Bu çalışmada, fen bilimleri öğretmen
adaylarının genel fizik-I dersinde işlenen konularla ilgili grafikleri okuma,
yorumlama ve çizme becerilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada
betimsel-tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmaya, bir devlet üniversitesinin
Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Fen Bilgisi Eğitimi Ana Bilim Dalında öğrenim
gören, birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıflarda okuyan toplam 244
öğretmen adayı katılmıştır. Veri toplamak için, çoktan seçmeli ve açık uçlu
soruları içeren iki bölümden oluşan bir test uygulanmıştır. Araştırma
sonucunda, öğretmen adaylarının grafik çizmede; grafiğin başlangıç noktasını
belirleme, eksenleri ölçeklendirme, değerleri birleştirme, grafikleri anlama ve
yorumlama konularında zorlandıkları görülmüştür. Ayrıca, öğretmen adaylarından
çizdikleri grafiklerde eksenleri doğru belirleyenler, genelde eksenlerdeki
kavramların birimlerini yazmadıkları tespit edilmiştir.
In this study, it has been aimed to
examine pre-service science teachers’ abilities to read, interpret and draw
graphs related to the subjects covered in the general physics-I course. In this
research, the descriptive-survey model was used. The study consisted of 244 pre-service
science teachers who were studying at the first, second, third and fourth
grades in the Science Education Department of Primary Education at the Faculty
of Education at a state university. For data collection, a test consisting of
two sections, namely multiple-choice and open-ended questions, was conducted.
At the end of this research, it was concluded that the pre-service science
teachers experienced difficulties in drawing graphs, specifying the starting
point of the graphs, scaling the lines, matching the values as well as
understanding and interpreting the graphs. In addition, it was found out that the pre-service teachers
did not write the units of the concepts, which were supposed to determine the
axes correctly in the graphics they drew, in the axes in general.
Line graph drawing of graphs reading and interpreting of graphs general physics-ı course pre-service teacher
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Articlesi |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 17 Issue: 1 |