Indonesian for Non-Native Speakers learning is
mostly implemented in various universities in Indonesia through various
programs. Along with the government's policy, various Indonesia universities
encourage their students to write scientific articles for publication, both for
proceedings and journals. Therefore, it is needed a learning model to write
scientific articles. Generally, these learning activities have learners who
come from the digital or Z generation. Referring to the characteristics of
learners, learning activities to write scientific articles can be done based on
blended learning. This research aims to discuss the theoretical studies which
are needed in developing a model of learning to write scientific articles based
on blended learning. In accordance with the purpose of writing, this research
describes theoretical studies of learning models, second language writing,
scientific articles, blended learning, and the development of blended learning.
Yerli olmayan konuşmacılar için
Endonezya Dili (YOKED) öğrenimi, Endonezya'daki çeşitli üniversitelerde farklı programlarda uygulanmaktadır.
Hükümetin politikasıyla birlikte, Endonezya’daki üniversiteler, öğrencilerini
hem bildiri kitaplarında hem de dergilerde yayınlamak üzere bilimsel makaleler
yazmalarını teşvik etmektedirler. Bu nedenle, bilimsel makalelerin yazılması
için bir öğrenme modeline ihtiyaç duyulmaktadır. Genel olarak, bu öğrenme etkinlikleri
dijital veya Z kuşağından gelen öğrencilerden oluşmaktadır. Öğrencilerin
özelliklerine atıfta bulunarak, bilimsel makalelerin yazılması için öğrenme
etkinlikleri, karma öğrenmeye dayalı olarak yapılabilir. Bu araştırma, karma
öğrenmeye dayalı bilimsel makalelerin yazılması için bir öğrenme modelinin
geliştirilmesinde ihtiyaç duyulan teorik çalışmaları tartışmayı amaçlamaktadır.
Yazma amacına uygun olarak, bu araştırma, öğrenme modelleri, ikinci dil yazma,
bilimsel makaleler, harmanlanmış öğrenme ve karma öğrenmenin gelişimi ile
ilgili teorik çalışmaları anlatmaktadır.