Research Article
BibTex RIS Cite

PERCEPTION MANAGEMENT AND DIGITAL DIPLOMACY IN SOCIAL MEDIA: TURKISH PROPAGANDA OF THE RUSSIA-UKRAINE WAR

Year 2022, , 123 - 146, 10.12.2022
https://doi.org/10.54722/iletisimvediplomasi.1198050

Abstract

The humanity has witnessed interstate wars, treaties and crises. As in the past, countries continue to face wars and invasions in the 21st century. The last example of these conflicts is the transformation of the ongoing crises since 2014 into a war between Ukraine and Russia. These developments between the two countries have dimensions that concern many fields from politics to international relations and from sociology to psychology. Wars in a century in which communication technologies affect every aspect of social life can be closely related to the field of communication studies. Warring countries use various communication methods and techniques in order to announce their righteousness to the world and to keep their psychological superiority during the war. The power of mass media to spread propaganda and manage perception has become an important part of war strategies. Countries intensively use traditional media channels and new media platforms in the process of giving a message to their own people, to the target country and to the entire world. In this study, the communication activities of Ukraine and Russia, which are the protagonists of the war, are discussed in the context of social media prevalence. Concepts such as digital diplomacy conceptualized with new communication technologies, as well as propaganda and perception management are evaluated within the framework of social media posts. In this context, Russian and Ukrainian embassies in Turkey’s posts on their official Twitter accounts during the war are scrutinized. Qualitative research method was preferred as the method in the study. The data obtained through the socialbearing.com web site were analysed with the discourse analysis technique. According to the research findings, it has been concluded that Ukraine has achieved a more successful process in both perception management and digital diplomacy.

References

  • Babacan, M. E. (2017). Sosyal Medya ve Gençlik. Bir Yayıncılık.
  • Babacan, M. E., Haşlak, İ., & Hira, İ. (2011). Sosyal Medya ve Arap Baharı. Akademik İncelemeler Dergisi.
  • Baştan, Y., & Karagül, S. (2021). Diplomasinin Dönüşümü ve Dijital Diplomasi. TroyAcademy.
  • Bozkanat, E. (2021). Algı Yöneti̇mi̇ Ve Propaganda:Nazi̇ Almanyasi Üzeri̇nden Bi̇r Değerlendi̇rme. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi.
  • Çakmak, F. (2021). Siyasal İletişimde Algı Yönetimi. In O. Göksu (Ed.), Algı Yönetimi Siyasal ve Dijital İletişim, Sosyal Medya ve Kitle İletişimi (pp. 53–69). Literatürk Academia.
  • Callamari, P., & Reveron, D. (2003). China’s Use of Perception Management. International Journal of Intelligence and CounterIntelligence.
  • Çavuş, T. (2012). Dış Poli̇ti̇kada Yumuşak Güç Kavramı VeTürki̇ye’ni̇n Yumuşak Güç Kullanımı. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 23–37.
  • Ceng, E. (2018). Algı Yönetimi Aracı Olarak Twitter Kullanımına İlişkin Siyasal Bir Analiz. Erciyes İletişim Dergisi.
  • Chandler, D., & Munday, R. (2018). Medya ve İletişim Sözcüğü. İletişim Yayınları.
  • Darı, A. B. (2018). Sosyal Medya Ve Si̇yaset:Türki̇ye’deki Si̇yasi Parti̇leri̇n Sosyal Medya Kullanimi. Al Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi.
  • Dijk, T. A. van. (2001). Critical Discourse Analysis. In D. Schiffrin, D. Tannen, & H. E. Hamilton (Eds.), The Handbook of Discourse Analysis Edited by. Blackwell Publishers.
  • Doyuran, L. (2018). Medyatik Bir Çalışma Alanı Olarak Eleştirel Söylem Çözümlemesi. Erciyes İletişim Dergisi.
  • Ecer, K. (2021). Tüketici Davranışlarında Bir Algı Yönetimi Aracı Olarak Ürün Yerleştirmenin Rolü. In O. Göksu (Ed.), Algı Yönetimi Siyasal ve Dijital İletişim, Sosyal Medya ve Kitle İletişimi (pp. 283–300). Literatürk Academia.
  • Ekşi, M., & Taş, F. D. (2020). Di̇ji̇tal Di̇plomasi̇ Yeni̇ Bi̇r Tür Di̇plomasi̇ Mi̇di̇r? Uluslararası Kriz ve Siyaset Araştırmaları Dergisi.
  • Geçer, E. (2021). Dijital Siyaset ve Diplomasi : Psikolojik Bir Yaklaşım. In Y. Adıgüzel & M. Bostancı (Eds.), Dijital İletişimi Anlamak - 2 (pp. 10–23). Palet Yayınları.
  • Göker, G., & Keskin, S. (2015). Sosyal Medya Türevi Olarak Sosyal İçerik Platformları: Betimsel Bir İnceleme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi.
  • Göksu, O. (2021). Algı Yönetimi: Geleneksel Medya, Siyasal İletişim ve Dijital Medya Üçgeni Üzerine. In O. Göksu (Ed.), Algı Yönetimi Siyasal ve Dijital İletişim, Sosyal Medya ve Kitle İletişimi (pp. 11–36). Literatürk Academia.
  • Gürdal, E. (2021). Dijital Kamu Diplomasisi mi Dijital Gözetim mi? Mecmua Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 417–434.
  • İçözü, T. (2022). Commencis 2021 Sosyal Medya Raporunda Öne Çıkan Başlıklar. Www.Webrazzi.Com. https://webrazzi.com/2021/04/19/commencis-2021-sosyal-medya-raporundan-one-cikan-basliklar/
  • İris, M., & Akdemir, T. (2020). Kamu Diplomasisinde Dijital Dönüşüm: Büyükelçilerin Twitter Üzerinden Gerçekleştirdikleri Dijital Diplomasi Faaliyetlerinin İncelenmesi. AJIT-e: Online Academic Journal of Information Technology.
  • Kocabıyık, H. (2019). Değişen Diplomasi Anlayişi, Kamu Diplomasisi Ve Türkiye. In Avrasya Etüdleri.
  • Kömür, G. (2020). Yumuşak Güç Unsuru Olarak Kamu Diplomasisi. International Journal of Politics and Security (IJPS).
  • Nye, J. (2017). Yumuşak Güç. Bigbang Yayınları.
  • Özçağlayan, M., & Apak, D. (2017). Soğuk Savaş Yıllarında Algı Yönetimi, Haber ve Propaganda İlişkisi. Marmara Iletisim Dergisi.
  • Sari, E., & Açıkalın, Ş. N. (2021). Post-Truth ve Dijital Diplomasi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi.
  • Selvi, Y. E. (2019). Avrupa Birliği’nin Kamu Diplomasisi. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, 55–63.
  • Sözen, E. (2017). Söylem: Belirsizlik, Mübadele, Bilgi/Güç ve Refleksivite. Profil Kitap.
  • Ünal, U. (2017). Kamu Diplomasisi Açısından Kırgızistan’da Türkiye Algı Araştırması. Intermedia International E-Journal.
  • Yeşil, A., & Ulaş, M. (2020). İdeoloji ve Medya: Batı ve Ortadoğu Medyasında Ayasofya Haberlerinin Söylem Analizi. Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi.
  • Yücel, G. (2016). Dijital Diplomasi. TRT Akademi.

Rusya-Ukrayna Savaşının Algı Yönetimi ve Dijital Diplomasi Bağlamında Türkiye’ye Yansımaları

Year 2022, , 123 - 146, 10.12.2022
https://doi.org/10.54722/iletisimvediplomasi.1198050

Abstract

İnsanlık tarihi çeşitli savaşlar, antlaşmalar ve krizlerle doludur. Geçmişte olduğu gibi 21. yüzyılda da ülkeler savaşlarla, işgallerle karşı karşıya kalmaya devam etmektedir. Bunların son örneği ise 2014 yılından beri süregelen çatışmaların Ukrayna ve Rusya arasında bir savaşa dönüşmesidir. Böylece savaş başta uluslararası ilişkiler olmak üzere birçok alanın gündemi haline gelmiştir. Bu alanlardan biri de iletişim bilimleridir. Bu çalışmada Rusya ve Ukrayna arasında gerçekleşen savaşın sosyal medyadaki yansımaları dijital diplomasi ve algı yönetimi bağlamında ele alınmıştır. 21. yüzyılda iletişim süreçlerinin temel aktörü olan sosyal medya, algı yönetme ve propaganda faaliyetleri açısından oldukça önemli bir ortam haline gelmiştir. Sosyal medyanın bu özelliğiyle devletler ve hükümetler için vazgeçilmez bir araç haline gelmiştir. Özellikle dijital diplomasi olarak adlandırılan diplomasinin yeni boyutunun bu bağlamda ortaya çıktığı söylenebilir. Bu çerçeveden yola çıkarak bütün ülkelerin gündemini oluşturan Rusya-Ukrayna Savaşı’nın Türkiye’ye yansımaları sosyal medya içerikleri üzerinden analiz edilmiştir. Bu içerikler Rusya ve Ukrayna’nın Türkiye’de bulunan elçilikleri vasıtasıyla yapmış oldukları Twitter paylaşımlarından oluşmaktadır. Bu paylaşımlar socialbearing.com adlı site aracılığıyla elde edilmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden söylem analizi tekniği kullanılmış ve van Dijk’ ın eleştirel söylem analizi esas alınmıştır. Bu noktada sosyal medya hesaplarının takipçi sayıları ve almış oldukları etkileşim dikkate alınmıştır. Elde edilen veriler dijital diplomasi ve algı yönetimi gibi kavramlar bağlamında değerlendirilmiştir. Araştırma bulgularına göre hem algı yönetimi hem de dijital diplomasi konusunda Ukrayna’nın daha başarılı bir süreç gerçekleştirdiği sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Babacan, M. E. (2017). Sosyal Medya ve Gençlik. Bir Yayıncılık.
  • Babacan, M. E., Haşlak, İ., & Hira, İ. (2011). Sosyal Medya ve Arap Baharı. Akademik İncelemeler Dergisi.
  • Baştan, Y., & Karagül, S. (2021). Diplomasinin Dönüşümü ve Dijital Diplomasi. TroyAcademy.
  • Bozkanat, E. (2021). Algı Yöneti̇mi̇ Ve Propaganda:Nazi̇ Almanyasi Üzeri̇nden Bi̇r Değerlendi̇rme. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi.
  • Çakmak, F. (2021). Siyasal İletişimde Algı Yönetimi. In O. Göksu (Ed.), Algı Yönetimi Siyasal ve Dijital İletişim, Sosyal Medya ve Kitle İletişimi (pp. 53–69). Literatürk Academia.
  • Callamari, P., & Reveron, D. (2003). China’s Use of Perception Management. International Journal of Intelligence and CounterIntelligence.
  • Çavuş, T. (2012). Dış Poli̇ti̇kada Yumuşak Güç Kavramı VeTürki̇ye’ni̇n Yumuşak Güç Kullanımı. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 23–37.
  • Ceng, E. (2018). Algı Yönetimi Aracı Olarak Twitter Kullanımına İlişkin Siyasal Bir Analiz. Erciyes İletişim Dergisi.
  • Chandler, D., & Munday, R. (2018). Medya ve İletişim Sözcüğü. İletişim Yayınları.
  • Darı, A. B. (2018). Sosyal Medya Ve Si̇yaset:Türki̇ye’deki Si̇yasi Parti̇leri̇n Sosyal Medya Kullanimi. Al Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi.
  • Dijk, T. A. van. (2001). Critical Discourse Analysis. In D. Schiffrin, D. Tannen, & H. E. Hamilton (Eds.), The Handbook of Discourse Analysis Edited by. Blackwell Publishers.
  • Doyuran, L. (2018). Medyatik Bir Çalışma Alanı Olarak Eleştirel Söylem Çözümlemesi. Erciyes İletişim Dergisi.
  • Ecer, K. (2021). Tüketici Davranışlarında Bir Algı Yönetimi Aracı Olarak Ürün Yerleştirmenin Rolü. In O. Göksu (Ed.), Algı Yönetimi Siyasal ve Dijital İletişim, Sosyal Medya ve Kitle İletişimi (pp. 283–300). Literatürk Academia.
  • Ekşi, M., & Taş, F. D. (2020). Di̇ji̇tal Di̇plomasi̇ Yeni̇ Bi̇r Tür Di̇plomasi̇ Mi̇di̇r? Uluslararası Kriz ve Siyaset Araştırmaları Dergisi.
  • Geçer, E. (2021). Dijital Siyaset ve Diplomasi : Psikolojik Bir Yaklaşım. In Y. Adıgüzel & M. Bostancı (Eds.), Dijital İletişimi Anlamak - 2 (pp. 10–23). Palet Yayınları.
  • Göker, G., & Keskin, S. (2015). Sosyal Medya Türevi Olarak Sosyal İçerik Platformları: Betimsel Bir İnceleme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi.
  • Göksu, O. (2021). Algı Yönetimi: Geleneksel Medya, Siyasal İletişim ve Dijital Medya Üçgeni Üzerine. In O. Göksu (Ed.), Algı Yönetimi Siyasal ve Dijital İletişim, Sosyal Medya ve Kitle İletişimi (pp. 11–36). Literatürk Academia.
  • Gürdal, E. (2021). Dijital Kamu Diplomasisi mi Dijital Gözetim mi? Mecmua Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 417–434.
  • İçözü, T. (2022). Commencis 2021 Sosyal Medya Raporunda Öne Çıkan Başlıklar. Www.Webrazzi.Com. https://webrazzi.com/2021/04/19/commencis-2021-sosyal-medya-raporundan-one-cikan-basliklar/
  • İris, M., & Akdemir, T. (2020). Kamu Diplomasisinde Dijital Dönüşüm: Büyükelçilerin Twitter Üzerinden Gerçekleştirdikleri Dijital Diplomasi Faaliyetlerinin İncelenmesi. AJIT-e: Online Academic Journal of Information Technology.
  • Kocabıyık, H. (2019). Değişen Diplomasi Anlayişi, Kamu Diplomasisi Ve Türkiye. In Avrasya Etüdleri.
  • Kömür, G. (2020). Yumuşak Güç Unsuru Olarak Kamu Diplomasisi. International Journal of Politics and Security (IJPS).
  • Nye, J. (2017). Yumuşak Güç. Bigbang Yayınları.
  • Özçağlayan, M., & Apak, D. (2017). Soğuk Savaş Yıllarında Algı Yönetimi, Haber ve Propaganda İlişkisi. Marmara Iletisim Dergisi.
  • Sari, E., & Açıkalın, Ş. N. (2021). Post-Truth ve Dijital Diplomasi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi.
  • Selvi, Y. E. (2019). Avrupa Birliği’nin Kamu Diplomasisi. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, 55–63.
  • Sözen, E. (2017). Söylem: Belirsizlik, Mübadele, Bilgi/Güç ve Refleksivite. Profil Kitap.
  • Ünal, U. (2017). Kamu Diplomasisi Açısından Kırgızistan’da Türkiye Algı Araştırması. Intermedia International E-Journal.
  • Yeşil, A., & Ulaş, M. (2020). İdeoloji ve Medya: Batı ve Ortadoğu Medyasında Ayasofya Haberlerinin Söylem Analizi. Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi.
  • Yücel, G. (2016). Dijital Diplomasi. TRT Akademi.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Atakan Batur 0000-0002-8524-8712

Mustafa Bostancı 0000-0002-9235-293X

Publication Date December 10, 2022
Submission Date November 1, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Batur, A., & Bostancı, M. (2022). Rusya-Ukrayna Savaşının Algı Yönetimi ve Dijital Diplomasi Bağlamında Türkiye’ye Yansımaları. İletişim Ve Diplomasi(9), 123-146. https://doi.org/10.54722/iletisimvediplomasi.1198050