Son yıllarda meydana gelen birçok teknolojik gelişmeyle beraber, saklanan ve işlenen veri miktarında ciddi bir artış meydana gelmiştir. Bu artış, birçok faydanın yanı sıra metinlerin sınıflandırılması gibi bazı problemleri de beraberinde getirmiştir. Hesap verebilirlik, saydamlık, hukukun üstünlüğü ve katılımın önde tutulması ilkelerinin tamamını içerisine alan bir çatı olarak ortaya çıkan iyi yönetişim anlayışına uyum sağlanabilmesi adına Türkiye’de Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi (CİMER) kurulmuştur. İdarenin eylemlerine karşı vatandaşlara etkin ve hızlı bir hak arama yöntemi sağlayan CİMER’e yapılan başvurular her yıl artmaktadır. Bu başvuruların yasal süreleri içerisinde cevaplandırılması gerektiğinden dolayı, başvuruların ilgili kamu kuruluşlarına gönderilmesi ve en kısa sürede cevaplanması, gecikme halinde ilgililerin uyarılması işlemlerinin bir otomasyon sistemi içerisinde gerçekleştirilebilmesi oldukça önemlidir. CİMER başvuru havuzuna gelen başvuruların kurum personeli tarafından ilgili kamu kurumuna elle sevk edilmesi CİMER’e yapılan başvuru sayısının sürekli artmasından dolayı önemli ölçüde insan kaynağı gerektirmektedir. Bu çalışmada, CİMER sistemine gelen başvuruların sevk sürecinin yapay zekâ yöntemleri ile otomasyonu için daha önce yapılmamış olan yenilikçi bir yaklaşım önerilmiştir. Bu yaklaşım, vatandaşların CİMER başvuru havuzuna yönlendirmek istediği başvuruların CİMER sisteminin arka planında çalışan önceden eğitilmiş yapay zekâ modeli ile sınıflandırılması ve yapılan bu sınıflandırmanın sonucuna göre başvurunun ilgili bakanlığa otomatik olarak sevk edilmesi yahut elle sevk edilmek üzere CİMER başvuru havuzuna yönlendirilmesi şeklindedir. Bu çalışmada, metin sınıflandırması için iki farklı derin öğrenme metodu kıyaslanmış, bu yöntemlerden en verimli olanı tespit edilmiştir. Yapılan analizler neticesinde, evrişimsel sinir ağı modeline ilişkin doğrulama doğruluğu değeri %99.336, test doğruluğu değeri %98.223 ve BERT modeline ilişkin doğrulama doğruluğu değeri %99.986, test doğruluğu değeri ise %99.924 olarak bulunmuştur. Elde edilen bu sonuçlar neticesinde, BERT modelinin evrişimsel sinir ağı modeline kıyasla daha verimli olduğu tespit edilmiştir.
Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi yönetişim otomasyon kamu kaynaklarından tasarruf yapay zekâ
In recent years, technological advancements have significantly increased the volume of data stored and processed. While this growth presents many advantages, it also brings challenges, such as the need for effective text classification. In Türkiye, the Presidency’s Communication Centre (CİMER) was established to promote principles of good governance, such as accountability, transparency, the rule of law, and citizen participation. CİMER is an effective channel through which citizens can obtain redress for administrative actions, and the number of applications submitted has been increasing annually. As the number of citizen applications submitted to CİMER increases each year, addressing each application within the legally mandated timeframe has become increasingly demanding. In this context, handling all procedures related to the referral of CİMER applications within an automated system is very important. In addition, the manual referral of applications to the relevant public institutions places a considerable burden on human resources. This study introduces a novel approach using artificial intelligence to automate the referral process of CİMER applications. It proposes a system in which applications submitted to CİMER are classified by a pre-trained artificial intelligence model operating in the background of the CİMER system. Based on the classification results, applications are either automatically forwarded to the relevant ministry or sent to the CİMER application pool for manual referral. The study compares two deep learning methods for text classification—Convolutional Neural Networks (CNN) and BERT. The analyses show that the BERT model outperforms CNN, achieving a validation accuracy of 99.986% and a test accuracy of 99.924%.
Presidency’s Communication Centre governance automation savings on public resources artificial intelligence
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | New Communication Technologies, Public Relations |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 28, 2025 |
Submission Date | March 26, 2025 |
Acceptance Date | June 14, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 14 |