Research Article
BibTex RIS Cite

Maarif Müfettişlerinin Denetim Sistemi Hakkında Yapılan Akademik Çalışmalara İlişkin Görüşleri

Year 2017, Volume: 16 Issue: 2, 453 - 468, 01.04.2017
https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.304710

Abstract

ÖZ: Bu çalışmanın temel amacı, denetim sistemi ve müfettişler hakkında yapılmış olan akademik çalışmaların denetim alanına katkı sağlayıp sağlamadığı hususunun maarif müfettişlerinin görüşlerine dayalı olarak ortaya konulmasıdır. Çalışmada, nitel bir araştırma yöntemi izlenmiş olup, veri toplama sürecinde yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, İstanbul, Tokat, Şanlıurfa, Afyon, Antalya, Hatay, Yozgat, Adana İllerinde görev yapan 46 maarif müfettişi oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda maarif müfettişlerinin müfettişler ve denetime ilişkin yapılan bilimsel çalışmaların çoğunlukla etkili olmadığı; çalışmaların teorik olduğu, alan uygulamalarını tam olarak yansıtmadığı ve hayata geçirilemediği; benzer konularda sıkça yapılan çalışmaların müfettişleri sıktığı ve ilgilerini çekmediği ve bu çalışmaların dikkatli bir şekilde doldurulmadığı; akademisyenlerin olumsuz müfettiş davranışlarına fazlaca odaklandıkları; alan tecrübesi olmayan akademisyenler tarafından yapılan çalışmaların sorunların çözümüne katkı sağlayamadığı yönünde görüş belirttikleri belirlenmiştir. Katılımcılar yapılacak olan bilimsel çalışmaların denetim alana katkı sağlaya bilmesi için  müfettiş ve akademisyenlerce müşterek yapılacak araştırmaların ve karşılıklı işbirliğinin yaygınlaştırılması; görüşme ve katılımcı gözlemlere dayalı çalışmalara daha fazla yer verilmesi; Milli Eğitim Bakanlığı, müfettişler ve akademisyenler tarafından işbirliği içerisinde geniş kapsamlı çalışmalar yapılarak, çalışmaların uygulayıcılar tarafından eğitim politikası haline getirilmesi; çalışma sonuçlarının müfettişlerle paylaşılması ve geri bildirimde bulunulması; Anket ve görüşme formlarının daha nitelikli hazırlanması, yapılan anketlerdeki soruların kısa sorulardan oluşturulması ve soru sayısının fazla olmaması; alandaki gerçek sorunları yansıtan, kuramsal çalışmalardan çok uygulamaya yönelik çalışmalara yer verilmesi gerektiği yönünde önerilerde bulunmuşlardır.

Anahtar Kelimeler: Denetim sistemi, maarif müfettişi, akademisyenler, bilimsel çalışmalar, etkililik

References

  • KAYNAKLAR
  • Arabacı, İ.B. (1999). “MEB teftiş politikası”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 5(20), 545-575.
  • Aslanargun, E., Tarku, E. (2014). Öğretmenlerin mesleki denetim ve rehberlik konusunda
  • müfettişlerden beklentileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Aydın, İ. P. (2005). Öğretimde denetim: Durum saptama, değerlendirme, geliştirme. Ankara: Pegema
  • Yayıncılık.
  • Aydın, M. (1986). Çağdaş Eğitim Denetimi. Ankara: İM Eğitim Araştırma Yayın Danışmanlık AŞ.
  • ________ (1992). Eğitim Yönetimi. Ankara. Hatiboğlu yayınları. Üçüncü baskı.
  • Atay, K. (1995). “İlköğretim Müfettişlerinin Yeterlikleri.” Yayımlanmamış Doktora Tezi. Atatürk
  • Üniversitesi, Erzurum.
  • _______ (2001), “İlköğretim Müfettişlerinin Yeterlikleri” M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim
  • Bilimleri Dergisi. (13): 37-54
  • Aypay A. (2010). “Denetici Profiline İlişkin Sorunlar “. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(3), 593-622
  • Bakioğlu A., Demirel A. “İlköğretim müfettişlerinin Kariyer gelişimleri” M.Ü. Atatürk Eğitim
  • Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi Yıl : 2001, Sayı 13, Sayfa : 37-54
  • Bilir, M. (1991). “Türk Eğitim Sisteminde Teftiş Alt Sisteminin Yapı veİşleyişi” Ankara. Ankara
  • Üniversitesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Bursalıoğlu, Z. (1991). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış, Ankara: Pegem yayınları.
  • Ceylan M., Ağaoğlu E. “The Counseling Role of Education Counselors and Counseling Models”.
  • İlkoğretim Online, 9 (2): 541-551, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr
  • Dağlı A. (2000), “İlköğretim Öğretmenlerinin Algılarına Göre İlköğretim Denetmenlerinin Ders
  • Denetimine İlişkin Davranışları”. Eğitim ve Bilim. (25) 118:43–48.
  • Döş İ. (2008). “Aday Öğretmenlerin Müfettişlik Kavramına İlişkin Metafor Algıları.” University of
  • Gaziantep Journal of Social Sciences. (9) 3: 607-629.
  • Erdem A. R., Eroğul M. G. (2012). “Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Ders Denetiminde Eğitim
  • Müfettişlerinin Öğretmene İlişkin Tutumları” Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (31): 13-26
  • Gökçe F. (2008). “İlköğretim Denetçilerinin Takım Rolleri”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi,
  • (55): 389-422
  • _______ (2094). “Eğitimde denetimin amaç ve ilkeleri”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
  • Dergisi, (10): 73-78
  • Göksoy S. Yenipınar Ş. (2012). “İstanbul İlinde Görev Yapan İl Eğitim Denetmenlerinin Denetim
  • Hizmetlerinin Etkililiğine İlişkin Görüşleri”. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi Teori ve Uygulama, (3) 5: 37-55
  • Kayıkçı K. (2005). “Milli Eğitim Bakanlığı Müfettişlerinin Denetim Sisteminin Yapısal Sorunlarına
  • İlişkin Algıları ve İş Doyum Düzeyleri”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi (44), 507-
  • Kapusuzoğlu, Ş. (1988). “Son On Yılda İlköğretim Müfettişlerinin Rolünde ve Teftiş Uygulamalarında
  • Değişmeler”, Ankara: H.Ü.Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • _______ (2008). “Okula dayalı yönetimde denetim sisteminin işlevselliği ve katkısının
  • değerlendirilmesi”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(16): 143-155
  • Karagözoğlu, G. (1972). “Türk Eğitim Sistemnde Bakanlık Müfttişlerinin Rolü”. Ankara MEB, PAK
  • Dairesi.
  • Karakuş M., Yasan T. “Denetmen ve öğretmen algılarına göre il eğitim Denetmenlerinin yeterlikleri”
  • Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (2013) 1-19.
  • Karakuş M., Ekinci A. (2011). “İlköğretim Okullarında Müfettişlerce Yapılan Rehberlik ve Denetim
  • Çalışmalarının İşlevselliği”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 11(4): 1849-1867
  • Kaya, Y. K. (1993). “Eğitim Yönetimi Kuram ve Türkiye’deki uygulama”.
  • Ank. Bilim Yay. 5. Baskı.
  • Kayıkçı, K. (2005). “Milli Eğitim Bakanlığı Müfettişlerinin Denetim Alt Sisteminin Yapısal
  • Sorunlarına İlişkin Algıları ve İş Doyum Düzeyleri”. Ankara:Tem- Sen Yayınları No :6
  • Kayıkçı K. Şarlak Ş. (2013). “Organizational Barriers Which Reduce the Effectiveness of Supervision
  • of Elementary Schools”, İlköğretim Online, 12(2), 461-478, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr
  • Kayıkçı, K., Uygur, Ö. (2012). İlköğretim okullarının denetiminde mesleki etik (Bir durum çalışması).
  • Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice], 18(1), 65-94.
  • Köklü N., Büyüköztürk Ş., Çokluk Ö. (2004), “İlköğretim müfettişlerinin araştırma yeterlikleri ve
  • araştırma eğitimine ilişkin görüşler”. Eğitim ve Bilim. (29), 131 (30-39)
  • Köroğlu H., Oğuz E. (2011), “Eğitim Müfettişlerinin Rehberlik Rollerine Yönelik Öğretmen, Yönetici
  • ve Eğitim Müfettişi Görüşleri”. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, (1)2: 9-25
  • İlğan A. (2008), “İlköğretim Müfettişleri ve Öğretmenlerinin Farklılaştırılmış Denetim Modelini
  • Benimseme ve Uygulanabilir Bulma Düzeyleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi (55): 389-422
  • Memişoğlu S. P. (2004), “İlköğretim Müfettişlerinin Denetimsel Davranışlarına İlişkin Öğretmen
  • Görüşleri”. Eğitim ve Bilim, (29) 131: (30-39)
  • ______________(2012), “The Issue of Education supervision in Turkey in the Views of Teachers,
  • Administrators, Supervisors and Lecturers” Educational Sciences: Theory & Practice. 12(1):
  • -156
  • Oğuz, E., Yılmaz, K. ve Taşdan, M. (2007). İlköğretim denetmenlerinin ve ilköğretim okulu
  • yöneticilerinin denetim inançları. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17, 39–51.
  • Özdemir, T. Y., Boydak Özan, M., Akgün, M. “Denetlenenlerin Rehberlik / Teftiş Sürecinde Memnun
  • Oldukları / Olmadıkları Hususlar” [Online]: http://www.tyavuz.com/mkavakliUpload/20130308__9291955828.pdf adresinden 22 Ekim 2015tarihinde indirilmiştir.
  • Polat S., Uğurlu C. T. (2008), “Primary school teacher’s inspection in Turkey: Primary school
  • eacher’s expectations about Inspectors’ guidance roles and the realisation level of these expectations”. Bildiri
  • Su, K. (1974). Türk Eğitiminde Teftişin Yeri ve Önemi. İstanbul Milli Eğitim Basımevi, 1. Baskı.
  • Tok N. T., “Türkiye’de Eğitim Denetmenlerinin Profili” Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi
  • Dergisi”, (33) 119-138
  • Yalçınkaya, M. (2003). İlköğretimde yeni denetim esasları: M.E.B. ilköğretim denetçileri başkanlıkları
  • rehberlik ve teftiş yönergesi üzerine bir inceleme. Milli Eğitim Dergisi, 33 (160), 351-360.
  • Yaman E. (2009). “Müfettişlerin Rehberlik Rollerini Rehber Öğretmenler Değerlendiriyor.”
  • International Online Journal of Educational Sciences . (1) 1: 106-123
Year 2017, Volume: 16 Issue: 2, 453 - 468, 01.04.2017
https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.304710

Abstract

References

  • KAYNAKLAR
  • Arabacı, İ.B. (1999). “MEB teftiş politikası”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 5(20), 545-575.
  • Aslanargun, E., Tarku, E. (2014). Öğretmenlerin mesleki denetim ve rehberlik konusunda
  • müfettişlerden beklentileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Aydın, İ. P. (2005). Öğretimde denetim: Durum saptama, değerlendirme, geliştirme. Ankara: Pegema
  • Yayıncılık.
  • Aydın, M. (1986). Çağdaş Eğitim Denetimi. Ankara: İM Eğitim Araştırma Yayın Danışmanlık AŞ.
  • ________ (1992). Eğitim Yönetimi. Ankara. Hatiboğlu yayınları. Üçüncü baskı.
  • Atay, K. (1995). “İlköğretim Müfettişlerinin Yeterlikleri.” Yayımlanmamış Doktora Tezi. Atatürk
  • Üniversitesi, Erzurum.
  • _______ (2001), “İlköğretim Müfettişlerinin Yeterlikleri” M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim
  • Bilimleri Dergisi. (13): 37-54
  • Aypay A. (2010). “Denetici Profiline İlişkin Sorunlar “. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(3), 593-622
  • Bakioğlu A., Demirel A. “İlköğretim müfettişlerinin Kariyer gelişimleri” M.Ü. Atatürk Eğitim
  • Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi Yıl : 2001, Sayı 13, Sayfa : 37-54
  • Bilir, M. (1991). “Türk Eğitim Sisteminde Teftiş Alt Sisteminin Yapı veİşleyişi” Ankara. Ankara
  • Üniversitesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Bursalıoğlu, Z. (1991). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış, Ankara: Pegem yayınları.
  • Ceylan M., Ağaoğlu E. “The Counseling Role of Education Counselors and Counseling Models”.
  • İlkoğretim Online, 9 (2): 541-551, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr
  • Dağlı A. (2000), “İlköğretim Öğretmenlerinin Algılarına Göre İlköğretim Denetmenlerinin Ders
  • Denetimine İlişkin Davranışları”. Eğitim ve Bilim. (25) 118:43–48.
  • Döş İ. (2008). “Aday Öğretmenlerin Müfettişlik Kavramına İlişkin Metafor Algıları.” University of
  • Gaziantep Journal of Social Sciences. (9) 3: 607-629.
  • Erdem A. R., Eroğul M. G. (2012). “Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Ders Denetiminde Eğitim
  • Müfettişlerinin Öğretmene İlişkin Tutumları” Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (31): 13-26
  • Gökçe F. (2008). “İlköğretim Denetçilerinin Takım Rolleri”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi,
  • (55): 389-422
  • _______ (2094). “Eğitimde denetimin amaç ve ilkeleri”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
  • Dergisi, (10): 73-78
  • Göksoy S. Yenipınar Ş. (2012). “İstanbul İlinde Görev Yapan İl Eğitim Denetmenlerinin Denetim
  • Hizmetlerinin Etkililiğine İlişkin Görüşleri”. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi Teori ve Uygulama, (3) 5: 37-55
  • Kayıkçı K. (2005). “Milli Eğitim Bakanlığı Müfettişlerinin Denetim Sisteminin Yapısal Sorunlarına
  • İlişkin Algıları ve İş Doyum Düzeyleri”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi (44), 507-
  • Kapusuzoğlu, Ş. (1988). “Son On Yılda İlköğretim Müfettişlerinin Rolünde ve Teftiş Uygulamalarında
  • Değişmeler”, Ankara: H.Ü.Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • _______ (2008). “Okula dayalı yönetimde denetim sisteminin işlevselliği ve katkısının
  • değerlendirilmesi”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(16): 143-155
  • Karagözoğlu, G. (1972). “Türk Eğitim Sistemnde Bakanlık Müfttişlerinin Rolü”. Ankara MEB, PAK
  • Dairesi.
  • Karakuş M., Yasan T. “Denetmen ve öğretmen algılarına göre il eğitim Denetmenlerinin yeterlikleri”
  • Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (2013) 1-19.
  • Karakuş M., Ekinci A. (2011). “İlköğretim Okullarında Müfettişlerce Yapılan Rehberlik ve Denetim
  • Çalışmalarının İşlevselliği”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 11(4): 1849-1867
  • Kaya, Y. K. (1993). “Eğitim Yönetimi Kuram ve Türkiye’deki uygulama”.
  • Ank. Bilim Yay. 5. Baskı.
  • Kayıkçı, K. (2005). “Milli Eğitim Bakanlığı Müfettişlerinin Denetim Alt Sisteminin Yapısal
  • Sorunlarına İlişkin Algıları ve İş Doyum Düzeyleri”. Ankara:Tem- Sen Yayınları No :6
  • Kayıkçı K. Şarlak Ş. (2013). “Organizational Barriers Which Reduce the Effectiveness of Supervision
  • of Elementary Schools”, İlköğretim Online, 12(2), 461-478, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr
  • Kayıkçı, K., Uygur, Ö. (2012). İlköğretim okullarının denetiminde mesleki etik (Bir durum çalışması).
  • Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice], 18(1), 65-94.
  • Köklü N., Büyüköztürk Ş., Çokluk Ö. (2004), “İlköğretim müfettişlerinin araştırma yeterlikleri ve
  • araştırma eğitimine ilişkin görüşler”. Eğitim ve Bilim. (29), 131 (30-39)
  • Köroğlu H., Oğuz E. (2011), “Eğitim Müfettişlerinin Rehberlik Rollerine Yönelik Öğretmen, Yönetici
  • ve Eğitim Müfettişi Görüşleri”. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, (1)2: 9-25
  • İlğan A. (2008), “İlköğretim Müfettişleri ve Öğretmenlerinin Farklılaştırılmış Denetim Modelini
  • Benimseme ve Uygulanabilir Bulma Düzeyleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi (55): 389-422
  • Memişoğlu S. P. (2004), “İlköğretim Müfettişlerinin Denetimsel Davranışlarına İlişkin Öğretmen
  • Görüşleri”. Eğitim ve Bilim, (29) 131: (30-39)
  • ______________(2012), “The Issue of Education supervision in Turkey in the Views of Teachers,
  • Administrators, Supervisors and Lecturers” Educational Sciences: Theory & Practice. 12(1):
  • -156
  • Oğuz, E., Yılmaz, K. ve Taşdan, M. (2007). İlköğretim denetmenlerinin ve ilköğretim okulu
  • yöneticilerinin denetim inançları. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17, 39–51.
  • Özdemir, T. Y., Boydak Özan, M., Akgün, M. “Denetlenenlerin Rehberlik / Teftiş Sürecinde Memnun
  • Oldukları / Olmadıkları Hususlar” [Online]: http://www.tyavuz.com/mkavakliUpload/20130308__9291955828.pdf adresinden 22 Ekim 2015tarihinde indirilmiştir.
  • Polat S., Uğurlu C. T. (2008), “Primary school teacher’s inspection in Turkey: Primary school
  • eacher’s expectations about Inspectors’ guidance roles and the realisation level of these expectations”. Bildiri
  • Su, K. (1974). Türk Eğitiminde Teftişin Yeri ve Önemi. İstanbul Milli Eğitim Basımevi, 1. Baskı.
  • Tok N. T., “Türkiye’de Eğitim Denetmenlerinin Profili” Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi
  • Dergisi”, (33) 119-138
  • Yalçınkaya, M. (2003). İlköğretimde yeni denetim esasları: M.E.B. ilköğretim denetçileri başkanlıkları
  • rehberlik ve teftiş yönergesi üzerine bir inceleme. Milli Eğitim Dergisi, 33 (160), 351-360.
  • Yaman E. (2009). “Müfettişlerin Rehberlik Rollerini Rehber Öğretmenler Değerlendiriyor.”
  • International Online Journal of Educational Sciences . (1) 1: 106-123
There are 75 citations in total.

Details

Journal Section Araştırma Articlesi
Authors

Ahmet Bozak

Durmuş Seraslan This is me

Erdal Çakır This is me

Publication Date April 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 16 Issue: 2

Cite

APA Bozak, A., Seraslan, D., & Çakır, E. (2017). Maarif Müfettişlerinin Denetim Sistemi Hakkında Yapılan Akademik Çalışmalara İlişkin Görüşleri. İlköğretim Online, 16(2), 453-468. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.304710
AMA Bozak A, Seraslan D, Çakır E. Maarif Müfettişlerinin Denetim Sistemi Hakkında Yapılan Akademik Çalışmalara İlişkin Görüşleri. EEO. April 2017;16(2):453-468. doi:10.17051/ilkonline.2017.304710
Chicago Bozak, Ahmet, Durmuş Seraslan, and Erdal Çakır. “Maarif Müfettişlerinin Denetim Sistemi Hakkında Yapılan Akademik Çalışmalara İlişkin Görüşleri”. İlköğretim Online 16, no. 2 (April 2017): 453-68. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.304710.
EndNote Bozak A, Seraslan D, Çakır E (April 1, 2017) Maarif Müfettişlerinin Denetim Sistemi Hakkında Yapılan Akademik Çalışmalara İlişkin Görüşleri. İlköğretim Online 16 2 453–468.
IEEE A. Bozak, D. Seraslan, and E. Çakır, “Maarif Müfettişlerinin Denetim Sistemi Hakkında Yapılan Akademik Çalışmalara İlişkin Görüşleri”, EEO, vol. 16, no. 2, pp. 453–468, 2017, doi: 10.17051/ilkonline.2017.304710.
ISNAD Bozak, Ahmet et al. “Maarif Müfettişlerinin Denetim Sistemi Hakkında Yapılan Akademik Çalışmalara İlişkin Görüşleri”. İlköğretim Online 16/2 (April 2017), 453-468. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.304710.
JAMA Bozak A, Seraslan D, Çakır E. Maarif Müfettişlerinin Denetim Sistemi Hakkında Yapılan Akademik Çalışmalara İlişkin Görüşleri. EEO. 2017;16:453–468.
MLA Bozak, Ahmet et al. “Maarif Müfettişlerinin Denetim Sistemi Hakkında Yapılan Akademik Çalışmalara İlişkin Görüşleri”. İlköğretim Online, vol. 16, no. 2, 2017, pp. 453-68, doi:10.17051/ilkonline.2017.304710.
Vancouver Bozak A, Seraslan D, Çakır E. Maarif Müfettişlerinin Denetim Sistemi Hakkında Yapılan Akademik Çalışmalara İlişkin Görüşleri. EEO. 2017;16(2):453-68.