Bu araştırmada anaokuluna devam eden
zihin yetersizliği olan öğrencilere yazı
farkındalığı becerilerinin kazandırılmasında yazıca zenginleştirilmiş
oyunun etkisi araştırılmıştır. Araştırmaya yaşları 50 ile 83 aylık arasında
olan hafif düzeyde zihin yetersizliği olan üç öğrenci katılmıştır. Araştırmada
tek-denekli deneysel desenlerden
denekler arası yoklama denemeli çoklu yoklama deseni
kullanılmıştır. Araştırmanın deney
süreci başlama düzeyinin belirlenmesi, yazıca
zenginleştirilmiş oyunlar ile yazı farkındalığı becerilerinin öğretimi, öğretim sonu değerlendirme ve izleme olmak
üzere dört aşamada gerçekleştirilmiştir. Öğretim sekiz oturum şeklinde uygulanmış ve her bir
oturumda bir oyun olmak üzere toplam sekiz yazıca zenginleştirilmiş oyun kullanılmıştır.
Araştırmada veri toplama aracı
olarak “Okul Öncesi Dönemde Sözcük ve Yazı Farkındalığı Değerlendirme Aracı” kullanılmıştır. Veriler görsel analiz
yolu ile yorumlanmıştır. Araştırmanın sonucunda yazıca zenginleştirilmiş oyunların
araştırmaya katılan hafif düzeyde zihin yetersizliği olan öğrencilerin yazı farkındalığı
becerilerinin gelişmesinde ve kazandıkları yazı farkındalığı becerilerini öğretimden 3 ile 6 hafta sonra
sürdürmelerinde etkili olduğu belirlenmiştir.
In
study, it was studied whether print-enriched plays are effective in gaining
print awareness ability for kindergarten students with mild intellectual
disability. The participants were three students with mild intellectual
disability between 50 to 83 months old. In the study, multiple probe with probe
trials, which is one of the single subject design, was used. The study was
carried out in four steps; baseline, instruction of print awareness skills by
print-enriched plays, post-instruction and maintenance. Teaching was comprised
of eight sessions with one play for each session and eight print enriched plays
in total. The data were interpreted by visual analysis. As a result of the
research, it was stated that print-enriched plays are effective in improving
print awareness ability of the kindergarten students with mild intellectual
disability and in maintaining this ability 3 to 6 weeks after completion of
instruction. Results were discussed and recommendations relating to the
implementation, as well as additional studies, were presented.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Articlesi |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 17 Issue: 1 |