Media ecology, an academic field developed by Neil Postman, explores the impact of media on individuals, audiences, and culture. It posits that media is not only a means of communication but also shapes the way individuals think, perceive, and interact socially. Media ecology is the study of how individuals are affected by media environments and the transformative power of these environments on social structure. In this regard, the processes of cultivating behaviours, attitudes, and values through media content exhibit a substantial overlap with Albert Bandura’s social learning theory. In particular, learning through observation, modelling, and reinforcement is a frequently encountered form of learning through media tools. The continuous media exposure of the media ecology increases the possibility of individuals internalising and repeating the behaviours they observe and creates certain models. This study explores the arguments of both theories in the context of mass media. It particularly focuses on the impact of mass media on children and how model-based learning occurs. This study analyses how Türkiye’s National Technology Initiative is represented in TRT-co-produced animated films. The animated film Rafadan Tafya: Galaktik Tayfa (2023) was analysed using sociological film analysis. The subjects, events, and developments discussed in the film represent Türkiye’s recent technical and scientific advancements, informing children about these advancements.
Century of Türkiye media ecology social learning theory National Technology Initiative Rafadan Tayfa Galaktik Tayfa
Neil Postman tarafından geliştirilen ve medyanın birey, kitle ve kültür üzerindeki etkisini araştıran akademik bir alan olan medya ekolojisi, medyanın bir iletişim aracı olmanın yanı sıra bireyin düşünme, algılama ve sosyal etkileşimini şekillendirdiğini savunmaktadır. Medya ekolojisi, bireyin medya ortamları yoluyla nasıl etkilendiğini ve bu ortamların toplumsal yapı üzerindeki dönüştürücü gücünü ele alır. Bu anlamda bireyin medya içerikleri yoluyla davranış, tutum ve değer geliştirme süreçleri, Albert Bandura’nın sosyal öğrenme kuramı ile önemli ölçüde örtüşmektedir. Özellikle gözlem yoluyla öğrenme, model oluşturma ve pekiştirme gibi süreçler, medya araçları yoluyla sıkça karşılaşılan öğrenme biçimleridir. Medya ekolojisi bireylerin gözlemledikleri davranışları içselleştirme ve tekrar etme ihtimalini artırmakta ve belirli modeller oluşturmaktadır. Buradan hareketle çalışmada, her iki kuramın kitle iletişim araçları bağlamında öne sürdüğü argümanlar ele alınmış, özellikle kitle iletişim araçlarının çocuklar üzerindeki etkisi ve modele dayalı öğrenme biçiminin nasıl gerçekleştiği tartışılmıştır. Medya ekolojisi ve sosyal öğrenme kuramları bağlamında Türkiye Yüzyılı çerçevesinde oluşturulan Millî Teknoloji Hamlesi’nin, TRT ortak yapımı animasyon filmlerinde nasıl işlendiğini ve temsil edildiğini ortaya koymayı amaçlayan bu çalışmada örneklem olarak seçilen ve yönetmenliği İsmail Fidan tarafından yapılan Rafadan Tafya: Galaktik Tayfa (2023) adlı animasyon filmi, nitel metin çözümlemelerinden biri olan sosyolojik film analizine göre çözümlenmiştir. Filmin, Türkiye’de son dönemde yaşanan teknik ve bilimsel gelişmelerden çocukları haberdar etmeyi, onlara model oluşturmayı ve Millî Teknoloji Hamlesi uyarınca çocukları da sürecin içerisine dâhil etmeyi amaçladığı sonucuna ulaşılmıştır.
Türkiye Yüzyılı medya ekolojisi sosyal öğrenme kuramı Millî Teknoloji Hamlesi Rafadan Tayfa Galaktik Tayfa
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Mass Media, Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 28, 2025 |
Submission Date | April 28, 2025 |
Acceptance Date | June 18, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 14 |