Research Article
BibTex RIS Cite

On Being A Citizen Diplomat In The Global Village: Türkiye’s YLSY Scholarship Holders

Year 2025, Issue: 14, 71 - 92, 28.07.2025
https://doi.org/10.54722/iletisimvediplomasi.1681387

Abstract

The diversity of actors in the practice of public diplomacy has long been a topic of debate in international literature. The proliferation of public diplomacy has challenged the traditional diplomatic actors of international relations, and citizens have been positioned as “citizen diplomats”. The fact that Türkiye, especially after 2010, has begun to conduct public diplomacy at the institutional level with a plan and in coordination, and that students Türkiye sends beyond its borders through the YLSY Scholarship Programme have become actors in the world.
The study focuses on how Türkiye positions YLSY students in public diplomacy as global transmitters of its soft power strategies. The study discusses in detail how Türkiye frames citizen-diplomats and what kind of commitments students can make. In the article, literature review and document analysis methods were used to analyse YLSY students’ becoming public diplomacy actors as citizen diplomats. The data for the study were collected through regulations of the Ministry of National Education, official institutional reports, national and international media sources, and scientific publications, and were subjected to interpretative analysis in accordance with a qualitative research approach.
The study posits that the implementation of training and orientation programmes, encompassing domains such as cultural diplomacy, language proficiency, network building, communication skills training, social media support, financial assistance, collaboration with the Turkish diaspora, public diplomacy, proactive positioning of overseas missions, and counterintelligence, is instrumental in optimising the efficacy of student-driven citizen diplomacy initiatives. This study makes a significant contribution to the existing literature on the subject by underscoring Türkiye’s distinctive approach to public diplomacy, which is predicated on an individual-based model.

References

  • Aktekin, S., & Tekben, İ. (2019). 1416 Sayılı Kanun kapsamında yurt dışında lisansüstü öğrenim görenlerin çalıştıkları kamu kurum ve kuruluşlarına yaptıkları katkılar ile ilgili görüşlerin analizi. Milli Eğitim Dergisi, 48(224), 123-147.
  • Altun, F. (2006). M. Mcluhan ve J. Baudrillard’ın medya kuramlarının karşılaştırmalı çözümlemesi. Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüsü, İstanbul
  • Aytekin, H., & Ateş, E. (2019). Küreselleşme ekseninde yeni kavramlar. Turkish Studies Language and Literature, 14(4), 1789-1804.
  • Bhandari, R., & Belyavina, R. (2011). Evaluating and measuring the ımpact of citizen diplomacy: Current status and future directions. Institute of International Education (IIE).
  • Caymaz, E., & Özsoy, B. (2022). Türkiye'nin kutup bilim diplomasisi. İletişim ve Diplomasi, (7), 5-24.
  • Cındık, T. (2024). 1416 Sayılı Kanun kapsamında mecburi hizmet ve meşru beklenti. TRÜHFD, 2(2), 210-233.
  • Cottrell, K. & Doherty, M. (2024). Cultural diplomacy 2.0: Citizen diplomacy. GMF Web Sayfası. Cultural Diplomacy 2.0: Citizen Diplomacy | German Marshall Fund of the United States, Erişim T. 15 Mart 2025.
  • Çobanoğlu, A., Tutar, P. Ç., & Koç, K. (2024). 2014-2023 YLSY 10 Yıllık Durum Raporu. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Yükseköğretim ve Yurt Dışı Eğitim Genel Müdürlüğü.
  • Çokluk, N. (2021). Elektronik çağda yaradanımız medya mı? The Journal of Communication and Social Studies, 1(1), 79-85.
  • Dovbenko, M. (2021). Role of nation brand ambassador/citizen diplomat. Case Study of Sweden. Giddens, A. (2004). Modernliğin sonuçları. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • Huijgh, E. (2016). Public diplomacy. The SAGE Handbook of Diplomacy (Ed. Constantinou, C., Kerr, P., & Paul, S.), 437-450.
  • İletişim Başkanlığı, (2023). Türkiye iletişim modeli: Hakikatin peşinde 5 yıl. İstanbul: İletişim Başkanlığı Yayınları.
  • İletişim Başkanlığı, (2024). Vatandaş diplomat el kitabı, İstanbul: İletişim Başkanlığı Yayınları.
  • Kara, E., & Çalık, T. (2022). Öğretim elemanlarının yurt dışı deneyimleri: Yaşam öyküsel bir analiz. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 12(2), 758-772.
  • Koç, K., Karataş, F., & Özdemir, G. (2023). 2022 YLSY Değerlendirme Raporu. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. https://yyegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2023_05/03173559_2022_YLSY_DEYERLENDYRME_RAPORU.pdf, Erişim T. 15 Mart 2025.
  • Kulaç, O., & Çalhan, H. S. (2013). Bir kamu politikasi sücreci analizi: Milli Eğitim Bakanlığı ve Yükseköğretim Kurulu yurt dışı lisansüstü bursları. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (10), 205-225.
  • Lachelier, P., & Mueller, S. L. (2023). Citizen diplomacy. In a Research Agenda for Public Diplomacy, Edward Elgar Publishing. 91-105.
  • McDonald, J. W. (2006). Citizen diplomacy in a changing world. Exopolitics Journal, 2(1), 1-19.
  • McLuhan, M. & Powers, B.R. (2020). Global köy: 21. yüzyılda yeryüzü yaşamında ve medyada meydana gelecek dönüşümler. (B. Ö. Düzgören, Çev.) İstanbul: Scala Yayıncılık.
  • McLuhan, M. (1962). The Gutenberg Galaxy: The making of typographic man. London: Routledge.
  • McLuhan, M. 1994 (first published in 1964). Understanding media: The extensions of man. Massachusetts: MIT Press.
  • MEB. (2024a). 2024-YLSY başvuru ve tercih kılavuzu. https://l24.im/iRKx, Erişim T. 15 Mart 2025.
  • MEB. (2024b). 2024 YLSY kapsamında 668 öğrenci, lisansüstü öğrenim görmek üzere yurt dışına burslu statüde gönderilecek. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. https://www.meb.gov.tr/2024-ylsy-kapsaminda-668-ogrenci-lisansustu-ogrenim-gormek-uzere-yurt-disina-burslu-statude-gonderilecek/haber/35815/tr, Erişim T. 15 Mart 2025.
  • Mercan, Z. (2016). Decision making process in the academic career orientation: Agentic and communal perspectives of turkish postgraduate education scholars. (Kayıt No. 431528) [Master’s Thesis, Istanbul Bilgi University]. YÖK Tez Merkezi.
  • Moise, R. & Anton, A. (2021). The citizen diplomats and their pathways to diplomatic power. In: Pedro Sebastiao, S. & Spinola de Carvalho, S. (Eds.), Diplomaccy Organisations and Citizens. Springer. 219-254. Mueller, S. (2009). The nexus of citizen diplomacy and public diplomacy, in Nancy Snow and Philip Taylor (eds), Routledge Handbook of Public Diplomacy. London: Routledge, 101–10.
  • Nye, J.S. (2002). The paradox of American power. New York: Oxford University Press
  • Resmî Gazete. (2020, 1 Mart). Türk öğrencilerin yabancı ülkelerde öğrenimleri hakkında yönetmelik (Sayı: 31055). T.C. Cumhurbaşkanlığı Resmî Gazete. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2020/03/20200301-3.htm, Erişim T. 6 Nisan 2025.
  • Resmî Gazete. (2024, 6 Ağustos). Türk öğrencilerin yabancı ülkelerde öğrenimleri hakkında yönetmelik (Sayı: 32624). T.C. Cumhurbaşkanlığı Resmî Gazete. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2024/08/20240806-1.htm, Erişim T. 6 Nisan 2025.
  • Sancar, A. (2012). Kamu diplomasisi ve uluslararası halkla ilişkiler. İstanbul: Beta Yayınları
  • Snow, N. (2006). US public diplomacy. Readings in Propaganda and Persuasion: New and Classic Essays, 225.
  • Snow, N. (2024). On being a citizen diplomat: A personal reflection. Almanac Diplomatique, 1(1). 12-21.
  • Subaşı, K., Tekben, İ., & Kuzucu, T. (2021). Yurt dışı lisansüstü öğrenime yönelik devlet burs programlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi ve politika önerileri (Brezilya, Estonya, Kazakistan, Türkiye). Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 11(3), 1424-1447.
  • Szondi, G. (2008). Public diplomacy and nation branding: Conceptual similarities and differences. Clingendael Institute.
  • Szondi, G. (2023). The evolution of public diplomacy–definitions and goals. Business & Diplomacy Review, (2), 121-140.
  • Şehitoğlu, R. (2021). Kamu diplomasisine akıncı birlik olarak düşünce kuruluşları. Ankara: Orion Akademi Yayınları
  • Şehitoğlu, R., Tekin, B., & Güner, O. (2023). Education diplomacy in higher education institutions: An evaluation of international student centers as think tanks. Hacettepe University Journal of Education, 38(3), 399-410.
  • TASAM, (2017). Bilim diplomasisi sektörel diplomasi inşası, SGPK_BILD_BilimVizyon_TR_pdf_8587e871-73b6-4291-9147-a4a0176ae03d.pdf, Erişim T. 15 Nisan 2025.
  • Tyler, M. C., Beyerinck, C., (2016). Citizen diplomacy, The SAGE Handbook of Diplomacy, (Constantinou, C., Kerr, P., & Paul, S.), 521-529.
  • YYEGM. (2023). 1416 Sayılı Kanun kapsamında öğrenci gönderilen ülkeler ve burs tutarları. Millî Eğitim Bakanlığı. https://yyegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2023_09/22110506_YLSY_Yurt_DYYY_AylYk_Burs_MiktarlarY.pdf?utm_source=chatgpt.com, Erişim T. 6 Nisan 2025.

Küresel Köyde Vatandaş Diplomat Olmak: Türkiye'nin YLSY Bursiyerleri

Year 2025, Issue: 14, 71 - 92, 28.07.2025
https://doi.org/10.54722/iletisimvediplomasi.1681387

Abstract

Uluslararası alanyazında kamu diplomasisi uygulamalarının hayata geçirilmesinde aktör çeşitliliği uzun zamandır tartışma konusu olmuştur. Kamu diplomasisinin sefahati, uluslararası ilişkilerin geleneksel diplomasi aktörlerine meydan okumuş ve vatandaşlar birer aktör olarak küresel köyde “vatandaş diplomat” şeklinde konumlandırılmıştır. Türkiye’nin özellikle 2010 sonrasında kamu diplomasisini kurumsal düzeyde bir plan ve koordinasyon hâlinde kamu uhdesinde yürütmeye başlaması, sınırlarının ötesine YLSY Burs Programı (bundan sonra YLSY olarak anılacaktır) kapsamında gönderdiği öğrencileri, küresel köye dönüşen dünyada birer aktör konumuna getirmektedir.
Çalışmanın odağı, Türkiye’nin yumuşak güç stratejilerinin küresel manada bir aktarıcısı olarak YLSY öğrencilerini kamu diplomasisinde nasıl konumlandırdığıdır. Çalışmada, Türkiye’nin vatandaş diplomatı nasıl çerçevelediği ve öğrencilerin ne gibi yükümlülükler üstlenebileceği derinlemesine tartışılmıştır. Makalede, YLSY öğrencilerinin vatandaş diplomatlar olarak kamu diplomasisi aktörü olmalarını tahlil etmek amacıyla nitel araştırma yöntemlerinden literatür taraması ve doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri; Millî Eğitim Bakanlığının ilgili yönetmelikleri, resmî kurum raporları, ulusal ve uluslararası medya kaynakları, bilimsel yayınlar taranarak toplanmış ve nitel araştırma yaklaşımına uygun, yorumlayıcı çözümlemeye tabi tutulmuştur.
Bu çalışma; vatandaş diplomat olarak öğrencilerden daha etkili sonuç alınması maksadıyla; kültür elçiliği, dil, network oluşturma, iletişim becerileri kazandırma ve sosyal medya desteği, finans desteği, Türk diasporası ile iş birliği, kamu diplomasisi, yurt dışındaki temsilciliklerin aktif pozisyon almaları ve istihbarata karşı koyma konularında eğitim/oryantasyon programlarına tabi tutulmaları önerisinde bulunmaktadır. Nitekim bu çalışma, Türkiye’nin kamu diplomasisinde birey temelli aktörlük anlayışını ortaya koyarak alanyazına katkı sunmaktadır.

References

  • Aktekin, S., & Tekben, İ. (2019). 1416 Sayılı Kanun kapsamında yurt dışında lisansüstü öğrenim görenlerin çalıştıkları kamu kurum ve kuruluşlarına yaptıkları katkılar ile ilgili görüşlerin analizi. Milli Eğitim Dergisi, 48(224), 123-147.
  • Altun, F. (2006). M. Mcluhan ve J. Baudrillard’ın medya kuramlarının karşılaştırmalı çözümlemesi. Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüsü, İstanbul
  • Aytekin, H., & Ateş, E. (2019). Küreselleşme ekseninde yeni kavramlar. Turkish Studies Language and Literature, 14(4), 1789-1804.
  • Bhandari, R., & Belyavina, R. (2011). Evaluating and measuring the ımpact of citizen diplomacy: Current status and future directions. Institute of International Education (IIE).
  • Caymaz, E., & Özsoy, B. (2022). Türkiye'nin kutup bilim diplomasisi. İletişim ve Diplomasi, (7), 5-24.
  • Cındık, T. (2024). 1416 Sayılı Kanun kapsamında mecburi hizmet ve meşru beklenti. TRÜHFD, 2(2), 210-233.
  • Cottrell, K. & Doherty, M. (2024). Cultural diplomacy 2.0: Citizen diplomacy. GMF Web Sayfası. Cultural Diplomacy 2.0: Citizen Diplomacy | German Marshall Fund of the United States, Erişim T. 15 Mart 2025.
  • Çobanoğlu, A., Tutar, P. Ç., & Koç, K. (2024). 2014-2023 YLSY 10 Yıllık Durum Raporu. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Yükseköğretim ve Yurt Dışı Eğitim Genel Müdürlüğü.
  • Çokluk, N. (2021). Elektronik çağda yaradanımız medya mı? The Journal of Communication and Social Studies, 1(1), 79-85.
  • Dovbenko, M. (2021). Role of nation brand ambassador/citizen diplomat. Case Study of Sweden. Giddens, A. (2004). Modernliğin sonuçları. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • Huijgh, E. (2016). Public diplomacy. The SAGE Handbook of Diplomacy (Ed. Constantinou, C., Kerr, P., & Paul, S.), 437-450.
  • İletişim Başkanlığı, (2023). Türkiye iletişim modeli: Hakikatin peşinde 5 yıl. İstanbul: İletişim Başkanlığı Yayınları.
  • İletişim Başkanlığı, (2024). Vatandaş diplomat el kitabı, İstanbul: İletişim Başkanlığı Yayınları.
  • Kara, E., & Çalık, T. (2022). Öğretim elemanlarının yurt dışı deneyimleri: Yaşam öyküsel bir analiz. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 12(2), 758-772.
  • Koç, K., Karataş, F., & Özdemir, G. (2023). 2022 YLSY Değerlendirme Raporu. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. https://yyegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2023_05/03173559_2022_YLSY_DEYERLENDYRME_RAPORU.pdf, Erişim T. 15 Mart 2025.
  • Kulaç, O., & Çalhan, H. S. (2013). Bir kamu politikasi sücreci analizi: Milli Eğitim Bakanlığı ve Yükseköğretim Kurulu yurt dışı lisansüstü bursları. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (10), 205-225.
  • Lachelier, P., & Mueller, S. L. (2023). Citizen diplomacy. In a Research Agenda for Public Diplomacy, Edward Elgar Publishing. 91-105.
  • McDonald, J. W. (2006). Citizen diplomacy in a changing world. Exopolitics Journal, 2(1), 1-19.
  • McLuhan, M. & Powers, B.R. (2020). Global köy: 21. yüzyılda yeryüzü yaşamında ve medyada meydana gelecek dönüşümler. (B. Ö. Düzgören, Çev.) İstanbul: Scala Yayıncılık.
  • McLuhan, M. (1962). The Gutenberg Galaxy: The making of typographic man. London: Routledge.
  • McLuhan, M. 1994 (first published in 1964). Understanding media: The extensions of man. Massachusetts: MIT Press.
  • MEB. (2024a). 2024-YLSY başvuru ve tercih kılavuzu. https://l24.im/iRKx, Erişim T. 15 Mart 2025.
  • MEB. (2024b). 2024 YLSY kapsamında 668 öğrenci, lisansüstü öğrenim görmek üzere yurt dışına burslu statüde gönderilecek. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. https://www.meb.gov.tr/2024-ylsy-kapsaminda-668-ogrenci-lisansustu-ogrenim-gormek-uzere-yurt-disina-burslu-statude-gonderilecek/haber/35815/tr, Erişim T. 15 Mart 2025.
  • Mercan, Z. (2016). Decision making process in the academic career orientation: Agentic and communal perspectives of turkish postgraduate education scholars. (Kayıt No. 431528) [Master’s Thesis, Istanbul Bilgi University]. YÖK Tez Merkezi.
  • Moise, R. & Anton, A. (2021). The citizen diplomats and their pathways to diplomatic power. In: Pedro Sebastiao, S. & Spinola de Carvalho, S. (Eds.), Diplomaccy Organisations and Citizens. Springer. 219-254. Mueller, S. (2009). The nexus of citizen diplomacy and public diplomacy, in Nancy Snow and Philip Taylor (eds), Routledge Handbook of Public Diplomacy. London: Routledge, 101–10.
  • Nye, J.S. (2002). The paradox of American power. New York: Oxford University Press
  • Resmî Gazete. (2020, 1 Mart). Türk öğrencilerin yabancı ülkelerde öğrenimleri hakkında yönetmelik (Sayı: 31055). T.C. Cumhurbaşkanlığı Resmî Gazete. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2020/03/20200301-3.htm, Erişim T. 6 Nisan 2025.
  • Resmî Gazete. (2024, 6 Ağustos). Türk öğrencilerin yabancı ülkelerde öğrenimleri hakkında yönetmelik (Sayı: 32624). T.C. Cumhurbaşkanlığı Resmî Gazete. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2024/08/20240806-1.htm, Erişim T. 6 Nisan 2025.
  • Sancar, A. (2012). Kamu diplomasisi ve uluslararası halkla ilişkiler. İstanbul: Beta Yayınları
  • Snow, N. (2006). US public diplomacy. Readings in Propaganda and Persuasion: New and Classic Essays, 225.
  • Snow, N. (2024). On being a citizen diplomat: A personal reflection. Almanac Diplomatique, 1(1). 12-21.
  • Subaşı, K., Tekben, İ., & Kuzucu, T. (2021). Yurt dışı lisansüstü öğrenime yönelik devlet burs programlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi ve politika önerileri (Brezilya, Estonya, Kazakistan, Türkiye). Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 11(3), 1424-1447.
  • Szondi, G. (2008). Public diplomacy and nation branding: Conceptual similarities and differences. Clingendael Institute.
  • Szondi, G. (2023). The evolution of public diplomacy–definitions and goals. Business & Diplomacy Review, (2), 121-140.
  • Şehitoğlu, R. (2021). Kamu diplomasisine akıncı birlik olarak düşünce kuruluşları. Ankara: Orion Akademi Yayınları
  • Şehitoğlu, R., Tekin, B., & Güner, O. (2023). Education diplomacy in higher education institutions: An evaluation of international student centers as think tanks. Hacettepe University Journal of Education, 38(3), 399-410.
  • TASAM, (2017). Bilim diplomasisi sektörel diplomasi inşası, SGPK_BILD_BilimVizyon_TR_pdf_8587e871-73b6-4291-9147-a4a0176ae03d.pdf, Erişim T. 15 Nisan 2025.
  • Tyler, M. C., Beyerinck, C., (2016). Citizen diplomacy, The SAGE Handbook of Diplomacy, (Constantinou, C., Kerr, P., & Paul, S.), 521-529.
  • YYEGM. (2023). 1416 Sayılı Kanun kapsamında öğrenci gönderilen ülkeler ve burs tutarları. Millî Eğitim Bakanlığı. https://yyegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2023_09/22110506_YLSY_Yurt_DYYY_AylYk_Burs_MiktarlarY.pdf?utm_source=chatgpt.com, Erişim T. 6 Nisan 2025.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects International Relations (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Recep Şehitoğlu 0000-0001-6855-4841

Publication Date July 28, 2025
Submission Date April 21, 2025
Acceptance Date June 27, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 14

Cite

APA Şehitoğlu, R. (2025). Küresel Köyde Vatandaş Diplomat Olmak: Türkiye’nin YLSY Bursiyerleri. İletişim Ve Diplomasi(14), 71-92. https://doi.org/10.54722/iletisimvediplomasi.1681387