Research Article
BibTex RIS Cite

Ebeveyn ve Öğretmenlerin Birlikte Hikâye Okuma Etkinliklerinin İncelenmesi

Year 2016, Volume: 15 Issue: 1, 0 - 0, 01.01.2016
https://doi.org/10.17051/io.2016.05211

Abstract

Araştırmanın amacı, anaokuluna devam eden 4-5 yaş çocuklarına evde ve okulda uygulanan birlikte okuma etkinliklerinin niteliğini belirlemektir. Betimsel araştırmaya Denizli ilinde ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile seçilen 46 öğretmen ve 45 veli çalışmaya gönüllü olarak katılmışlardır. Araştırma verileri yapılandırılmış gözlem tekniği ile toplanmış, video ile kaydedilmiş ve verilerin kodlanması amacıyla “yapılandırılmış gözlem formu” kullanılmıştır. Bu formda, hikâye öncesi, hikâye sırasında ve hikâye sonrasında yetişkin ve çocuk davranışlarını kodlamaya yönelik gözlem maddeler yer almaktadır. Sonuç olarak ebeveyn ve öğretmenlerin birlikte okuma etkinliklerinin niteliği incelenmiş ve birlikte okuma tekniklerinde önemli farklılıklar bulunmuştur. Ayrıca çocukların ebeveynleri ile birlikte okuduklarında katılımının öğretmenler ile birlikte okuduklarına göre daha az olduğu saptanmıştır.

References

  • Akoğlu, G., Ergül, C., ve Duman,Y. (2014). Etkileşimli Kitap Okuma: Korunmaya Muhtaç Çocukların Alıcı ve İfade Edici Dil Becerilerine Etkileri. İlköğretim Online Dergisi 13(2),622-639
  • Bay, N., ve Alisinanoğlu, F. (2012) Soru Sorma Becerisi Öğretiminin Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sorularının Yapısı Üzerindeki Etkisi. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi 6(1), 1-39
  • Bay, N. ve Alisinanoğlu, F. (2012b). Okul öncesi eğitimi öğretmenlerine uygulanan soru sorma becerisi öğretim programının öğretmenlerin sorularının bilişsel taksonomisine etkisi. Mersin Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(8),80-93.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz Ş., ve Demirel, F. (2014) Bilimsel Araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi
  • Cengiz, Ö. (2013). Türk Annelerinin Çocuklarına Kitap Okurken Kullandıkları Dil. Edebiyat Fakültesi Dergisi, 30(1), 97-114.
  • Ergul, C., Karaman, G., Akoglu, G., Tufan, M., Sarıca, D., ve Bahap Kudret, Z. (2014). Okul Öncesi
  • Öğretmenlerinin “Erken Okuryazarlık” Kavramına İlişkin Bilgi Düzeyleri ve Sınıf
  • Uygulamaları, İlköğretim Online. 13 (4) 1449-1472,
  • Gonzalez, J. E., Taylor, A. B., Davis, M. J. & Kim, M. (2013) Exploring the Underlying Factor Structure of the Parent Reading Belief Inventory (PRBI): Some Caveats, Early Education & Development, 24:2, 123-137.
  • Gönen, M. (2013). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Eğiten Kitap
  • Gönen, M., Ünüvar, P., Bıçakçı, M., Koçyiğit, S., Yazıcı, Z., Orçan, M., Aslan, D., Güven, G., ve Özyürek, A. (2010). Okul Öncesi Eğitim Öğretmenlerinin Dil Etkinliklerini Uygulama Biçimlerinin İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,10 (19), 23-40
  • Hindman, A. H., Skibbe, L. E., & Foster, T. D. (2014). Exploring the variety of parental talk during shared book reading and its contributions to preschool language and literacy: evidence from the Early Childhood Longitudinal Study-Birth Cohort. Reading And Writing, (2), 287.
  • Holland-Coviello, R.(2005). Language and literacy environment quality in early childhood classrooms: Exploration of measurement strategies and relations with children's development. Unpublished doctoral dissertation, Pennsylvania State University, University Park
  • Kardaş, C., ve Alp, D. (2013). Çocuk Edebiyatı ve Medya, Ankara: Eğiten Kitap Yayınları
  • Lonigan, C.J., & Whitehurst, G.J. (1998). Relative efficacy of parent and teacher involvement
  • in a shared-reading intervention for preschool children from low-income backgrounds. Early Childhood Research Quarterly, 13(2), 263-290
  • Goodson, B.D., Layzer, C., Smith, W.C., and Rimdzius, T. (2006). Observation Measures of Language and Literacy Instruction (OMLIT). Cambridge, MA: Abt Associates Inc.
  • Martin-Chang,S., & N. Gould O. (2012). Reading to Children and Listening to Children Read:
  • Mother–Child Interactions as a Function of Principal Reader, Early Education &
  • Development, 23:6, 855-876
  • Matulga, D.I. (2008). A Picture Book Primer: Understanding and Using Picture Books. Greenwood
  • Publishing Group.[Adobe Digital Edition version].
  • Neuman, S.B., Dwyer, J., & Koh, S. (2007). The Child/Home Early Language and Literacy Observation (CHELLO). Baltimore, MD: Brookes Publishing.
  • Polat Unutkan, Ö. (2006) Anne babaların kitap okumaya ilgilerinin çocukların dil gelişimi açısından ilkögretime hazır bulunuşluğuna etkisi, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13. 285- 293
  • Powell D. R. & Diamond, K. E. (2012). Promoting early lietracy and language develoment. In R. C. Pianta(Ed) Handbook of Early Childhood Education. NY: Gilford Press
  • Sénéchal, M., & LeFevre, J. (2001). Storybook reading and parent teaching: Links to language and literacy development. New Directions for Child and Adolescent Development. 92, 39-52.
  • Sénéchal M. (2012) Child language and literacy at home. In (Ed) B. H. Wasik Handbook of Family Literacy.(p.p. 38-51).NY: Routledge
  • Sutton, M. M., Sofka, A. E., Bojczyk, K. E., and Curenton, S. M. (2007). Assessing the Quality of Storybook Reading. (Ed Khara L. Pence) Assessment in Emergent Literacy, CA: Plural Publishing
  • Tetik, G. (2015) Farklı hikaye anlatma teknikleri ile okunan öykülerin 4-5 yaş çocuklarının dil gelişimine etkisi. Basılmamış yüksek lisans tezi. Pamukkale Üniversitesi, Denizli
  • Wasik, B. H. & Van Horn, B. (2012). The role of family literacy in society. In (Ed) B. H. Wasik Handbook of Family Literacy. (p.p. 3-19) NY: Routledge
  • Whitehurst, G.J. & Lonigan, C.J. (1998)Child development and emergent literacy. Child Development. 69(3):848-72.
Year 2016, Volume: 15 Issue: 1, 0 - 0, 01.01.2016
https://doi.org/10.17051/io.2016.05211

Abstract

References

  • Akoğlu, G., Ergül, C., ve Duman,Y. (2014). Etkileşimli Kitap Okuma: Korunmaya Muhtaç Çocukların Alıcı ve İfade Edici Dil Becerilerine Etkileri. İlköğretim Online Dergisi 13(2),622-639
  • Bay, N., ve Alisinanoğlu, F. (2012) Soru Sorma Becerisi Öğretiminin Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sorularının Yapısı Üzerindeki Etkisi. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi 6(1), 1-39
  • Bay, N. ve Alisinanoğlu, F. (2012b). Okul öncesi eğitimi öğretmenlerine uygulanan soru sorma becerisi öğretim programının öğretmenlerin sorularının bilişsel taksonomisine etkisi. Mersin Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(8),80-93.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz Ş., ve Demirel, F. (2014) Bilimsel Araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi
  • Cengiz, Ö. (2013). Türk Annelerinin Çocuklarına Kitap Okurken Kullandıkları Dil. Edebiyat Fakültesi Dergisi, 30(1), 97-114.
  • Ergul, C., Karaman, G., Akoglu, G., Tufan, M., Sarıca, D., ve Bahap Kudret, Z. (2014). Okul Öncesi
  • Öğretmenlerinin “Erken Okuryazarlık” Kavramına İlişkin Bilgi Düzeyleri ve Sınıf
  • Uygulamaları, İlköğretim Online. 13 (4) 1449-1472,
  • Gonzalez, J. E., Taylor, A. B., Davis, M. J. & Kim, M. (2013) Exploring the Underlying Factor Structure of the Parent Reading Belief Inventory (PRBI): Some Caveats, Early Education & Development, 24:2, 123-137.
  • Gönen, M. (2013). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Eğiten Kitap
  • Gönen, M., Ünüvar, P., Bıçakçı, M., Koçyiğit, S., Yazıcı, Z., Orçan, M., Aslan, D., Güven, G., ve Özyürek, A. (2010). Okul Öncesi Eğitim Öğretmenlerinin Dil Etkinliklerini Uygulama Biçimlerinin İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,10 (19), 23-40
  • Hindman, A. H., Skibbe, L. E., & Foster, T. D. (2014). Exploring the variety of parental talk during shared book reading and its contributions to preschool language and literacy: evidence from the Early Childhood Longitudinal Study-Birth Cohort. Reading And Writing, (2), 287.
  • Holland-Coviello, R.(2005). Language and literacy environment quality in early childhood classrooms: Exploration of measurement strategies and relations with children's development. Unpublished doctoral dissertation, Pennsylvania State University, University Park
  • Kardaş, C., ve Alp, D. (2013). Çocuk Edebiyatı ve Medya, Ankara: Eğiten Kitap Yayınları
  • Lonigan, C.J., & Whitehurst, G.J. (1998). Relative efficacy of parent and teacher involvement
  • in a shared-reading intervention for preschool children from low-income backgrounds. Early Childhood Research Quarterly, 13(2), 263-290
  • Goodson, B.D., Layzer, C., Smith, W.C., and Rimdzius, T. (2006). Observation Measures of Language and Literacy Instruction (OMLIT). Cambridge, MA: Abt Associates Inc.
  • Martin-Chang,S., & N. Gould O. (2012). Reading to Children and Listening to Children Read:
  • Mother–Child Interactions as a Function of Principal Reader, Early Education &
  • Development, 23:6, 855-876
  • Matulga, D.I. (2008). A Picture Book Primer: Understanding and Using Picture Books. Greenwood
  • Publishing Group.[Adobe Digital Edition version].
  • Neuman, S.B., Dwyer, J., & Koh, S. (2007). The Child/Home Early Language and Literacy Observation (CHELLO). Baltimore, MD: Brookes Publishing.
  • Polat Unutkan, Ö. (2006) Anne babaların kitap okumaya ilgilerinin çocukların dil gelişimi açısından ilkögretime hazır bulunuşluğuna etkisi, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13. 285- 293
  • Powell D. R. & Diamond, K. E. (2012). Promoting early lietracy and language develoment. In R. C. Pianta(Ed) Handbook of Early Childhood Education. NY: Gilford Press
  • Sénéchal, M., & LeFevre, J. (2001). Storybook reading and parent teaching: Links to language and literacy development. New Directions for Child and Adolescent Development. 92, 39-52.
  • Sénéchal M. (2012) Child language and literacy at home. In (Ed) B. H. Wasik Handbook of Family Literacy.(p.p. 38-51).NY: Routledge
  • Sutton, M. M., Sofka, A. E., Bojczyk, K. E., and Curenton, S. M. (2007). Assessing the Quality of Storybook Reading. (Ed Khara L. Pence) Assessment in Emergent Literacy, CA: Plural Publishing
  • Tetik, G. (2015) Farklı hikaye anlatma teknikleri ile okunan öykülerin 4-5 yaş çocuklarının dil gelişimine etkisi. Basılmamış yüksek lisans tezi. Pamukkale Üniversitesi, Denizli
  • Wasik, B. H. & Van Horn, B. (2012). The role of family literacy in society. In (Ed) B. H. Wasik Handbook of Family Literacy. (p.p. 3-19) NY: Routledge
  • Whitehurst, G.J. & Lonigan, C.J. (1998)Child development and emergent literacy. Child Development. 69(3):848-72.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Nesrin İşıkoğlu Erdoğan

Abdullah Atan This is me

Hayriye Asar This is me

Feride Mumcular This is me

Ahmet Yüce This is me

Mehmet Kıraç This is me

Çağatay Kilimlioğlu This is me

Publication Date January 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 15 Issue: 1

Cite

APA Erdoğan, N. İ., Atan, A., Asar, H., Mumcular, F., et al. (2016). Ebeveyn ve Öğretmenlerin Birlikte Hikâye Okuma Etkinliklerinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 15(1). https://doi.org/10.17051/io.2016.05211
AMA Erdoğan Nİ, Atan A, Asar H, Mumcular F, Yüce A, Kıraç M, Kilimlioğlu Ç. Ebeveyn ve Öğretmenlerin Birlikte Hikâye Okuma Etkinliklerinin İncelenmesi. İOO. January 2016;15(1). doi:10.17051/io.2016.05211
Chicago Erdoğan, Nesrin İşıkoğlu, Abdullah Atan, Hayriye Asar, Feride Mumcular, Ahmet Yüce, Mehmet Kıraç, and Çağatay Kilimlioğlu. “Ebeveyn Ve Öğretmenlerin Birlikte Hikâye Okuma Etkinliklerinin İncelenmesi”. İlköğretim Online 15, no. 1 (January 2016). https://doi.org/10.17051/io.2016.05211.
EndNote Erdoğan Nİ, Atan A, Asar H, Mumcular F, Yüce A, Kıraç M, Kilimlioğlu Ç (January 1, 2016) Ebeveyn ve Öğretmenlerin Birlikte Hikâye Okuma Etkinliklerinin İncelenmesi. İlköğretim Online 15 1
IEEE N. İ. Erdoğan, A. Atan, H. Asar, F. Mumcular, A. Yüce, M. Kıraç, and Ç. Kilimlioğlu, “Ebeveyn ve Öğretmenlerin Birlikte Hikâye Okuma Etkinliklerinin İncelenmesi”, İOO, vol. 15, no. 1, 2016, doi: 10.17051/io.2016.05211.
ISNAD Erdoğan, Nesrin İşıkoğlu et al. “Ebeveyn Ve Öğretmenlerin Birlikte Hikâye Okuma Etkinliklerinin İncelenmesi”. İlköğretim Online 15/1 (January 2016). https://doi.org/10.17051/io.2016.05211.
JAMA Erdoğan Nİ, Atan A, Asar H, Mumcular F, Yüce A, Kıraç M, Kilimlioğlu Ç. Ebeveyn ve Öğretmenlerin Birlikte Hikâye Okuma Etkinliklerinin İncelenmesi. İOO. 2016;15. doi:10.17051/io.2016.05211.
MLA Erdoğan, Nesrin İşıkoğlu et al. “Ebeveyn Ve Öğretmenlerin Birlikte Hikâye Okuma Etkinliklerinin İncelenmesi”. İlköğretim Online, vol. 15, no. 1, 2016, doi:10.17051/io.2016.05211.
Vancouver Erdoğan Nİ, Atan A, Asar H, Mumcular F, Yüce A, Kıraç M, Kilimlioğlu Ç. Ebeveyn ve Öğretmenlerin Birlikte Hikâye Okuma Etkinliklerinin İncelenmesi. İOO. 2016;15(1).