BibTex RIS Cite

Eğitim Liderliği ve Yönetimi Kapsamında 2012 Yılında Yayınlanmış Olan Makalelerin Amaç ve Yöntem Bakımından Değerlendirilmesi

Year 2016, Volume: 15 Issue: 2, 0 - 0, 01.05.2016
https://doi.org/10.17051/io.2016.35708

Abstract

Öz. Eğitim liderliği ve yönetimi kapsamında yayımlanmış olan araştırmaların, ülkelerin eğitim sistemlerine nasıl liderlik edildiği ve yönetildiği konusunda mevcut durumu ortaya koyması ve geleceğe yönelik projeksiyonlarda bulunması bakımından önemli olduğu düşünülmektedir. Bu araştırmada 2012 yılında Educational Administration Quarterly (EAQ), International Journal of Educational Management (IJEM) ve School Leadership & Management (SLM) dergilerindeki araştırmaların, amaç ve yöntem alt başlıkları altında incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma grubu,  2012 yılında alanın saygın dergileri arasındaki EAQ, IJEM ve SLM dergilerinde yayınlanan araştırmalardan oluşmaktadır. Araştırma verileri, nitel araştırma tekniklerinden doküman incelemesi yoluyla toplanmış olup betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Bu araştırmada temalar amaç/konu, araştırma deseni/yöntemi, çalışma grubu ve verilerin analizi olarak önceden belirlenmiştir. Analiz sonucunda, eğitim araştırmalarında son dönemde nitel araştırmaların ağırlık kazandığı ve araştırma konularında eğitim liderliğine yer verildiği görülmüştür. Araştırmalarda çalışma grubu olarak alanyazın, okul yöneticileri ve öğretmenlerin alındığı ve verilerin analizinde ise daha çok içerik analizi ve alanyazın taraması yapıldığı görülmüştür.

Anahtar sözcükler: Eğitim araştırmaları, eğitim yönetimi araştırmaları, makale incelemesi

References

  • Aslanargun, E. (2007). Modern eğitim yönetimi anlayışına yönelik eleştiriler ve postmodern eğitim yönetimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 50, 195-212.
  • Avolio, B., Walumbwa, F. & Weber, T. J. (2009). Leadership: Current theories, research, and future directions. Annual Review of Psychology, 60, 421-449.
  • Aydın, A., Erdağ, C. ve Sarıer, Y. (2010). Eğitim yönetimi alanında yayınlanan makalelerin konu, yöntem ve sonuçlar açısından karşılaştırılması. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 39, 37-58.
  • Aypay, A. (2010). Eğitim yönetimi araştırmalarının durumu: eğitim yönetimi dergilerinin analizi, 1999-2007. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 39, 59-77.
  • Bacanak, A., Değirmenci, S., Karamustafaoğlu, S. ve Karamustafaoğlu, O. (2011). E-dergilerde yayınlanan fen eğitimi makaleleri: Yöntem analizi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8 (1), 119-132.
  • Balcı, A. (1988). Eğitim yönetimi araştırmalarının durumu: EAQ’ de 1970-1980 arasında yayınlanan araştırmalar. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 21 (1-2), 421-434.
  • Balcı, A. (1991). Eğitim yönetiminde kuram ve araştırma. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 24 (2), 735-746.
  • Balcı, A. (1992). Eğitim örgütlerine yeni bakış açıları: Kuram-araştırma ilişkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 25 (1), 27-45.
  • Balcı, A. (2003). Eğitim örgütlerine yeni bakış açıları: Kuram-araştırma ilişkisi II. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 33, 26-61.
  • Balcı, A. ve Apaydın, Ç. (2009). Türkiye’de eğitim yönetimi araştırmalarının durumu: Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi dergisi örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15(59), 325-343.
  • Bush, T. & Crawford, M. (2012). Mapping the Field over 40 Years : A Historical Review. Educational Management Administration & Leadership, 40 (5), 537–543.
  • Çepni, S. ve Küçük, M. (2002). Fen bilgisi öğretmenlerinin eğitim araştırmaları hakkındaki düşünceleri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül, ODTÜ Kültür ve Kongre Merkezi, Ankara.
  • Denzin, O. & Lincoln, Y. (2003). Strategies of qualitative inquiry. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Ekiz, D. (2004). Eğitim dünyasının nitel araştırma paradigmasıyla incelenmesi: Doğal ya da yapay. Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4). 415-439.
  • Fiztzgerald, T. & Gunter, H.M. (2008). Educational administration and history Part 2: Academic journals and the contribution of JEAH. Journal of Educational Administration and History, 40 (1), 23-40.
  • Gee, J. P. (2001). Review of research in education. American Educational Research Association, 25, 99-125.
  • Gibson, R. O. (1974). Trends in educational administration research in the United States. Paper presented at International Intervisitation Programme on Educational Administration, (3rd, Great) Britain.
  • Göktaş, Y., Hasançebi, F., Varışoğlu, B., Akçay, A., Bayrak, N., Baran, M., ve Sözbilir, M.(2012). Türkiye’deki eğitim araştırmalarında eğilimler: Bir içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 443-460.
  • Gunter, H. M. (2012). The field of educational administration in England. British Journal of Educational Studies, 60 (4), 337-356.
  • Hallinger, P. (2013). A conceptual framework for systematic reviews of research in educational leadership and management. Journal of Educational Administration, 51 (2), 126 – 149.
  • Hallinger, P. & Bryant, D. A. (2013). Review of research publications on educational leadership and management in Asia: A comparative analysis of three regions. Oxford Review of Education, 39 (3), 307-328.
  • Karadağ, E. (2010). Eğitim bilimleri doktora tezlerinde kullanılan araştırma modelleri: Nitelik düzeyleri ve analitik hata tipleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(1), 49-71.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemleri (17.baskı). Ankara: Nobel.
  • Kısakürek, M. A. (1971). Eğitim araştırmalarının gelişmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 4 (1), 153-162.
  • Pring, R. (2013). Eğitim Araştırmaları Felsefesi. (Çev. D. Köksal). Ankara: Nobel.
  • Mortimore, P. (2000). Does educational research matter? British Educational Research Journal, 26 (1), 5-24.
  • Nisbet, J. (2005). What is educational research? Changing perspectives through the 20th century. Research Papers in Education, 20 (1), 25-44.
  • Odom, S. L., Brantlinger, E., Gersten, R., Horner, R. H., Thompson, B., & Harris, K. R. (2005). Research in special education: Scientific methods and evidence-based practices. Council for Exiceptional Children, 71(2), 137–148.
  • Ogawa, R. T., Goldring, E. B. & Conley, S. (2000). Organizing the field to improve research on educational administration. Educational Administration Quarterly, 36 (3), 340-357.
  • Onwuegbuzie, A. J. & Daniel. L. G. (2003). Typology of analytical and interpretational errors in quantitative and qualitative educational research. Current Issues in Education, 6(2).
  • Oplatka, I. (2007). The scholarship of educational management: Reflections from the 2006 CCEAM Conference. International Studies in Educational Administration, 35(1), 92-104.
  • Örücü, D. ve Şimşek, H. (2011). Akademisyenlerin gözünden Türkiye’de eğitim yönetiminin akademik durumu: Nitel bir analiz. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(2), 167-197.
  • Padilla, A. M. (2004). Handbook Of Research On Multicultural Education. (Ed.) Jossey-Bass.
  • Parylo, O. (2012). Evaluation of educational administration: A decade review of research (2001-2010). Studies in Educatinal Evaluation, 38, 73-83.
  • Postlethwaite, T. N. (2005). Educational Research: some basic concepts and terminology. UNESCO.
  • Sert, G., Kurtoğlu, M., Akıncı, A. ve Seferoğlu, S. S. (2012). Öğretmenlerin teknoloji kullanma durumlarını inceleyen araştırmalara bir bakış: Bir içerik analizi çalışması. Akademik Bilişim, 1-3 Şubat 2012, Uşak Üniversitesi, Uşak.
  • Şişman, M. (1998). Eğitim yönetiminde kuram ve araştırmada alternatif paradigma ve yaklaşımlar. Eğitim Yönetimi, 3 (16), 395-422.
  • Turan, S., Karadağ, E., Bektaş, F., ve Yalçın, M. (2014). Türkiye’de eğitim yönetiminde bilgi üretimi: Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi 2003-2013 yayınlarının incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice], 20(1), 93-119.
  • Turan, S. ve Şişman, M. (2013). Eğitim yönetimi alanında üretilen bilimsel bilgi ve batılı biliş tarzının eleştirisine giriş. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice], 19(4), 505-514.
  • Uysal, Ş. (1974). Eğitim araştırmalarında yöntem. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 7 (1), 19-36.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Year 2016, Volume: 15 Issue: 2, 0 - 0, 01.05.2016
https://doi.org/10.17051/io.2016.35708

Abstract

References

  • Aslanargun, E. (2007). Modern eğitim yönetimi anlayışına yönelik eleştiriler ve postmodern eğitim yönetimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 50, 195-212.
  • Avolio, B., Walumbwa, F. & Weber, T. J. (2009). Leadership: Current theories, research, and future directions. Annual Review of Psychology, 60, 421-449.
  • Aydın, A., Erdağ, C. ve Sarıer, Y. (2010). Eğitim yönetimi alanında yayınlanan makalelerin konu, yöntem ve sonuçlar açısından karşılaştırılması. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 39, 37-58.
  • Aypay, A. (2010). Eğitim yönetimi araştırmalarının durumu: eğitim yönetimi dergilerinin analizi, 1999-2007. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 39, 59-77.
  • Bacanak, A., Değirmenci, S., Karamustafaoğlu, S. ve Karamustafaoğlu, O. (2011). E-dergilerde yayınlanan fen eğitimi makaleleri: Yöntem analizi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8 (1), 119-132.
  • Balcı, A. (1988). Eğitim yönetimi araştırmalarının durumu: EAQ’ de 1970-1980 arasında yayınlanan araştırmalar. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 21 (1-2), 421-434.
  • Balcı, A. (1991). Eğitim yönetiminde kuram ve araştırma. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 24 (2), 735-746.
  • Balcı, A. (1992). Eğitim örgütlerine yeni bakış açıları: Kuram-araştırma ilişkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 25 (1), 27-45.
  • Balcı, A. (2003). Eğitim örgütlerine yeni bakış açıları: Kuram-araştırma ilişkisi II. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 33, 26-61.
  • Balcı, A. ve Apaydın, Ç. (2009). Türkiye’de eğitim yönetimi araştırmalarının durumu: Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi dergisi örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15(59), 325-343.
  • Bush, T. & Crawford, M. (2012). Mapping the Field over 40 Years : A Historical Review. Educational Management Administration & Leadership, 40 (5), 537–543.
  • Çepni, S. ve Küçük, M. (2002). Fen bilgisi öğretmenlerinin eğitim araştırmaları hakkındaki düşünceleri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül, ODTÜ Kültür ve Kongre Merkezi, Ankara.
  • Denzin, O. & Lincoln, Y. (2003). Strategies of qualitative inquiry. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Ekiz, D. (2004). Eğitim dünyasının nitel araştırma paradigmasıyla incelenmesi: Doğal ya da yapay. Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4). 415-439.
  • Fiztzgerald, T. & Gunter, H.M. (2008). Educational administration and history Part 2: Academic journals and the contribution of JEAH. Journal of Educational Administration and History, 40 (1), 23-40.
  • Gee, J. P. (2001). Review of research in education. American Educational Research Association, 25, 99-125.
  • Gibson, R. O. (1974). Trends in educational administration research in the United States. Paper presented at International Intervisitation Programme on Educational Administration, (3rd, Great) Britain.
  • Göktaş, Y., Hasançebi, F., Varışoğlu, B., Akçay, A., Bayrak, N., Baran, M., ve Sözbilir, M.(2012). Türkiye’deki eğitim araştırmalarında eğilimler: Bir içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 443-460.
  • Gunter, H. M. (2012). The field of educational administration in England. British Journal of Educational Studies, 60 (4), 337-356.
  • Hallinger, P. (2013). A conceptual framework for systematic reviews of research in educational leadership and management. Journal of Educational Administration, 51 (2), 126 – 149.
  • Hallinger, P. & Bryant, D. A. (2013). Review of research publications on educational leadership and management in Asia: A comparative analysis of three regions. Oxford Review of Education, 39 (3), 307-328.
  • Karadağ, E. (2010). Eğitim bilimleri doktora tezlerinde kullanılan araştırma modelleri: Nitelik düzeyleri ve analitik hata tipleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(1), 49-71.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemleri (17.baskı). Ankara: Nobel.
  • Kısakürek, M. A. (1971). Eğitim araştırmalarının gelişmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 4 (1), 153-162.
  • Pring, R. (2013). Eğitim Araştırmaları Felsefesi. (Çev. D. Köksal). Ankara: Nobel.
  • Mortimore, P. (2000). Does educational research matter? British Educational Research Journal, 26 (1), 5-24.
  • Nisbet, J. (2005). What is educational research? Changing perspectives through the 20th century. Research Papers in Education, 20 (1), 25-44.
  • Odom, S. L., Brantlinger, E., Gersten, R., Horner, R. H., Thompson, B., & Harris, K. R. (2005). Research in special education: Scientific methods and evidence-based practices. Council for Exiceptional Children, 71(2), 137–148.
  • Ogawa, R. T., Goldring, E. B. & Conley, S. (2000). Organizing the field to improve research on educational administration. Educational Administration Quarterly, 36 (3), 340-357.
  • Onwuegbuzie, A. J. & Daniel. L. G. (2003). Typology of analytical and interpretational errors in quantitative and qualitative educational research. Current Issues in Education, 6(2).
  • Oplatka, I. (2007). The scholarship of educational management: Reflections from the 2006 CCEAM Conference. International Studies in Educational Administration, 35(1), 92-104.
  • Örücü, D. ve Şimşek, H. (2011). Akademisyenlerin gözünden Türkiye’de eğitim yönetiminin akademik durumu: Nitel bir analiz. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(2), 167-197.
  • Padilla, A. M. (2004). Handbook Of Research On Multicultural Education. (Ed.) Jossey-Bass.
  • Parylo, O. (2012). Evaluation of educational administration: A decade review of research (2001-2010). Studies in Educatinal Evaluation, 38, 73-83.
  • Postlethwaite, T. N. (2005). Educational Research: some basic concepts and terminology. UNESCO.
  • Sert, G., Kurtoğlu, M., Akıncı, A. ve Seferoğlu, S. S. (2012). Öğretmenlerin teknoloji kullanma durumlarını inceleyen araştırmalara bir bakış: Bir içerik analizi çalışması. Akademik Bilişim, 1-3 Şubat 2012, Uşak Üniversitesi, Uşak.
  • Şişman, M. (1998). Eğitim yönetiminde kuram ve araştırmada alternatif paradigma ve yaklaşımlar. Eğitim Yönetimi, 3 (16), 395-422.
  • Turan, S., Karadağ, E., Bektaş, F., ve Yalçın, M. (2014). Türkiye’de eğitim yönetiminde bilgi üretimi: Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi 2003-2013 yayınlarının incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice], 20(1), 93-119.
  • Turan, S. ve Şişman, M. (2013). Eğitim yönetimi alanında üretilen bilimsel bilgi ve batılı biliş tarzının eleştirisine giriş. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice], 19(4), 505-514.
  • Uysal, Ş. (1974). Eğitim araştırmalarında yöntem. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 7 (1), 19-36.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
There are 41 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Deniz Gülmez

Mustafa Yavuz

Publication Date May 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 15 Issue: 2

Cite

APA Gülmez, D., & Yavuz, M. (2016). Eğitim Liderliği ve Yönetimi Kapsamında 2012 Yılında Yayınlanmış Olan Makalelerin Amaç ve Yöntem Bakımından Değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 15(2). https://doi.org/10.17051/io.2016.35708
AMA Gülmez D, Yavuz M. Eğitim Liderliği ve Yönetimi Kapsamında 2012 Yılında Yayınlanmış Olan Makalelerin Amaç ve Yöntem Bakımından Değerlendirilmesi. İOO. April 2016;15(2). doi:10.17051/io.2016.35708
Chicago Gülmez, Deniz, and Mustafa Yavuz. “Eğitim Liderliği Ve Yönetimi Kapsamında 2012 Yılında Yayınlanmış Olan Makalelerin Amaç Ve Yöntem Bakımından Değerlendirilmesi”. İlköğretim Online 15, no. 2 (April 2016). https://doi.org/10.17051/io.2016.35708.
EndNote Gülmez D, Yavuz M (April 1, 2016) Eğitim Liderliği ve Yönetimi Kapsamında 2012 Yılında Yayınlanmış Olan Makalelerin Amaç ve Yöntem Bakımından Değerlendirilmesi. İlköğretim Online 15 2
IEEE D. Gülmez and M. Yavuz, “Eğitim Liderliği ve Yönetimi Kapsamında 2012 Yılında Yayınlanmış Olan Makalelerin Amaç ve Yöntem Bakımından Değerlendirilmesi”, İOO, vol. 15, no. 2, 2016, doi: 10.17051/io.2016.35708.
ISNAD Gülmez, Deniz - Yavuz, Mustafa. “Eğitim Liderliği Ve Yönetimi Kapsamında 2012 Yılında Yayınlanmış Olan Makalelerin Amaç Ve Yöntem Bakımından Değerlendirilmesi”. İlköğretim Online 15/2 (April 2016). https://doi.org/10.17051/io.2016.35708.
JAMA Gülmez D, Yavuz M. Eğitim Liderliği ve Yönetimi Kapsamında 2012 Yılında Yayınlanmış Olan Makalelerin Amaç ve Yöntem Bakımından Değerlendirilmesi. İOO. 2016;15. doi:10.17051/io.2016.35708.
MLA Gülmez, Deniz and Mustafa Yavuz. “Eğitim Liderliği Ve Yönetimi Kapsamında 2012 Yılında Yayınlanmış Olan Makalelerin Amaç Ve Yöntem Bakımından Değerlendirilmesi”. İlköğretim Online, vol. 15, no. 2, 2016, doi:10.17051/io.2016.35708.
Vancouver Gülmez D, Yavuz M. Eğitim Liderliği ve Yönetimi Kapsamında 2012 Yılında Yayınlanmış Olan Makalelerin Amaç ve Yöntem Bakımından Değerlendirilmesi. İOO. 2016;15(2).