Bu çalışmada,
dördüncü sınıf Türkçe ders kitabındaki “Sağlık ve Çevre” ile “Değerler” temalarına ait
metinler işlendikten sonra belirlenen konulara ilişkin yazma etkinlikleriyle
öğrencilerin yazılı bir ürün ortaya koymaları sağlanmıştır; ardından bu yazılı
ürünlerde kullandıkları sözcük türlerindeki çeşitliliğin belirlenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu Zonguldak’ta bir
devlet okulunda öğrenim gören toplam 28 dördüncü sınıf öğrencisi
oluşturmaktadır. Temalarda yer alan sekiz metinle ilgili her hafta yazma
çalışması yaptırılmış ve toplam 228 yazılı anlatım çalışması elde edilmiştir.
Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Öğrencilerin yazdıkları
metinler bilgisayar ortamına aktarılmış, Simple Concordance Program 4.07
programı ile her bir öğrencinin sözcük listeleri oluşturulmuştur. Çalışma
sonucunda; “Sağlık ve Çevre” teması ile ilgili yazılı anlatım çalışmasında kız
ve erkek öğrencilerin sözcük türlerinde isim, fiil ve sıfatı daha çok
kullandığı tespit edilmiştir. “Değerlerimiz” teması ile ilgili yazılı anlatım
çalışmasında ise kız öğrencilerin sözcük türlerinden isim, fiil ve zamiri;
erkek öğrencilerin isim, fiil ve zarfı daha fazla kullandığı belirlenmiştir.
Sekiz ayrı sözcük türündeki toplam sözcük sayılarına bakıldığında iki temada da
kız öğrencilerin lehine bir fark vardır.
In this study, the texts of
Health and Environment and Our Values themes in the fourth-grade Turkish
textbook were studied and students performed writing practices regarding these
themes. Designed as a descriptive survey study, this research aims to
investigate the variety of word classes in their texts during writing
practices. 28 fourth-grade students from a public school in Zonguldak
participated in the study. Writing practices regarding eight texts included in
the themes were conducted each week and 228 texts were obtained during the
study. Content analysis was used to analyze the data. The students’ texts were
digitalized and word lists were created for each student using the Simple
Concordance Program 4.07 software. The results indicated that the participants
use noun, verb, and adjective more among the word classes in the writing
practices regarding the Health and Environment theme. In the writing practices
regarding the Our Values theme, the female students were found to use noun,
verb, and pronoun more among the word classes and the male students were found
to use noun, verb, and adverb more among word classes. Considering the number
of words used in the eight different word classes, a difference was determined
in favor of females in both themes.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Articlesi |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 17 Issue: 1 |