Education diplomacy refers to governments planning education in line with their foreign policy and implementing it through various practices. The concept, which is intertwined with soft power and public diplomacy, has an important share in the network society, where legitimacy has gained importance. In the scope of this study, the Akkuyu Nuclear Power Plant (NPP) Personnel Training Programs, which have been operated in Türkiye since 2011 by Russia, were examined by conducting a case study. Also, the concepts of soft power, public diplomacy and education diplomacy were explained to provide sufficient context. In order to understand the strategic importance of the scholarship program, Russia’s energy policy and its approach to public diplomacy were touched upon, and the scholarship program was examined using open-source information. As a country with substantial surplus of energy reserves, Russia has benefited from the globally increasing demand for energy in the process of rebuilding the prestige lost after the 1990s. Along with its occasional use of hard power in the energy field, Russia has taken calculated steps in softer domains, such as education diplomacy. As a result, Russia is benefiting from the Akkuyu NPP Personnel Training Programs to support its energy policy, which is an important element of its foreign policy. It is fair to state that, through the scholarship program, Russia is conducting an effective education diplomacy activity that is compatible with its own interests.
Eğitim diplomasisi, hükûmetlerin dış politikaları doğrultusunda eğitimi planlamaları ve çeşitli uygulamalarla sürdürmelerini ifade etmektedir. Kavram, meşruiyetin önem kazandığı ağ toplumunda önemli bir yere sahip olup, doğrudan yumuşak güç ve kamu diplomasisi kavramlarıyla iç içedir. Bu çalışma kapsamında, Rusya’nın 2011 yılından itibaren Türkiye’de uygulamakta olduğu Akkuyu Nükleer Güç Santrali (NGS) Personel Yetiştirme Programları üzerine, eğitim diplomasisi perspektifinden uluslararası ilişkiler alanında sıklıkla başvurulan bir araştırma yöntemi olan ‘vaka analizi’ gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında, olayların ve olguların yeterli bir bağlam kazanması adına, konuyla ilgili olan yumuşak güç, kamu diplomasisi ve eğitim diplomasisi kavramları açıklanmıştır. Burs programının Rusya açısından stratejik öneminin anlaşılması adına Rusya’nın enerji politikasına ve kamu diplomasisi anlayışına da değinildikten sonra burs programı açık kaynaklardan erişilebilir bilgilerle incelenmiştir. Büyük ölçekte enerji rezerv fazlası olan Rusya, 1990’lı yıllardan sonra kaybettiği prestijini yeniden oluşturma sürecinde, küresel olarak artan enerji ihtiyacından faydalanmıştır. Rusya’nın kimi zaman enerjiyi bir sert güç unsuru olarak kullanımına ek olarak, eğitim diplomasisi gibi daha yumuşak bir alanda da stratejik adımlar attığı gözlemlenmektedir. Analiz sonucunda Rusya’nın, Akkuyu NGS Personel Yetiştirme Programlarını, dış politikasının önemli bir unsuru olan enerji politikasını destekleyecek şekilde kullandığı sonucuna ulaşılmıştır. Rusya’nın, titiz adımlarla yürüttüğü burs programı ile stratejik açıdan kendi çıkarlarıyla uyumlu ve etkili bir eğitim diplomasisi faaliyeti yürüttüğünü belirtmek mümkündür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Political Communication, International Relations (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 23, 2024 |
Submission Date | October 31, 2024 |
Acceptance Date | December 17, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.