The diversity of actors in the practice of public diplomacy has long been a topic of debate in international literature. The proliferation of public diplomacy has challenged the traditional diplomatic actors of international relations, and citizens have been positioned as “citizen diplomats”. The fact that Türkiye, especially after 2010, has begun to conduct public diplomacy at the institutional level with a plan and in coordination, and that students Türkiye sends beyond its borders through the YLSY Scholarship Programme have become actors in the world.
The study focuses on how Türkiye positions YLSY students in public diplomacy as global transmitters of its soft power strategies. The study discusses in detail how Türkiye frames citizen-diplomats and what kind of commitments students can make. In the article, literature review and document analysis methods were used to analyse YLSY students’ becoming public diplomacy actors as citizen diplomats. The data for the study were collected through regulations of the Ministry of National Education, official institutional reports, national and international media sources, and scientific publications, and were subjected to interpretative analysis in accordance with a qualitative research approach.
The study posits that the implementation of training and orientation programmes, encompassing domains such as cultural diplomacy, language proficiency, network building, communication skills training, social media support, financial assistance, collaboration with the Turkish diaspora, public diplomacy, proactive positioning of overseas missions, and counterintelligence, is instrumental in optimising the efficacy of student-driven citizen diplomacy initiatives. This study makes a significant contribution to the existing literature on the subject by underscoring Türkiye’s distinctive approach to public diplomacy, which is predicated on an individual-based model.
Uluslararası alanyazında kamu diplomasisi uygulamalarının hayata geçirilmesinde aktör çeşitliliği uzun zamandır tartışma konusu olmuştur. Kamu diplomasisinin sefahati, uluslararası ilişkilerin geleneksel diplomasi aktörlerine meydan okumuş ve vatandaşlar birer aktör olarak küresel köyde “vatandaş diplomat” şeklinde konumlandırılmıştır. Türkiye’nin özellikle 2010 sonrasında kamu diplomasisini kurumsal düzeyde bir plan ve koordinasyon hâlinde kamu uhdesinde yürütmeye başlaması, sınırlarının ötesine YLSY Burs Programı (bundan sonra YLSY olarak anılacaktır) kapsamında gönderdiği öğrencileri, küresel köye dönüşen dünyada birer aktör konumuna getirmektedir.
Çalışmanın odağı, Türkiye’nin yumuşak güç stratejilerinin küresel manada bir aktarıcısı olarak YLSY öğrencilerini kamu diplomasisinde nasıl konumlandırdığıdır. Çalışmada, Türkiye’nin vatandaş diplomatı nasıl çerçevelediği ve öğrencilerin ne gibi yükümlülükler üstlenebileceği derinlemesine tartışılmıştır. Makalede, YLSY öğrencilerinin vatandaş diplomatlar olarak kamu diplomasisi aktörü olmalarını tahlil etmek amacıyla nitel araştırma yöntemlerinden literatür taraması ve doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri; Millî Eğitim Bakanlığının ilgili yönetmelikleri, resmî kurum raporları, ulusal ve uluslararası medya kaynakları, bilimsel yayınlar taranarak toplanmış ve nitel araştırma yaklaşımına uygun, yorumlayıcı çözümlemeye tabi tutulmuştur.
Bu çalışma; vatandaş diplomat olarak öğrencilerden daha etkili sonuç alınması maksadıyla; kültür elçiliği, dil, network oluşturma, iletişim becerileri kazandırma ve sosyal medya desteği, finans desteği, Türk diasporası ile iş birliği, kamu diplomasisi, yurt dışındaki temsilciliklerin aktif pozisyon almaları ve istihbarata karşı koyma konularında eğitim/oryantasyon programlarına tabi tutulmaları önerisinde bulunmaktadır. Nitekim bu çalışma, Türkiye’nin kamu diplomasisinde birey temelli aktörlük anlayışını ortaya koyarak alanyazına katkı sunmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | International Relations (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 28, 2025 |
Submission Date | April 21, 2025 |
Acceptance Date | June 27, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 14 |