BibTex RIS Cite

-

Year 2014, , 1400 - 1413, 03.11.2014
https://doi.org/10.17051/io.2014.81052

Abstract

The aim of this research is to compare the students’ performance according to their attitudes towards computer, computer familiarity and gender; and to compare the psychometric properties of a general ability test which is administered in paper-pencil and computer based form. The study group includes a total of 136 primary school students who live in central district of Eskisehir province. A 60-item general ability test, which includes verbal and computational reasoning sub-tests, the attitude towards computer scale, and the computer familiarity scale were administered to the study group. The findings showed that paper-pencil and computer based forms were highly equal and there was no significant difference between students’ computer based test performances in terms of computer familiarity and gender. On the other hand, there was a significant difference between students’ computer based test performances in their attitudes towards computers.

References

  • Akdemir, O. & Oguz, A. (2008). Computer based testing: An alternative for assessment of Turkish undergraduate students. Computers & Education. 51, 1198-1204.
  • Akhun, İ. (1984). İki Korelasyon Katsayısı Arasındaki Farkın Manidarlığının Test Edilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. Cilt:17. Sayı:1.
  • Alsawalmeth, Y.M., Feldt, L.S. (1994). A Modification of Feldt’s Test of the Equality of Two Dependent Alpha Coefficients. Psychometrika. Vol. 59. No:1. 49-57.
  • Anakwe, B. (2008). Comparison of Student Performance in Paper-Based Versus ComputerBased Testing. Journal of Education for Business. September-October, 13-17.
  • Bayazıt, A. (2007). Çevirim İçi Sınavlar ve Kağıt-Kalem Sınavları Arasındaki Sınav Süresi ve Öğrenci Başarım Farklılıkları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bindak, R. & Çelik, H.C. (2006). Öğretmenler İçin Bilgisayar Tutum Ölçeğinin Güvenirlik Geçerlik Çalışması, Eurasian Journal of Educational Research-EJER. 22: 38 - 47.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. PegemA Yayıncılık: Ankara.
  • Clariana, R., Wallace, P. (2002). Paper-based versus computer-based assessment: key factors associated with the test mode effect. British Journal of Educational Technology. 33, 59360
  • Ergün, E. (2002). Üniversite Öğrencilerinin Bilgisayar Destekli Ölçmeden Elde Ettikleri Başarının Kalem-Kağıt Testi Başarısı, Bilgisayar Kaygısı ve Bilgisayar Tecrübeleri Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Hürriyet. (2013). 1.5 Milyon Öğrenci Yıkıldı. Web: http://webarsiv.hurriyet.com.tr/1999/05/02/113426.asp 04 Ocak 2014 tarihinde alınmıştır. Hyland, F. (2000). ELS writers and feedback: giving more autonomy to students.Language Teaching Research.4:33.
  • İlci, B. (2004). Geleneksel Kağıt-Kalem Yöntemi ile ve Bilgisayarda Online Uygulanan Çoktan Seçmeli Sayısal Yetenek ve Sözel Yetenek Testlerine Ait Madde ve Test İstatistiklerinin Karşılaştırılması. Yüksek lisans tezi.Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • International Test Commision. (2005). International Guidelines on Computer-Based and Internet Delivered Testing. Web: http://www.intestcom.org/guidelines 16 Kasım 2010 tarihinde alınmıştır.
  • Kingston, N.M. (2009). Comparability of Computer- and Paper-Administered Multiple Choice Tests for K-12 Populations: A Synthesis. Applied Measurement in Education. 22: 22-37
  • Maguire, K.A., Smith, D.A., Brallier, S.A., Palm, L.J. (2009). Computer-Based Testing: A Comparison of Computer-Based and Paper-and-Pencil Assessment. Allied Academies International Internet Conference. Vol.11.
  • O’Donovan, B., Price, M., Rust, C. (2000). The Student Experience of Criterion-Referenced Assessment. Innovations in Education and Teaching International. 38,1.
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM). (2013). 2009-PMYO: Sınav İptali. Web: http://www.osym.gov.tr/belge/1-11560/2009-pmyo-sinav-iptali-01102009.html 4 Ocak 2014 tarihinde alınmıştır.
  • Programme for International Student Assessment. (2010). PISA Computer-Based Assessment of Student Skills in Science. OECD Publications.
  • Programme for International Student Assessment. (2009). ICT Familiarity Component for the Student Questionnaire. Web: http://pisa2009.acer.edu.au/downloads.php 10 Şubat 2010 tarihinde alınmıştır.
  • Russel, M., Goldberg, A., O’Connor, K. (2003). Computer Based Test and Validity: a look back into the future. Assessment in Education. 10, 279-293.
  • Smith, B., Caputi, P., Rawstorne, P. (2000). Diferentiating computer experience and attitudes toward computers: an empirical investigation. Computers in Human Behavior. 16, 59-81. Tavşancıl, E. (2006). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Nobel Yayın: Ankara.
  • Taylor, C., Kirsh, I., Eignor, D., Jamieson, J. (1999). Examining the Relationship Between Computer Familiarity and Performance on Computer-Based Language Tasks. Language Learning. 49:2, 219-274.
  • Tezbaşaran, A. (1996). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Psikologlar Derneği Yayınları: Ankara.

Bilgisayar Ortamında Ve Kağıt-Kalem Formunda Uygulanan Genel Yetenek Testinin Psikometrik Özelliklerinin Karşılaştırılması

Year 2014, , 1400 - 1413, 03.11.2014
https://doi.org/10.17051/io.2014.81052

Abstract

Bu çalışmada, bir genel yetenek testi (GYT) kağıt-kalem ve bilgisayar ortamında uygulanarak, testin psikometrik özelliklerinin ve bilgisayara yönelik tutum, bilgisayar aşinalığı ve cinsiyete göre öğrenci performanslarının karşılaştırılması amaçlanmıştır. İlişkisel türde betimsel bir araştırma olan bu çalışmanın araştırma grubunu Eskişehir Büyükşehir Belediyesi sınırları içerisinde kalan ilköğretim okullarından seçilen; 73 erkek, 63 kız toplam 136 6. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma grubuna sözel ve sayısal akıl yürütme alt testlerinden oluşan, toplam 60 maddelik genel yetenek testi kağıt-kalem olarak ve bilgisayar ortamında uygulanmıştır. Araştırma grubuna aynı zamanda bilgisayara yönelik tutum ölçeği ve bilgisayar aşinalığı ölçekleri de verilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular; testin kağıt-kalem ve bilgisayar ortamında uygulanan formlarının ölçtükleri özellik bakımından denk olduğunu; bilgisayar aşinalığı ve cinsiyete göre, testin bilgisayar ortamında uygulanan formundan alınan puanların farklılaşmadığını; buna karşın, bilgisayara yönelik tutum bakımından bilgisayar ortamında uygulanan formdan alınan GYT puanlarının bilgisayara yönelik olumlu tutuma sahip olanlar lehinde farklılaştığını göstermektedir.

References

  • Akdemir, O. & Oguz, A. (2008). Computer based testing: An alternative for assessment of Turkish undergraduate students. Computers & Education. 51, 1198-1204.
  • Akhun, İ. (1984). İki Korelasyon Katsayısı Arasındaki Farkın Manidarlığının Test Edilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. Cilt:17. Sayı:1.
  • Alsawalmeth, Y.M., Feldt, L.S. (1994). A Modification of Feldt’s Test of the Equality of Two Dependent Alpha Coefficients. Psychometrika. Vol. 59. No:1. 49-57.
  • Anakwe, B. (2008). Comparison of Student Performance in Paper-Based Versus ComputerBased Testing. Journal of Education for Business. September-October, 13-17.
  • Bayazıt, A. (2007). Çevirim İçi Sınavlar ve Kağıt-Kalem Sınavları Arasındaki Sınav Süresi ve Öğrenci Başarım Farklılıkları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bindak, R. & Çelik, H.C. (2006). Öğretmenler İçin Bilgisayar Tutum Ölçeğinin Güvenirlik Geçerlik Çalışması, Eurasian Journal of Educational Research-EJER. 22: 38 - 47.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. PegemA Yayıncılık: Ankara.
  • Clariana, R., Wallace, P. (2002). Paper-based versus computer-based assessment: key factors associated with the test mode effect. British Journal of Educational Technology. 33, 59360
  • Ergün, E. (2002). Üniversite Öğrencilerinin Bilgisayar Destekli Ölçmeden Elde Ettikleri Başarının Kalem-Kağıt Testi Başarısı, Bilgisayar Kaygısı ve Bilgisayar Tecrübeleri Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Hürriyet. (2013). 1.5 Milyon Öğrenci Yıkıldı. Web: http://webarsiv.hurriyet.com.tr/1999/05/02/113426.asp 04 Ocak 2014 tarihinde alınmıştır. Hyland, F. (2000). ELS writers and feedback: giving more autonomy to students.Language Teaching Research.4:33.
  • İlci, B. (2004). Geleneksel Kağıt-Kalem Yöntemi ile ve Bilgisayarda Online Uygulanan Çoktan Seçmeli Sayısal Yetenek ve Sözel Yetenek Testlerine Ait Madde ve Test İstatistiklerinin Karşılaştırılması. Yüksek lisans tezi.Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • International Test Commision. (2005). International Guidelines on Computer-Based and Internet Delivered Testing. Web: http://www.intestcom.org/guidelines 16 Kasım 2010 tarihinde alınmıştır.
  • Kingston, N.M. (2009). Comparability of Computer- and Paper-Administered Multiple Choice Tests for K-12 Populations: A Synthesis. Applied Measurement in Education. 22: 22-37
  • Maguire, K.A., Smith, D.A., Brallier, S.A., Palm, L.J. (2009). Computer-Based Testing: A Comparison of Computer-Based and Paper-and-Pencil Assessment. Allied Academies International Internet Conference. Vol.11.
  • O’Donovan, B., Price, M., Rust, C. (2000). The Student Experience of Criterion-Referenced Assessment. Innovations in Education and Teaching International. 38,1.
  • Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM). (2013). 2009-PMYO: Sınav İptali. Web: http://www.osym.gov.tr/belge/1-11560/2009-pmyo-sinav-iptali-01102009.html 4 Ocak 2014 tarihinde alınmıştır.
  • Programme for International Student Assessment. (2010). PISA Computer-Based Assessment of Student Skills in Science. OECD Publications.
  • Programme for International Student Assessment. (2009). ICT Familiarity Component for the Student Questionnaire. Web: http://pisa2009.acer.edu.au/downloads.php 10 Şubat 2010 tarihinde alınmıştır.
  • Russel, M., Goldberg, A., O’Connor, K. (2003). Computer Based Test and Validity: a look back into the future. Assessment in Education. 10, 279-293.
  • Smith, B., Caputi, P., Rawstorne, P. (2000). Diferentiating computer experience and attitudes toward computers: an empirical investigation. Computers in Human Behavior. 16, 59-81. Tavşancıl, E. (2006). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Nobel Yayın: Ankara.
  • Taylor, C., Kirsh, I., Eignor, D., Jamieson, J. (1999). Examining the Relationship Between Computer Familiarity and Performance on Computer-Based Language Tasks. Language Learning. 49:2, 219-274.
  • Tezbaşaran, A. (1996). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Psikologlar Derneği Yayınları: Ankara.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Eren Can Aybek

R. Nükhet Demirtaşlı

Publication Date November 3, 2014
Published in Issue Year 2014

Cite

APA Aybek, E. C., & Demirtaşlı, R. N. (2014). -. İlköğretim Online, 13(4), 1400-1413. https://doi.org/10.17051/io.2014.81052
AMA Aybek EC, Demirtaşlı RN. -. İOO. November 2014;13(4):1400-1413. doi:10.17051/io.2014.81052
Chicago Aybek, Eren Can, and R. Nükhet Demirtaşlı. “-”. İlköğretim Online 13, no. 4 (November 2014): 1400-1413. https://doi.org/10.17051/io.2014.81052.
EndNote Aybek EC, Demirtaşlı RN (November 1, 2014) -. İlköğretim Online 13 4 1400–1413.
IEEE E. C. Aybek and R. N. Demirtaşlı, “-”, İOO, vol. 13, no. 4, pp. 1400–1413, 2014, doi: 10.17051/io.2014.81052.
ISNAD Aybek, Eren Can - Demirtaşlı, R. Nükhet. “-”. İlköğretim Online 13/4 (November 2014), 1400-1413. https://doi.org/10.17051/io.2014.81052.
JAMA Aybek EC, Demirtaşlı RN. -. İOO. 2014;13:1400–1413.
MLA Aybek, Eren Can and R. Nükhet Demirtaşlı. “-”. İlköğretim Online, vol. 13, no. 4, 2014, pp. 1400-13, doi:10.17051/io.2014.81052.
Vancouver Aybek EC, Demirtaşlı RN. -. İOO. 2014;13(4):1400-13.