Kitabevi. Statista (2018a) Forecast of EBITDA of Apple Inc From 2017-2019 in Million U.S. dollars. [Çevrimiçi] https://www.statista.com/statistics/632881/forecast-of-ebitda-of-apple/ (09.04.2018). Statista (2018b) Forecast of EBITDA of Amazon.com From 2017-2019 in Million U.S. dollars. [Çevrimiçi] www.4-traders.com/AMAZON-COM-4846/financials/ (09.04.2018). Thornton, Phil (2017) Büyük Ekonomistler. Birinci Basım (Çev.) Hande Koçak, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Türkiye Gümrük Birliği Anlaşması [Çevrimiçi] https://www.avrupa.info.tr/tr/gumruk- birligi-ab-ile-turkiye-arasındaki-ticareti-desteklemek-52 (09.04.2018).

Global Marka Yaratmak Üzerine Bir Çalışma

Year 2018, Volume: 5 Issue: 1, 20 - 37, 25.06.2018

Abstract



Çalışmada; başlıca global marka
yaratma serüveninin, herhangi bir disiplinin çoklu öğretilerden bağımsız analiz
edebileceği bir macera olmadığı gösterilmek istenmiştir. Bu nedenle, global marka
yaratma süreçlerinin anlaşılabilmesi için piyasa demokrasisi ile bağlantılı
köklü ve çoklu bir ekonomik analize ihtiyaç olduğu vurgulanmıştır. Yaratımın
temel atma süreçlerinin içe dönük çabalar olduğu üzerinde durularak, temelsiz
dışa dönük projelerin işe yaramayacağına dikkat çekilmek istenmiştir. Global markalara
sahip olmanın doğrudan bir hedef olmadığı, hak edilecek bir sonuç olduğu ve
yaratabildiği yüksek katma değer kadar anlam kazandığı “ana fikir” olarak
işlenmiştir.

References

  • Aaker, A. David (2005) Strategic Market Management. Seventh Edition. USA: John Wiley & Sons. BBC (2018) “Apple ve Amazon Şirket Piyasa Değerleri 2017” [Çevrimiçi] www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-42552620 (09.04.2018). Bloomberght (2018) “IMF, Çin Yuan’ı rezerv para sepetine (SDR) girmesini onayladı” [Çevrimiçi] www.bloomberght.com/haberler/haber/1838366-yuan-imfnin-rezerv-parası-oldu (09.04.2018). Brand Finance (2018) Brand Finance Global 500 2018. [Çevrimiçi] www.brandfinance.com/knowledge-centre/reports/brand-finance-global-500-2018/ (09.04.2018). Doyle, Peter (2004) Değer Temelli Pazarlama. İkinci Basım (Çev.) Gülfidan Barış, İstanbul: Kapital. Doyle, Peter, Stern, Phillip (2006) Management and Strategy. Fourth Edition, UK: Prentice Hall FT. Drucker, Peter F. (1994) Kapitalist Ötesi Toplum. Birinci Basım (Çev.) Belkıs Çorakçı, İstanbul: İnkılap Kitabevi. Elliot, Richard.,Percy Larry (2007) Strategic Brand Management. First Published, UK: Oxford University Press. Erol, Ümit, Sinanoğlu, F. Reşat (2011) 21.Yüzyıl Kapitalizmi. Birinci Baskı, İstanbul: Beta. Freidman, Thomas, L. (2006) Dünya Düzdür: 21.Yüzyılın Kısa Tarihi. Birinci Basım (Çev.) Levent Cinemre, İstanbul: Boyner Yayınları. Great Place to Work Institute (2018) [Çevrimiçi] www.greatplacetowork.com.tr (10.04.2018). Hürriyet Gazetesi (2018) “IMF 190 Ülke GSYH toplamı tahmini” [Çevrimiçi] www.hurriyet.com.tr/ekonomi/kuresel-milli-gelir-2018de-5-1-trilyon-dolar-artacak-40625544 (09.04.2018). IMF (2017) “COFER: Currency Composition of Official Foreign Exchange Reserves” March 2017. [Çevrimiçi] www.imf.org/en/News/Articles/2017/03/31/pr17108-IMF-Releases-Data-on-the-Currency-Composition-of-Foreign-Exchange-Reserves (09.04.2018) Kumar, Nirmalya., Steenkamp, Jan-Benedict, E,M. (2013) “Diaspora Marketing”. Harvard Business Review, V. 91, No. 10, pp. 127-131, (Online) https://hbr.org/2013/10/diaspora-marketing (09.04.2018). Müftüoğlu, Tamer M. (1999) İşletme İktisadı. Üçüncü Baskı, Ankara: Turhan Kitabevi. Pelsmacker, Patric De., Geuens, Maggie., Bergh, Joeri, Van Den (2004) Marketing Communications: A European Perspective. Second Edition, UK: Prentice Hall. Sinanoğlu, F. Reşat (2015) Verim Hedefli Yönetim. Birinci Basım, İstanbul: Türkmen Kitabevi. Statista (2018a) Forecast of EBITDA of Apple Inc From 2017-2019 in Million U.S. dollars. [Çevrimiçi] https://www.statista.com/statistics/632881/forecast-of-ebitda-of-apple/ (09.04.2018). Statista (2018b) Forecast of EBITDA of Amazon.com From 2017-2019 in Million U.S. dollars. [Çevrimiçi] www.4-traders.com/AMAZON-COM-4846/financials/ (09.04.2018). Thornton, Phil (2017) Büyük Ekonomistler. Birinci Basım (Çev.) Hande Koçak, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Türkiye Gümrük Birliği Anlaşması [Çevrimiçi] https://www.avrupa.info.tr/tr/gumruk- birligi-ab-ile-turkiye-arasındaki-ticareti-desteklemek-52 (09.04.2018).
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

F. Reşat Sinanoğlu This is me

Publication Date June 25, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Sinanoğlu, F. R. (2018). Global Marka Yaratmak Üzerine Bir Çalışma. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 5(1), 20-37.