BibTex RIS Cite

İstatistiksel Veri Analizinde R Yazılımı Ve Kullanımı

Year 2016, Volume: 15 Issue: 2, 0 - 0, 01.05.2016
https://doi.org/10.17051/io.2016.24991

Abstract

Bu çalışmanın amacı son yıllarda kullanımı yaygınlaşan ve diğer istatistik paket programlara kıyasla belirli avantajlara sahip olan R yazılımını temel düzeyde tanıtmak ve Türkiye’de son 5 yıl içerisinde eğitim bilimleri alanında yapılan ve SSCI kapsamında taranan 3 akademik dergide yayınlanan araştırmalardaki R programının ve diğer paket programların kullanım sıklığını belirlemektir. Yaygın olarak kullanılan istatistiksel paket programlarının aksine parasız temin edilebilen ve açık kaynaklı olan R programı dünyanın farkları yerlerindeki araştırmacıların katkıları ile sürekli gelişen aktif bir yapıya sahiptir. Bu yapısı ile hem araştırmacıların bilimsel araştırma sürecinde hem de öğretmenlerin okul uygulamalarında kullanabilecekleri tüm analizlerin hesaplanmasına olanak tanımaktadır. Betimsel tarama türünde olan araştırmada elde edilen veriler incelendiğinde 1627 makale arasında R yazılımın kullanıldığı sadece bir çalışma olduğu, bunun yanı sıra en sık kullanılan istatistiksek paket programların ise SPSS ve Lisrel olduğu belirlenmiştir. Bu bulgular önemli avantajlara sahip olan R yazılımının hemen hemen hiç kullanılmadığı şeklinde yorumlanabilir. R yazılımının kullanımının yaygınlaştırılması için üniversitelerde hizmet içi eğitimlerin gerçekleştirilmesi yerinde olacaktır.

References

  • Beaujean. A. A. (2013). Factor analysis using R. Practical Assessment: Research&Evaluation. 18(4) http://pareonline.net/getvn.asp?v=18&n=4
  • Büyüköztürk, Ş. Çokluk, Ö. Köklü, N.(2008). Sosyal bilimler için istatistik (3. bs). Ankara: Pegem Akedemi,
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak K. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (5 bs.). Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Crawlwy, M.(2007) The R Book. Chichester: Wiley.
  • Er.F, Sönmez . H, (2005). The usage of R windows for the fundemantal statistics education. Journal of Eng.&Arch. Fac. Eskişehir Osmangazi University, 18(2).
  • Field. A, Miles. J, Field. Z, (2012). Discovering statistics using R. London: Sage Publications.
  • Field. A. (2005). Discovering statistics using SPSS (2. bs). Londan: Sage Publications.
  • Knell, J.R (2014). Introductory R. United Kingdom: Hersham, Walton on Thames.
  • Palland, J. (2002). SPSS survival manuel (11.bs). PA: Open University Press.
  • Siegel, S. Castellan, N.J. (1988). Nonparametric statistics for behavioral sciences (2. bs). New York: McGraw-Hill.
  • Tabachnick.B.G & Fidell, L.S. (1996). Using multivariate statistics (3 bs). Newyork: HarperCollins.
  • The Comprehensive R Archive Network, http://cran.r-project.org, adresinden 10 Şubat 2015 tarihinde erişilmiştir.
  • Wenables, W.N. Simith, D.M. & The R Development Core Team, (2002). An introduction to R. Bristol: Network Theory.
  • Zuur,A.F.,Ieno, E.N, Mesters, E.H.W.G, (2009). A beginner’s guide to R. Dordrecht: Springer-Werlag.
Year 2016, Volume: 15 Issue: 2, 0 - 0, 01.05.2016
https://doi.org/10.17051/io.2016.24991

Abstract

References

  • Beaujean. A. A. (2013). Factor analysis using R. Practical Assessment: Research&Evaluation. 18(4) http://pareonline.net/getvn.asp?v=18&n=4
  • Büyüköztürk, Ş. Çokluk, Ö. Köklü, N.(2008). Sosyal bilimler için istatistik (3. bs). Ankara: Pegem Akedemi,
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak K. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (5 bs.). Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Crawlwy, M.(2007) The R Book. Chichester: Wiley.
  • Er.F, Sönmez . H, (2005). The usage of R windows for the fundemantal statistics education. Journal of Eng.&Arch. Fac. Eskişehir Osmangazi University, 18(2).
  • Field. A, Miles. J, Field. Z, (2012). Discovering statistics using R. London: Sage Publications.
  • Field. A. (2005). Discovering statistics using SPSS (2. bs). Londan: Sage Publications.
  • Knell, J.R (2014). Introductory R. United Kingdom: Hersham, Walton on Thames.
  • Palland, J. (2002). SPSS survival manuel (11.bs). PA: Open University Press.
  • Siegel, S. Castellan, N.J. (1988). Nonparametric statistics for behavioral sciences (2. bs). New York: McGraw-Hill.
  • Tabachnick.B.G & Fidell, L.S. (1996). Using multivariate statistics (3 bs). Newyork: HarperCollins.
  • The Comprehensive R Archive Network, http://cran.r-project.org, adresinden 10 Şubat 2015 tarihinde erişilmiştir.
  • Wenables, W.N. Simith, D.M. & The R Development Core Team, (2002). An introduction to R. Bristol: Network Theory.
  • Zuur,A.F.,Ieno, E.N, Mesters, E.H.W.G, (2009). A beginner’s guide to R. Dordrecht: Springer-Werlag.
There are 14 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Celal Deha Doğan

Müge Uluman

Publication Date May 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 15 Issue: 2

Cite

APA Doğan, C. D., & Uluman, M. (2016). İstatistiksel Veri Analizinde R Yazılımı Ve Kullanımı. İlköğretim Online, 15(2). https://doi.org/10.17051/io.2016.24991
AMA Doğan CD, Uluman M. İstatistiksel Veri Analizinde R Yazılımı Ve Kullanımı. EEO. April 2016;15(2). doi:10.17051/io.2016.24991
Chicago Doğan, Celal Deha, and Müge Uluman. “İstatistiksel Veri Analizinde R Yazılımı Ve Kullanımı”. İlköğretim Online 15, no. 2 (April 2016). https://doi.org/10.17051/io.2016.24991.
EndNote Doğan CD, Uluman M (April 1, 2016) İstatistiksel Veri Analizinde R Yazılımı Ve Kullanımı. İlköğretim Online 15 2
IEEE C. D. Doğan and M. Uluman, “İstatistiksel Veri Analizinde R Yazılımı Ve Kullanımı”, EEO, vol. 15, no. 2, 2016, doi: 10.17051/io.2016.24991.
ISNAD Doğan, Celal Deha - Uluman, Müge. “İstatistiksel Veri Analizinde R Yazılımı Ve Kullanımı”. İlköğretim Online 15/2 (April 2016). https://doi.org/10.17051/io.2016.24991.
JAMA Doğan CD, Uluman M. İstatistiksel Veri Analizinde R Yazılımı Ve Kullanımı. EEO. 2016;15. doi:10.17051/io.2016.24991.
MLA Doğan, Celal Deha and Müge Uluman. “İstatistiksel Veri Analizinde R Yazılımı Ve Kullanımı”. İlköğretim Online, vol. 15, no. 2, 2016, doi:10.17051/io.2016.24991.
Vancouver Doğan CD, Uluman M. İstatistiksel Veri Analizinde R Yazılımı Ve Kullanımı. EEO. 2016;15(2).