Research Article
BibTex RIS Cite

Ülke İmajı Bağlamında Türkiye’de Amerika Birleşik Devletleri İmajı Üzerine Bir Analiz

Year 2021, , 3 - 27, 09.12.2021
https://doi.org/10.54722/iletisimvediplomasi.1015573

Abstract

Farklı coğrafyalarda ve farklı kültürlerde yaşayan halkların bir ülke hakkındaki düşünce, görüş, kanaat ve tutumları, o ülkeye ilişkin genel bir imaj ortaya koymaktadır. Ancak farklı kültürlere, inançlara ve
davranış kalıplarına sahip insan topluluklarının bir ülkeyle ilgili düşünce, kanaat, tutum ve algıları da birbirinden farklı olabilmektedir. Türkiye Cumhuriyeti-Amerika Birleşik Devletleri (ABD) arasındaki ilişkiler tarihsel süreçte inişli çıkışlı bir seyir sergilemektedir. İki ülke arasındaki ilişkilerin seyri halkların ve yönetimlerin karşılıklı algı ve imajlarını da etkilemektedir. Bu çalışmanın amacı, ABD’nin Türk toplumunda nasıl bir imaja sahip olduğunu ortaya koymaktır. Çalışma kapsamında öncelikle, algı ve imaj ile ülke imajı kavramları ele alınmış ve iki ülke ilişkilerinin tarihi hakkında bilgilere yer verilmiştir. Çalışmanın araştırma kısmında nicel veriler esas alınacağı için anket veri toplama tekniği kullanılmıştır. Ankette sorularının bir kısmı çoktan seçmeli, diğer kısmı ise beşli likert ölçeği kullanılarak hazırlanmıştır. Araştırma için basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle 514 katılımcı belirlenmiş, araştırma verileri 1 Mart-21 Ekim 2021 tarihleri arasında toplanmıştır. Araştırma sonucu elde edilen bulgulara göre katılımcılar Amerikan halkına, ürünlerine ve turistik değerlerine yönelik olumlu bir kanaat sergilemektedir. Buna karşın katılımcıların büyük çoğunluğu ABD’yi Türkiye’ye karşı temel tehdit olarak değerlendirmektedir. Ayrıca katılımcıların önemli bir bölümü ABD’ye ilişkin kendilerine sunulan olumsuz örnekleri desteklemektedir.

References

  • Akgün, S. (1985). Ana Hatlarıyla General Moseley Raporu. Belleten. XLVIII: 95-108.
  • Akgün, S. (1994). Kendi Kaynaklarından Amerikalı Misyonerlerin Türk Sosyal Yaşamına Etkisi (1820-1915). Türk Tarih Kongresinden Ayrı Basım. Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Akyurt, H.. (2008). Turizm Bölgesine Yönelik Talebi Etkileyen Faktörlerden İmaj ve Çeşme. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi,/Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, İzmir.
  • Anadolu Ajansı (2019). S-400 almadığımız zaman F-35'lerin gelmesi gibi bir garanti yok. https://www.aa.com.tr/tr/turkiye/s-400-almadigimiz-zaman-f-35lerin-gelmesi-gibi-bir-garanti-yok/1447621 (Erişim Tarihi: 10.08.2021).
  • Anadolu Ajansı (2020). 15 Temmuz'un 4. yılında Türkiye'nin ABD'den Gülen'i iade talepleri yanıtsız kaldı. https://www.aa.com.tr/tr/15-temmuz-darbe-girisimi/15-temmuzun-4-yilinda-turkiyenin-abdden-guleni-iade-talepleri-yanitsiz-kaldi-/1908447 (Erişim Tarihi: 10.08.2021).
  • Armaoğlu, F. (1991). 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi. Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları. Ateşoğlu, İ., Türker, A. (2014). Tatil Yeri Seçiminde Ülke İmajının Turistin Risk Algısı Üzerine Etkisi. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 6(2), 9-28.
  • Bulduklu, Y. (2015). İmaj Yönetimi Yaklaşımlar, Taktikler, Stratejiler. Konya: Literatürk Academia.
  • Çandar, C. (2001). Türklerin Amerikaya Bakışından Örnekler ve Amerika’nın Türkiye Politikası. Türkiye’nin Dönüşümü ve Amerikan Politikası. (ss. 169-219). (Der.), Morton Abromowitz, (Çev.), Faruk Çakır,Nasuh Uslu, Ankara: Liberte Yayınları.
  • Çeçen, A. F. (2020). Context and Space as the Tools to Legitimize and Produce Violence: Broadening Hassan's Perspective on East-West Dichotomy. In Handbook of Research on Aestheticization of Violence, Horror, and Power (pp. 303-323). IGI Global.
  • Davis, A. (2006). Halkla İlişkilerin ABC’si. (Ü. Şendilek, Çev.), İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri.
  • Doğan, Z. (2019). Türkiye-Abd İlişkilerinin Temel Dinamikleri ve Stratejik İttifak Boyutu. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Yıl 2019, Cilt 9, Sayı 2, 133 – 156.
  • Duman, S. (2020). Suriye Çerçevesinde Türkiye-ABD İlişkileri. Karadeniz Araştırmaları. XVII/65: 1-27.
  • DW (2021). ABD, Türkiye'yi F-35 programından resmi olarak çıkardı. https://www.dw.com/tr/aa-abd-t%C3%BCrkiyeyi-f-35-program%C4%B1ndan-resmi-olarak%C3%A7%C4%B1kard%C4%B1/a-57281337 (Erişim Tarihi: 15.10.2021).
  • Erol, M. (1988). Osmanlı İmparatorluğu’nun ABD ile Yaptığı Ticari Anlaşmaları. Konya: Selçuk Üniversitesi Yayınları.
  • Euronews (2018). Adım adım Brunson krizi: Nereden çıktı, nasıl çözüldü? https://tr.euronews.com/2018/10/12/adim-adim-brunson-krizi-abd-turkiye-iliskilerinde-yaptirimlar-noktasina-nasil-gelindi- (Erişim Tarihi: 10.10.2021).
  • Gemlik, N. & Sığrı, Ü. (2007). Kurum İmajı Analizi ve Bir Belediye Üzerindeki Uygulamanın Değerlendirilmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Bahar (11), 267-282.
  • Karacabey, M. F., Özdere, M. & Bozkuş, K. (2016). Üniversite Öğrencilerinin örgütsel İmaj Algıları, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Kasım (33), 459-473.
  • Kotler, P. D, H. Haider, Rein, I. (1993). Marketing Places: Attracting Investment, Industry and Tourism to Cities. States and Nations, New York, The Free Press a Division of Macmillan, Inc.
  • Molla, A. (2009). Soğuk Savaş Sonrası Körfez Krizleri Ve Türkiye-Abd-Nato İlişkileri. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7 (11) , 29-45 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/yead/issue/21820/234550.
  • Nagashima, A. (1970). A Comparison of Japanese and U.S. Attitudes toward Foreign Products. Journal of Marketing, Vol.34: 68-74.
  • Neuman, W., L. (2006). Toplumsal Araştırma Yöntemleri, Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt:1, Desen Ofset, Ankara.
  • Oran, B. (2009), Türk Dış Politikası Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar. Cilt:1-2, İletişim Yayınları, 14. Baskı, İstanbul.
  • Pappu, R.; Quester, P. G.ve Cooksey, R. W. (2007). Country image and consumerbased brand equity: Relationships and implications for international marketing. Journal of International Business Studies, 38, 726–746.
  • Parris, M., R. (2005). On the Future of US – Turkish Relations, , Michael Lake (Ed.), The EU & Turkey: A Glittering Prize or a Millstone,Londra, Federal Trust for Education and Research.
  • Peltekoğlu, F. B. (2009). Halkla İlişkiler Nedir?. (6. baskı), İstanbul: Beta.
  • Polat, S. & Arslan, Y. (2015). Örgütsel Yaşamda İmaj. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Roth, M. S. & Romeo, J. (1992). Matching product category and country image perceptions: A framework for managing country-of-origin effects. Journal of International Business Studies, 23, 477–497.
  • TDK (2021). İmaj, http://www.tdk.gov.tr. (erişim: 18.04.2021).
  • Uslu, N. (2000). Türk-Amerikan İlişkileri. İstanbul, 21. Yüzyıl Yayınları.

An Analysis of Image of the USA in Türkiye in the Context of Country Image

Year 2021, , 3 - 27, 09.12.2021
https://doi.org/10.54722/iletisimvediplomasi.1015573

Abstract

The thoughts, views, opinions and attitudes of people living in different geographies and different cultures about a country reveal a general image of that country. However, the thoughts, opinions, attitudes and perceptions of human communities with different cultures, beliefs and behavior patterns may also differ from each other. Relations between the Republic of Türkiye and the United States of America show a fluctuating course. The course of relations between the two countries also affects the mutual perceptions and images of peoples and governments. This study aims to reveal the image of the United States of America in Turkish society. Within the scope of the study, firstly, the concepts of perception and image and country image are discussed, and information about the history of the relations between the two countries is given. Since the research part of the study will be based on quantitative data, the survey data collection technique was used. Some of the questions in the questionnaire were prepared using multiple choice, while the other part was prepared using a five-point Likert scale. For the research, 514 participants were determined by the simple random sampling method, and the research data were collected between March 1 and October 21, 2021. According to the findings obtained from the research, the participants show a positive opinion about the American people, products and touristic values. On the other hand, the majority of the participants consider the USA as the main threat against Türkiye. In addition, the majority of the participants agree with the negative propositions presented to them about the USA.

References

  • Akgün, S. (1985). Ana Hatlarıyla General Moseley Raporu. Belleten. XLVIII: 95-108.
  • Akgün, S. (1994). Kendi Kaynaklarından Amerikalı Misyonerlerin Türk Sosyal Yaşamına Etkisi (1820-1915). Türk Tarih Kongresinden Ayrı Basım. Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Akyurt, H.. (2008). Turizm Bölgesine Yönelik Talebi Etkileyen Faktörlerden İmaj ve Çeşme. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi,/Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, İzmir.
  • Anadolu Ajansı (2019). S-400 almadığımız zaman F-35'lerin gelmesi gibi bir garanti yok. https://www.aa.com.tr/tr/turkiye/s-400-almadigimiz-zaman-f-35lerin-gelmesi-gibi-bir-garanti-yok/1447621 (Erişim Tarihi: 10.08.2021).
  • Anadolu Ajansı (2020). 15 Temmuz'un 4. yılında Türkiye'nin ABD'den Gülen'i iade talepleri yanıtsız kaldı. https://www.aa.com.tr/tr/15-temmuz-darbe-girisimi/15-temmuzun-4-yilinda-turkiyenin-abdden-guleni-iade-talepleri-yanitsiz-kaldi-/1908447 (Erişim Tarihi: 10.08.2021).
  • Armaoğlu, F. (1991). 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi. Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları. Ateşoğlu, İ., Türker, A. (2014). Tatil Yeri Seçiminde Ülke İmajının Turistin Risk Algısı Üzerine Etkisi. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 6(2), 9-28.
  • Bulduklu, Y. (2015). İmaj Yönetimi Yaklaşımlar, Taktikler, Stratejiler. Konya: Literatürk Academia.
  • Çandar, C. (2001). Türklerin Amerikaya Bakışından Örnekler ve Amerika’nın Türkiye Politikası. Türkiye’nin Dönüşümü ve Amerikan Politikası. (ss. 169-219). (Der.), Morton Abromowitz, (Çev.), Faruk Çakır,Nasuh Uslu, Ankara: Liberte Yayınları.
  • Çeçen, A. F. (2020). Context and Space as the Tools to Legitimize and Produce Violence: Broadening Hassan's Perspective on East-West Dichotomy. In Handbook of Research on Aestheticization of Violence, Horror, and Power (pp. 303-323). IGI Global.
  • Davis, A. (2006). Halkla İlişkilerin ABC’si. (Ü. Şendilek, Çev.), İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri.
  • Doğan, Z. (2019). Türkiye-Abd İlişkilerinin Temel Dinamikleri ve Stratejik İttifak Boyutu. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Yıl 2019, Cilt 9, Sayı 2, 133 – 156.
  • Duman, S. (2020). Suriye Çerçevesinde Türkiye-ABD İlişkileri. Karadeniz Araştırmaları. XVII/65: 1-27.
  • DW (2021). ABD, Türkiye'yi F-35 programından resmi olarak çıkardı. https://www.dw.com/tr/aa-abd-t%C3%BCrkiyeyi-f-35-program%C4%B1ndan-resmi-olarak%C3%A7%C4%B1kard%C4%B1/a-57281337 (Erişim Tarihi: 15.10.2021).
  • Erol, M. (1988). Osmanlı İmparatorluğu’nun ABD ile Yaptığı Ticari Anlaşmaları. Konya: Selçuk Üniversitesi Yayınları.
  • Euronews (2018). Adım adım Brunson krizi: Nereden çıktı, nasıl çözüldü? https://tr.euronews.com/2018/10/12/adim-adim-brunson-krizi-abd-turkiye-iliskilerinde-yaptirimlar-noktasina-nasil-gelindi- (Erişim Tarihi: 10.10.2021).
  • Gemlik, N. & Sığrı, Ü. (2007). Kurum İmajı Analizi ve Bir Belediye Üzerindeki Uygulamanın Değerlendirilmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Bahar (11), 267-282.
  • Karacabey, M. F., Özdere, M. & Bozkuş, K. (2016). Üniversite Öğrencilerinin örgütsel İmaj Algıları, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Kasım (33), 459-473.
  • Kotler, P. D, H. Haider, Rein, I. (1993). Marketing Places: Attracting Investment, Industry and Tourism to Cities. States and Nations, New York, The Free Press a Division of Macmillan, Inc.
  • Molla, A. (2009). Soğuk Savaş Sonrası Körfez Krizleri Ve Türkiye-Abd-Nato İlişkileri. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7 (11) , 29-45 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/yead/issue/21820/234550.
  • Nagashima, A. (1970). A Comparison of Japanese and U.S. Attitudes toward Foreign Products. Journal of Marketing, Vol.34: 68-74.
  • Neuman, W., L. (2006). Toplumsal Araştırma Yöntemleri, Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt:1, Desen Ofset, Ankara.
  • Oran, B. (2009), Türk Dış Politikası Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar. Cilt:1-2, İletişim Yayınları, 14. Baskı, İstanbul.
  • Pappu, R.; Quester, P. G.ve Cooksey, R. W. (2007). Country image and consumerbased brand equity: Relationships and implications for international marketing. Journal of International Business Studies, 38, 726–746.
  • Parris, M., R. (2005). On the Future of US – Turkish Relations, , Michael Lake (Ed.), The EU & Turkey: A Glittering Prize or a Millstone,Londra, Federal Trust for Education and Research.
  • Peltekoğlu, F. B. (2009). Halkla İlişkiler Nedir?. (6. baskı), İstanbul: Beta.
  • Polat, S. & Arslan, Y. (2015). Örgütsel Yaşamda İmaj. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Roth, M. S. & Romeo, J. (1992). Matching product category and country image perceptions: A framework for managing country-of-origin effects. Journal of International Business Studies, 23, 477–497.
  • TDK (2021). İmaj, http://www.tdk.gov.tr. (erişim: 18.04.2021).
  • Uslu, N. (2000). Türk-Amerikan İlişkileri. İstanbul, 21. Yüzyıl Yayınları.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies, Public Relations
Journal Section Research Articles
Authors

Mahmut Fevzi Cengiz 0000-0001-7398-3392

Onur Şen 0000-0001-8054-5876

Publication Date December 9, 2021
Submission Date October 27, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Cengiz, M. F., & Şen, O. (2021). Ülke İmajı Bağlamında Türkiye’de Amerika Birleşik Devletleri İmajı Üzerine Bir Analiz. İletişim Ve Diplomasi(6), 3-27. https://doi.org/10.54722/iletisimvediplomasi.1015573