Bu araştırmanın amacı, Ebeveyn Okul İklimi Ölçeğinin
(Parent School Climate Survey) Türkçeye kazandırılması ve ölçeğin geçerlik ve
güvenirlik çalışmalarının yapılmasıdır.
Bu ölçek okuldaki genel uyumu, öğrenci ve yetişkinler arasındaki
ilişkinin kalitesini ölçmek amacıyla Yale Çocuk Çalışmaları Merkezinden Haynes,
Emmons ve Comer (1994) tarafından geliştirilmiştir. Ölçeğin, akademik odak, başarı motivasyonu, okul yönetimi ilgi ve
hassasiyeti, işbirlikli karar verme, ebeveyn katılımı, okul binası, okul-toplum
ilişkisi ve öğrenci-öğretmen ilişkisi olmak üzere sekiz alt boyutu
bulunmaktadır. Araştırmada, çocuğu farklı kademelerde (İlkokul: 134, Ortaokul: 116,
Lise: 21) eğitim gören 276 (194K, 82E) ebeveynden veri toplanmıştır.
Katılımcılara Ebeveyn Okul İklimi Ölçeği ve Kişisel bilgi formu uygulanmıştır.
Analizlerde ölçeğin faktör yapısını test etmek için doğrulayıcı faktör analizi,
güvenirliği için Cronbach Alfa iç tutarlılık güvenirlik katsayısı
kullanılmıştır. Yapılan Doğrulayıcı Faktör Analizi ölçeğin 41 maddesi için
sekiz faktörlü olarak tanımlanan orijinal modele ait uygunluk istatistiklerinin
uyum indekslerine göre kabul edilebilir aralıkta olduğu tespit edilmiştir.
Ölçeğin tamamı için Cronbach Alpha iç tutarlılık güvenirlik katsayısı .91
olarak hesaplanmıştır. Bulgular ölçeğin Türkçe formunun sekiz faktörlü bir
yapıya sahip olduğunu ve yeterli düzeyde iç tutarlığa sahip olduğunu
göstermiştir. Ebeveyn Okul İklimi Ölçeği puanlarının cinsiyet değişkenine göre
anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla Çoklu Varyans
Analizi (MANOVA) uygulanmıştır. MANOVA testi sonucunda, gruplar arasındaki fark
istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Erkek ebeveynlerin Ebeveyn Okul
İklimi Ölçeği ortalama puanı kadın ebeveynlerden anlamlı düzeyde yüksek
bulunmuştur. Sonuç olarak bu bulgular,
Ebeveyn Okul İklimi Ölçeğinin Türkçe formunun sekiz faktörlü bir yapıya sahip,
geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğunu destekler nitelikte bulunmuştur.
The study
investigated the psychometric properties of the Turkish version of the Parent
School Climate Survey. The survey was developed by Haynes, Emmons and Comer
(1994) to measure the school adaptation and the quality of student-adult
relationship. The scale consists of eight sub-dimensions: academic focus,
achievement motivation, attention and sensitivity of school director,
collaborative decision-making, parent participation, school building,
school-community relationship, and student-teacher relationship. The data were
collected from 276 parents (194F, 82M) whose children were receiving education
at different grades (elementary school: 134, secondary school: 116, high
school: 21). The Parent School Climate Survey and an information sheet were
applied to the participants. A confirmatory factor analysis was conducted and
Cronbach’s alpha coefficients were calculated to test the scale’s factor
structure and internal consistency estimate of reliability. The confirmatory
factor analysis showed that fit statistics for the eight-factor model with 41
items were acceptable according to the fit indices. Cronbach’s alpha
coefficient was .91. The results indicated that this Turkish form of the scale
had an eight-factor structure with adequate internal consistency. A
multivariate analysis of variance (MANOVA) was conducted to find out whether
the scores on the Parent School Climate Survey differed significantly according
to the gender variable. MANOVA results showed a statistically significant
difference between the groups. Male parents scored significantly higher than
female parents did on the Parent School Climate Survey. The results confirmed
the Turkish version of the Parent School Climate Survey as a valid and reliable
scale with an eight-factor structure.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Articlesi |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 17 Issue: 1 |