This study aims to identify the problems of students with broken families during the teaching of “My Unique Family” theme in Life Science and views of teachers about this theme in primary schools. Case study approach adopted in the study and study group consist of 13 primary teachers and 12 students with broken families from selected 3 primary schools. Data gathered through non-participant observations, semi-structured interviews and document analysis techniques. Obtained data were analyzed with descriptive methods. In the study results show that student with broken families were not able to fully participate in activities required in “My Unique Family” theme and found out that emotionally they were negatively affected during the activities. It was also found that teachers were facing various problems while carrying out activities in this theme, feel lonely and were not able to obtain sufficient support from school guiding services. It is suggested that Life Science curriculum should be re-designed taking students with broken families; teachers should be informed about those students through in-service education and provided with effective school guiding services.
Life Science curriculum children with broken families my unique family theme primary education.
Bu araştırma parçalanmış aileye sahip öğrencilerin Hayat Bilgisi Dersi Benim Eşsiz Yuvam temasının işlenişinde karşılaştıkları problemleri ve öğretmenlerin bu tema hakkındaki görüşlerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Özel durum yöntemi kapsamında yürütülen araştırmanın çalışma grubunu 3 farklı ilköğretim okulunda görev yapan ve sınıflarında parçalanmış aileye sahip öğrenci bulunan 13 sınıf öğretmeni ve 12 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verileri, katılımsız gözlem, yarı-yapılandırılmış görüşme ve doküman inceleme teknikleriyle toplanmıştır. Araştırmanın verileri içerik analizi yöntemine tabi tutulmuştur. Araştırmada, parçalanmış aileye sahip öğrencilerin bu tema etkinliklerine ailevi durumlarından dolayı yeterince katılım gösteremedikleri ve tema işleniş sürecinde duygusal anlamda olumsuz yönde etkilendikleri bulgularına ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda, sınıf öğretmenlerinin Benim Eşsiz Yuvam temasında öğretim faaliyetlerinde problem yaşadıkları, bu durum karşısında yalnız kaldıkları, rehberlik servisinden gerektiği gibi yardım alamadıkları tespit edilmiştir. Parçalanmış aileye sahip öğrencilerin göz önüne alınarak öğretim programlarının yeniden düzenlenmesi, sınıf öğretmenlerinin hizmet içinde parçalanmış aileye sahip öğrencilere yönelik uygulayabilecekleri öğretim faaliyetleri yönünden bilgilendirilmeleri ve okullarda etkili rehberlik desteğinin sağlanması önerilmektedir.
Hayat Bilgisi Öğretim Programı Parçalanmış Aile Çocukları Benim Eşsiz Yuvam Teması ilkokul eğitimi
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 3, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 |