Farklı Branş Öğretmenlerinin Akademik İyimserlikleri ile Mesleki Benlik Saygılarının İncelenmesi
Year 2017,
Volume: 16 Issue: 2, 814 - 825, 01.04.2017
Hülya Katanalp Biroğul
,
Mehmet Engin Deniz
Abstract
Bu araştırmanın amacı farklı branş öğretmenlerinin akademik iyimserlik ve mesleki benlik saygılarının incelenmesidir. Araştırma verileri Akademik İyimserlik Ölçeği ve Mesleki Benlik Saygısı Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Ayrıca araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu; Kocaeli Merkez ve ilçelerinde bulunan toplam 16 ortaokul ve ortaöğretim kurumlarında çalışan 303 öğretmenden oluşmaktadır. Verilerin analizinde değişkenlere bağlı olarak t-testi, tek yönlü varyans analizi, Tukey testi ve korelasyon teknikleri kullanılmıştır.
References
- Arıcak, T. ve Dilmaç, B. (2003). Psikolojik Danışma ve Rehberlik Öğrencilerinin Bir Takım Değişkenler Açısından Benlik Saygısı ile Mesleki Benlik Saygısı Düzeylerinin İncelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (1): 1-8.
- Arıcak, O.T. (1999). Öğretmen adaylarının benlik algısı ve mesleki benlik algılarının geliştirilmesine yönelik bir grupla psikolojik danışma uygulaması. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 11:11-22
- Arıcak, O. T. (1999). Grupla Psikolojik Danışma Yoluyla Benlik ve Mesleki Benlik Saygısının Geliştirilmesi. Doktora tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Carver, C. S. & Scheier, M.F.(1998). On the self-regulation of behavior. New York: Cambridge UniversityPress
- Çoban, D. (2010). Okulların akademik iyimserlik düzey ile öğretmenlerin örgütsel bağlılığı arasındaki ilişki. Bilim uzmanlığı tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya.
- Gottfredson, L.S. (1981). Circumscription and Compromise: A Developmental Theory of Occupational Aspirations. Journal of Counseling Psychology, 28 (6), 545-579.
- Gündem,F.Z. (2009). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Motivasyon, Mesleki Benlik Saygısı ve Mesleğe Yönelik Yetkinlik Duygusu Algıları Arasındaki Etkileşim. Yüksek Lisans Tezi.Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Hoy, A. W., Hoy, W. K., & Kurz, N. M. (2008). Teacher‟s academic optimism: The development and test of a new construct. Teaching and Teacher Education, 24(1), 821-835.
- Karasar, N.(2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel akademik yayıncılık
- Korkmaz, M. (1996). Yetişkin Örneklem İçin Bir Benlik Saygısı Ölçeğinin Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
- Kurz, N. M. (2006). The Relationship Between Teacher’s Sense of Academic Optimism and Commitment to the Profession. Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy in the Graduate School of the Ohio State University
- Kuzgun, Y. (1983). Benlik ve İdeal Benlik Kavramlarının, Tercih Edilen Meslek Kavramlarıyla İlişkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, 16: 1–9, Ankara.
- Kuzgun, Y. (2000). Meslek Danışmanlığı Kuramlar Uygulamalar. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
- Kuzgun, Y. (2009). Meslek Gelişimi ve Danışmanlığı. Ankara: Nobel Yayın
- McGuigan, L. & Hoy, W.K. (2006). Principal leadership: creating a culture of academic optimism toimprove achievement for all students. Leadership and Policy in Schools,5 (3), 203-29.
- Özyürek, M. (2005). Bireysel Farklılıkları İnceleme Yaklaşımları. Ankara, Kök Yayıncılık.
- Pişkin, M (1996). Self- esteem and locus of control of secondery school children both in England and Turkey. Doctoral Disertation University of Leicester, Leicester.
- Rosenberg, M. (1979). Conceiving The Self. New York: Basic Books.
- Smith, P.A. & Hoy, W.K. (2007). Academic optimism and student achievement in urban elementary schools. Journal of Educational Administration, 45 (5), 556-568.
- Tekirgöl,Y.D. (2011). Çalışanlarda Mesleki Benlik Saygısının İş Tatmini ve Yaşam Mutluluğu ile İlişkisi. Yüksek Lisans Tezi. Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
- Yalçın ,S. (2013). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri ile Stres, Psikolojik Dayanıklılık ve Akademik İyimserlik Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara
- Yörükoğlu, A. (1989). Gençlik Çağı. İstanbul: Özgür Yayın-Dağıtım
Year 2017,
Volume: 16 Issue: 2, 814 - 825, 01.04.2017
Hülya Katanalp Biroğul
,
Mehmet Engin Deniz
References
- Arıcak, T. ve Dilmaç, B. (2003). Psikolojik Danışma ve Rehberlik Öğrencilerinin Bir Takım Değişkenler Açısından Benlik Saygısı ile Mesleki Benlik Saygısı Düzeylerinin İncelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (1): 1-8.
- Arıcak, O.T. (1999). Öğretmen adaylarının benlik algısı ve mesleki benlik algılarının geliştirilmesine yönelik bir grupla psikolojik danışma uygulaması. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 11:11-22
- Arıcak, O. T. (1999). Grupla Psikolojik Danışma Yoluyla Benlik ve Mesleki Benlik Saygısının Geliştirilmesi. Doktora tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Carver, C. S. & Scheier, M.F.(1998). On the self-regulation of behavior. New York: Cambridge UniversityPress
- Çoban, D. (2010). Okulların akademik iyimserlik düzey ile öğretmenlerin örgütsel bağlılığı arasındaki ilişki. Bilim uzmanlığı tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya.
- Gottfredson, L.S. (1981). Circumscription and Compromise: A Developmental Theory of Occupational Aspirations. Journal of Counseling Psychology, 28 (6), 545-579.
- Gündem,F.Z. (2009). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Motivasyon, Mesleki Benlik Saygısı ve Mesleğe Yönelik Yetkinlik Duygusu Algıları Arasındaki Etkileşim. Yüksek Lisans Tezi.Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Hoy, A. W., Hoy, W. K., & Kurz, N. M. (2008). Teacher‟s academic optimism: The development and test of a new construct. Teaching and Teacher Education, 24(1), 821-835.
- Karasar, N.(2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel akademik yayıncılık
- Korkmaz, M. (1996). Yetişkin Örneklem İçin Bir Benlik Saygısı Ölçeğinin Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
- Kurz, N. M. (2006). The Relationship Between Teacher’s Sense of Academic Optimism and Commitment to the Profession. Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy in the Graduate School of the Ohio State University
- Kuzgun, Y. (1983). Benlik ve İdeal Benlik Kavramlarının, Tercih Edilen Meslek Kavramlarıyla İlişkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, 16: 1–9, Ankara.
- Kuzgun, Y. (2000). Meslek Danışmanlığı Kuramlar Uygulamalar. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
- Kuzgun, Y. (2009). Meslek Gelişimi ve Danışmanlığı. Ankara: Nobel Yayın
- McGuigan, L. & Hoy, W.K. (2006). Principal leadership: creating a culture of academic optimism toimprove achievement for all students. Leadership and Policy in Schools,5 (3), 203-29.
- Özyürek, M. (2005). Bireysel Farklılıkları İnceleme Yaklaşımları. Ankara, Kök Yayıncılık.
- Pişkin, M (1996). Self- esteem and locus of control of secondery school children both in England and Turkey. Doctoral Disertation University of Leicester, Leicester.
- Rosenberg, M. (1979). Conceiving The Self. New York: Basic Books.
- Smith, P.A. & Hoy, W.K. (2007). Academic optimism and student achievement in urban elementary schools. Journal of Educational Administration, 45 (5), 556-568.
- Tekirgöl,Y.D. (2011). Çalışanlarda Mesleki Benlik Saygısının İş Tatmini ve Yaşam Mutluluğu ile İlişkisi. Yüksek Lisans Tezi. Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
- Yalçın ,S. (2013). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri ile Stres, Psikolojik Dayanıklılık ve Akademik İyimserlik Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara
- Yörükoğlu, A. (1989). Gençlik Çağı. İstanbul: Özgür Yayın-Dağıtım