Research Article
BibTex RIS Cite

Öğrencilerin Okuduğunu Anlama Becerilerinin Yapısal Eşitlik Modellemesi İle Kestirilmesi

Year 2015, , 511 - 521, 26.04.2015
https://doi.org/10.17051/io.2015.32986

Abstract

Bu çalışmada, Yapısal Eşitlik Modellemesi kullanılarak öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerini
etkileyen faktörlerin belirlenebilmesi amaçlanmıştır. Bu faktörleri belirleyebilmek için öğrencilerin PISA
2009 anketlerine verdikleri yanıtlar kullanılmıştır. Faktör analizi ile “öğretmenlerin öğretimde kullandıkları
stratejiler”, “motivasyon”, “öğrencilerin çalışma alışkanlıkları” ve “okumaya karşı tutum” olmak üzere dört
faktör belirlenmiş, belirlenen bu faktörler YEM analizinde gizil değişkenler olarak kullanılmıştır. YEM
analizindeki bağımlı değişken olarak ise, öğrencilerin PISA 2009 okuduğunu anlama beceri puanları
kullanılmıştır. Analiz sonucunda öğrencilerin okuma becerilerini açıklayan en önemli değişkenin “stratejiler”
(öğretmenlerin öğretimde kullandığı stratejiler) olduğu hesaplanmıştır (γ=0.33). İkinci en önemli değişken
“motivasyon” (öğretmenlerin öğrencileri motive etmesi) (γ=0.26), üçüncü örtük değişken “çalışma”
(öğrencilerin çalışma alışkanlıkları) (γ=0.22) ve okuma becerilerini en az açıklayan dördüncü örtük değişken
ise “okuma” (okumaya karşı tutum) (γ=0.16) olarak belirlenmiştir.

References

  • Akçamete, G. (1989). Üniversite Öğrencilerinin Okumalarının Değerlendirilmesi. Journal of the Ankara University Faculty of Educaiotnal Sciences. 22 (2), 735-736.
  • Akdağ, M. and Güneş, H. (2003). Öğretmen rolünün yaratıcı bir sınıf ortamı oluşturmasındaki önemi. Journall of National Education. Number:159.
  • Aşkar, P. ve Olkun, S. (2005). PISA 2003 Sonuçları Açısından Bilgi ve İletişim Teknolojileri Kullanımı. Eurasian Journal of Educational Research, 19, 15-34.
  • Aysan, F., Tanrıöğen, G. and Tanrıöğen, A. (1996). Perceived Causes of Academic Failure Among the Students at the Faculty of Education at Buca. Yayımlandığı Kitap G. Karagözoğlu (Editör), Teacher Training for The Twenty First Century. Izmir: Buca Faculty of Education Publication.
  • Bloom, B. S. (1979). İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme (Çeviren: D. A. Özçelik), Ankara: National Education Publications.
  • Boulware-Gooden, R., Carreker, S., Thornhil, A., & Joshi, M. (2007). instruction of metacognitive strategies enhances reading comprehension and vocabulary achievement of third grade students. The Reading Teacher, 61(1), 70-77.
  • Brigman, G. ve Campbell, C. (2003). “Helping Students Improve Academic Achievement and School Success Behavior”, Professional School Counseling, 7, 91-98.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları Ve Yorum. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Cooper, H., Lindsay J. J. And Nye B. (1998). Relationships Among Attitudes About Homework, Amount of Homework Assigned and Completed, and Student Achievement. Journal of Educational Psychology, (90)1: 70-83.
  • Cüceloğlu, D. (2002). İnsan ve Davranışı. Istanbul: Remzi Kitabevi
  • Derman, A. (2002). İlköğretim 7. sınıflarında fen bilgisi derslerinde kullanılan farklı öğrenme stratejilerinin öğrencilerin başarılarına etkisi. Unpublished Master’s Dissertation. Konya: Selçuk University Graduate School of Natural Sciences.
  • Gelbal, S. (2008). Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyoekonomik Özelliklerinin Türkçe Başarısı Üzerinde Etkisi. Eğitim ve Bilim. (33)150: 1-13.
  • Geller, E. and Ronald F. A., (1986). “The Effects of Classroom Guidance on Children’s Success in School” , Journal of Counseling and Development, October, 65, 78-81.
  • Hattie, J. C. (2009),. Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement. London & New York: Routledge, Taylor& Francis Group.
  • Hoyle, R. H. (1995). Structural Equation Modeling. United States of America: Sage Public.
  • Karasakaloğlu, N. ve Saracaloğlu, A.S. (2009). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Türkçe Dersine Yönelik Tutumları, Akademik Benlik Tasarımları ile Başarıları Arasındaki İlişki. Yüzüncü Yıl Univeristy Journal of the Faculty of Education. (6)1: 343-362.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and Practice of Structural Equation Modeling (2nd ed.). New York: Guilford. 366 pp.
  • OECD (2012). PISA 2009 Technical Report, Paris:OECD.
  • Özler, D. (1998). Temel eğitimde (ilköğretim) öğretmen niteliklerinin örgenci başarılarına etkileri üzerinde bir inleme. Unpublished Master’s Dissertation. Izmir: Dokuz Eylül University Graduate School of Educational Sciences.
  • Saracaloğlu, A.S. (2000). Öğretmen Adaylarının Yabancı Dile Yönelik Tutumları İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Eğitim ve Bilim (115)25: 65-72.
  • Schermelleh-Engel, K. and Moosbrugger, H. (2003). Evaluating The Fit of Structural Equation Models: Test of Significance and Descriptive Goodness-of-Fit Measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Schumacker, R.E,ve Lomax, R,G. (1996). A Beginner’s Guide to Structural Equation Modeling. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Sübaşı, G. (2000). “Verimli Ders Çalışma Alışkanlıkları Eğitiminin Akademik Başarı, Akademik Benlik Kavramı ve Çalışma Alışkanlıklarına Etkisi”, Eğitim ve Bilim, 4, 117.
  • Şimşek, F. (2007) Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş: Temel İlkeler ve LİSREL Uygulamaları. Istanbul: Ekinoks Yayınları.

Using Structural Equation Modeling to Investigate Students’ Reading Comprehension Skills

Year 2015, , 511 - 521, 26.04.2015
https://doi.org/10.17051/io.2015.32986

Abstract

In this study, Structural Equation Modeling was used to determine the factors that affect reading skills. To determine the factors data of PISA 2009 was used. It assessed students’ capacities to apply knowledge and skills in reading, mathematical and scientific literacy. It describes some wider findings about what lies behind results. Structural Equation Modeling is examined and four independent latent variables as “reading attitudes,” “study habits,” “stimulate,” and “strategies the teacher used” are determined. It was observed that the most important variable was the “strategies the teacher used” (γ=0.33). The second important latent variable that affected the students’ reading comprehension skill was “teacher stimulating students”(γ=0.26). Another latent variable affecting the students’ reading comprehension level was observed as “the students’ study habits” (γ=0.22). The final latent variable was “attitude towards reading” (γ=0.16)

References

  • Akçamete, G. (1989). Üniversite Öğrencilerinin Okumalarının Değerlendirilmesi. Journal of the Ankara University Faculty of Educaiotnal Sciences. 22 (2), 735-736.
  • Akdağ, M. and Güneş, H. (2003). Öğretmen rolünün yaratıcı bir sınıf ortamı oluşturmasındaki önemi. Journall of National Education. Number:159.
  • Aşkar, P. ve Olkun, S. (2005). PISA 2003 Sonuçları Açısından Bilgi ve İletişim Teknolojileri Kullanımı. Eurasian Journal of Educational Research, 19, 15-34.
  • Aysan, F., Tanrıöğen, G. and Tanrıöğen, A. (1996). Perceived Causes of Academic Failure Among the Students at the Faculty of Education at Buca. Yayımlandığı Kitap G. Karagözoğlu (Editör), Teacher Training for The Twenty First Century. Izmir: Buca Faculty of Education Publication.
  • Bloom, B. S. (1979). İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme (Çeviren: D. A. Özçelik), Ankara: National Education Publications.
  • Boulware-Gooden, R., Carreker, S., Thornhil, A., & Joshi, M. (2007). instruction of metacognitive strategies enhances reading comprehension and vocabulary achievement of third grade students. The Reading Teacher, 61(1), 70-77.
  • Brigman, G. ve Campbell, C. (2003). “Helping Students Improve Academic Achievement and School Success Behavior”, Professional School Counseling, 7, 91-98.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları Ve Yorum. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Cooper, H., Lindsay J. J. And Nye B. (1998). Relationships Among Attitudes About Homework, Amount of Homework Assigned and Completed, and Student Achievement. Journal of Educational Psychology, (90)1: 70-83.
  • Cüceloğlu, D. (2002). İnsan ve Davranışı. Istanbul: Remzi Kitabevi
  • Derman, A. (2002). İlköğretim 7. sınıflarında fen bilgisi derslerinde kullanılan farklı öğrenme stratejilerinin öğrencilerin başarılarına etkisi. Unpublished Master’s Dissertation. Konya: Selçuk University Graduate School of Natural Sciences.
  • Gelbal, S. (2008). Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyoekonomik Özelliklerinin Türkçe Başarısı Üzerinde Etkisi. Eğitim ve Bilim. (33)150: 1-13.
  • Geller, E. and Ronald F. A., (1986). “The Effects of Classroom Guidance on Children’s Success in School” , Journal of Counseling and Development, October, 65, 78-81.
  • Hattie, J. C. (2009),. Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement. London & New York: Routledge, Taylor& Francis Group.
  • Hoyle, R. H. (1995). Structural Equation Modeling. United States of America: Sage Public.
  • Karasakaloğlu, N. ve Saracaloğlu, A.S. (2009). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Türkçe Dersine Yönelik Tutumları, Akademik Benlik Tasarımları ile Başarıları Arasındaki İlişki. Yüzüncü Yıl Univeristy Journal of the Faculty of Education. (6)1: 343-362.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and Practice of Structural Equation Modeling (2nd ed.). New York: Guilford. 366 pp.
  • OECD (2012). PISA 2009 Technical Report, Paris:OECD.
  • Özler, D. (1998). Temel eğitimde (ilköğretim) öğretmen niteliklerinin örgenci başarılarına etkileri üzerinde bir inleme. Unpublished Master’s Dissertation. Izmir: Dokuz Eylül University Graduate School of Educational Sciences.
  • Saracaloğlu, A.S. (2000). Öğretmen Adaylarının Yabancı Dile Yönelik Tutumları İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Eğitim ve Bilim (115)25: 65-72.
  • Schermelleh-Engel, K. and Moosbrugger, H. (2003). Evaluating The Fit of Structural Equation Models: Test of Significance and Descriptive Goodness-of-Fit Measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Schumacker, R.E,ve Lomax, R,G. (1996). A Beginner’s Guide to Structural Equation Modeling. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Sübaşı, G. (2000). “Verimli Ders Çalışma Alışkanlıkları Eğitiminin Akademik Başarı, Akademik Benlik Kavramı ve Çalışma Alışkanlıklarına Etkisi”, Eğitim ve Bilim, 4, 117.
  • Şimşek, F. (2007) Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş: Temel İlkeler ve LİSREL Uygulamaları. Istanbul: Ekinoks Yayınları.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Aylin Albayrak Sarı

Publication Date April 26, 2015
Published in Issue Year 2015

Cite

APA Albayrak Sarı, A. (2015). Öğrencilerin Okuduğunu Anlama Becerilerinin Yapısal Eşitlik Modellemesi İle Kestirilmesi. İlköğretim Online, 14(2), 511-521. https://doi.org/10.17051/io.2015.32986
AMA Albayrak Sarı A. Öğrencilerin Okuduğunu Anlama Becerilerinin Yapısal Eşitlik Modellemesi İle Kestirilmesi. İOO. April 2015;14(2):511-521. doi:10.17051/io.2015.32986
Chicago Albayrak Sarı, Aylin. “Öğrencilerin Okuduğunu Anlama Becerilerinin Yapısal Eşitlik Modellemesi İle Kestirilmesi”. İlköğretim Online 14, no. 2 (April 2015): 511-21. https://doi.org/10.17051/io.2015.32986.
EndNote Albayrak Sarı A (April 1, 2015) Öğrencilerin Okuduğunu Anlama Becerilerinin Yapısal Eşitlik Modellemesi İle Kestirilmesi. İlköğretim Online 14 2 511–521.
IEEE A. Albayrak Sarı, “Öğrencilerin Okuduğunu Anlama Becerilerinin Yapısal Eşitlik Modellemesi İle Kestirilmesi”, İOO, vol. 14, no. 2, pp. 511–521, 2015, doi: 10.17051/io.2015.32986.
ISNAD Albayrak Sarı, Aylin. “Öğrencilerin Okuduğunu Anlama Becerilerinin Yapısal Eşitlik Modellemesi İle Kestirilmesi”. İlköğretim Online 14/2 (April 2015), 511-521. https://doi.org/10.17051/io.2015.32986.
JAMA Albayrak Sarı A. Öğrencilerin Okuduğunu Anlama Becerilerinin Yapısal Eşitlik Modellemesi İle Kestirilmesi. İOO. 2015;14:511–521.
MLA Albayrak Sarı, Aylin. “Öğrencilerin Okuduğunu Anlama Becerilerinin Yapısal Eşitlik Modellemesi İle Kestirilmesi”. İlköğretim Online, vol. 14, no. 2, 2015, pp. 511-2, doi:10.17051/io.2015.32986.
Vancouver Albayrak Sarı A. Öğrencilerin Okuduğunu Anlama Becerilerinin Yapısal Eşitlik Modellemesi İle Kestirilmesi. İOO. 2015;14(2):511-2.